Het zit er op!

10 januari 2020 - Chiang Mai, Thailand

Het is onze tweede keer in Chiang Mai, de tweede stad van Bangkok, met 2 miljoen inwoners. Toch voelt Chiang Mai niet echt als een miljoenenstad. De oude binnenstad is een vierkant ingesloten tussen vier muren. Ons hotel is net erbuiten. Heel overzichtelijk allemaal. In het oude centrum alleen al zijn zo’n 40 tempels. Onbegonnen werk om alles te bezoeken en om eerlijk te bekennen na vier weken Thailand word je soms ook een beetje tempelmoe. Geen Aziatisch land heeft zoveel tempels als Thailand. In Thailand zijn er ruim 41.000. We doen dus alleen de drie allermooiste en dan zien we wel verder. We gaan uiteraard lekker op de fiets en zonder bagage is dat ook heerlijk fietsen. We bezoeken de Wats Pra Sing, Chiangman en Chedi Liang

In de Wat Chiangman staan twee hele oude boeddhabeelden. Ze zijn heel klein, maar de een is 2700 jaar oud en de ander 1800 jaar oud. Erboven hangt een pijpje waar water uit zou moeten komen. Volgens oud gebruik stroomt er af en toe water over de twee beeldjes, waarna het wordt opgevangen voor de gelovigen, die dat dan vervolgens opdrinken. Toch eens even goed kijken. Nou, het pompje voor het water werkt zo te zien al een heel tijdje niet meer hoor.

Bij de Wat Pra Sing staan wassen beelden van monniken die zo griezelig echt lijken, dat je het idee hebt dat ze zo kunnen opstaan.

Chiang Mai is gezellig druk met vele westerse toeristen. Afgelopen weken hebben we bijna geen toeristen gezien. Ze waren echt op één hand te tellen. Hier zien we de bekende wereldreizigers weer: mannen met baard en een knotje en in een Alibaba broek en bij voorkeur op teenslippers. De vrouwen ook vooral in Alibaba broeken maar met een kruis net boven de enkels. En eigenlijk loop je voor gek als je niet een doodshoofd, draak of naam van je eeuwige liefde op je arm of been hebt getatoeëerd. Ook hangt het hier vol met die dunne katoenen flodderbroeken, veelal met olifantenopdruk. Heerlijk om in te lopen in de warmte. We hebben die broeken onze hele reis niet gezien. Ze worden dus alleen maar voor de toerist gemaakt en verkocht. De Thaien zelf willen er zelf waarschijnlijk niet in gezien worden. In Nepal verkopen ze precies dezelfde olifantenbroeken. Als wij daar zeggen dat ze uit Thailand komen, blijven ze grondig ontkennen. “O no sir, real Nepal” Wij weten ondertussen wel beter.

De middag brengen we door aan het zwembad. Nog een beetje relaxen voordat het gewone leven weer begint. Morgenmiddag gaan we de fietsen inpakken. Gelukkig kunnen we hier twee dozen uit het magazijn gebruiken. Toch maar even gecheckt of de taxi is geregeld. We worden namelijk zaterdagochtend om 03.45 uur opgehaald. Dan maar hopen dat ook onze chauffeur zich niet verslaapt.

We kijken terug op een heerlijke relaxte fietstocht. “Relaxed?”, horen we jullie denken. Ja hoor, dit vonden wij behoorlijk relaxed. Thailand is een heel fijn land om in te reizen en dus ook om te fietsen. We hebben nergens het gevoel gehad dat het onveilig of gevaarlijk was. We hebben vooral op kleine wegen gefietst. Soms stukken onverhard. Door kleine dorpjes, langs rivieren en door het platteland van Thailand. Het is fascinerend om te zien hoe het landschap telkens veranderd. We hebben langs rubberplantages gefietst, langs suikerriet, cassaveplanten en gedroogde cassavewortels, langs rijstvelden, lycheebomen en door allerlei leuke en soms minder leuke dorpen. We hebben veel leuke contacten gehad en ruim de tijd gehad voldoende cultuur op te snuiven. Het fijne van Thailand is dat het eten bijna altijd heerlijk is. Onze favoriete gerechten zijn Pad Thai (een noedelgerecht met kip en pinda’s, kip met cashewnoten, de groene en rode curries, en ‘sweet and sour’, een gerecht met vlees, groenten en stukjes ananas in een zoetzure saus. Fruit is er in overvloed. De gele mango is heerlijk. Vooral met sticky rice en kokosmelk. Watermeloen is onderweg een heerlijk dorstlesser, kleine banaantjes voor de energie en over de lychees hebben we het al gehad. De 7-Eleven heeft ons onderweg van cake, brood, koude Nescafé en cola voorzien en na 17:00 uur een Chang biertje met pinda’s.

De Thaien zijn ontzettend vriendelijk. Thailand wordt niet voor niks het land van de glimlach genoemd. Zoals de Thaien naar je glimlachen, zo doen ze dat nergens in Azië zo spontaan en hartelijk. “Sawadeekaaaa en kaaab”, en “falang, where are you going”, hoor je de hele dag door. Ze hebben respect voor ons dat we hun land op de fiets bezoeken en dat komt ook omdat de Thaien zelf een beetje lui zijn. Maar ja, wie zou er niet lui worden van een land waar het altijd minstens 30 graden is. Meestal zelfs meer. We zitten nu in de wintertijd hier...

We hebben de reis geboekt bij AWOL en de route was prachtig en afwisselend. De routebeschrijving in het boekje klopt weer goed en samen met de GPS werkt dit uitstekend. Als je al een keer verkeerd rijdt, dan zie je het meteen op de GPS.

Het is mooi om te zien dat ook hier in Thailand de bewustwording over het milieu en de klimaatverandering begint te komen. We hebben kleine vrachtwagentjes gezien die gescheiden vuil ophalen. Plastic flesjes, blikjes, papier keurig gescheiden. Om het gebruik van plastic waterflessen in te perken zie je overal automaten staan waar je ‘purified’ water kunt kopen voor een paar Baht. Het drinkwater uit de kraan kun je namelijk niet drinken. Bij de 7-Eleven zijn ze onlangs per 1 januari gestopt om plastic tasjes mee te geven. Je kunt daar voor een paar Baht een katoenen tas kopen. Onderweg hebben we ook al velden met zonnepanelen gezien.

De Thaien zijn ook ontzettend eerlijk. We hebben nergens het gevoel gehad dat we teveel hebben betaald. De prijs van het eten 's-middags onderweg staat nergens op een bord aangegeven en we betaalden overal zo’n beetje 80 Baht (2,40). Bij marktkramen als je fruit kocht, krijg je als er geen wisselgeld is er een mandarijn extra bij. We hebben ons dus ook de hele reis heel veilig gevoeld. We hebben drie keer meegemaakt dat we per ongeluk te veel betaalden. We kregen het te veel betaalde altijd meteen terug. Ook al is de Baht volgens de Thaien duur geworden, het blijft voor ons nog steeds een heel goedkoop vakantieland.

Onze ‘Hummers’ hebben het weer geweldig gedaan. Niet één mankementje heeft voor tegenslag gezorgd. Alles is heel gebleven en niets is kapot gegaan. De zadelperikelen voor Fabienne lijken na al die jaren eindelijk voorbij met het trekking zadel van de Lidl in combinatie met verende zadelpen van Thudbuster. Dus geen dure zadels meer van Brooks, geen SQlab, geen Terry, nee gewoon binnenkort bij de Lidl weer een extra zadel aanschaffen van 7,99 voor het geval dat...  En weer 1350km zonder lekke band. We zijn heel tevreden met onze ‘Hummers’, onze ‘grundliche’ Duitse Rose Trekkingbikes.

We vonden het ook weer erg leuk om elke dag een blog te schrijven. We doen dat ook echt samen, zo’n beetje om de dag begint de een het blog en de ander redigeert en vult dan aan. Voor onszelf is het ook altijd weer leuk om terug te lezen wat we hebben beleefd. Het is soms gênant dat we na een week al niet meer weten wat de eerste dagen is gebeurd. Dan is het blog voor onszelf leuk om terug te lezen. We vinden het fantastisch dat zoveel mensen ons volgen. Jullie reacties zijn hartverwarmend en motiveren ons om elke dag weer een nieuw blog te schrijven. Wij kijken iedere middag zodra we internet hebben of er reacties zijn en lezen die dan aan elkaar voor.

Maar dit is dus echt ons laatste blog van deze reis.

De volgende fietsreis is al gepland, dus jullie hoeven niet zo heel lang te wachten. Half april vertrekken we al weer, en het is een keer geen Azië, maar wel een onbekend fietsland voor ons. Meer verklappen we niet. Maar dat het het ook voor ons een bijzondere belevenis zal worden is wel zeker.

We bedanken jullie dan ook allemaal van harte dat jullie ons zo trouw hebben gevolgd. Tot onze volgende reis. Dan nemen we jullie weer graag mee!

Hans en Fabienne

1. Ruud Peters:
    10 januari 2020
    Alvast een goede terugreis gewenst komende zaterdag ,het was weer mooie tocht die we ook mee konden beleven. En we zullen niet verklappen waar jullie in april gaan fietsen😎
  2. Ruud Peters:
    10 januari 2020
    Nou wat een belevenis weer en dan een paar maanden thuis en weer de hort op. Het is jullie uiteraard van 💙e gegund, maar NOOIT meer zeggen dat wij meer op pad zijn. Zeker niet de afgelopen twee jaar van ons hier zijn op Bonaire.
    Dat doen “onze kinderen Paul & Esther” wel hier op Bonaire. Iedere dag op de scooter er lekker op uit. Samen naar de film geweest “Elvis, that was it.” Een mooie registratie van een toen nog goed uitziende en vrolijke persoon, die genoot van de muziek, zang en de band. Een goede en veilige ✈️thuisreis.
    Liefs van ons en de kinderen Paul & Esther, zij vliegen zaterdag as weer naar Nederland! X🙏X
  3. Joost:
    10 januari 2020
    Heb ze bijna allemaal gelezen jullie rijkelijk gevulde leuke reisverhalen.
    Moet zeggen dat ik meer animo heb om het verhaal van jullie te lezen dan het AD
    open te slaan. 😀😎
    Fijne reis nog..
  4. Koert:
    10 januari 2020
    Wat hebben we weer genoten van jullie verslagen, grappen, zelfspot, wetenswaardigheden en dies meer. Jullie Hummers zijn dus van Duitse makelij, daar past natuurlijk alleen een Duits zadel op. Da's logisch zou Cruyff zeggen. Ik verheug me al weer op de volgende verhalenreeks komend voorjaar.
  5. Singa:
    10 januari 2020
    Bedankt weer dat we jullie reis op deze manier mochten meebeleven,jullie hebben genoten maar wij ook.Fijn dat we niet zo lang behoeven te wachten op jullie volgende blog.We wensen jullie een goede en veilige thuisreis.
  6. Dick Hartink:
    10 januari 2020
    Ook wij hebben weer genoten van jullie verhalen. Ik vind het knap dat jullie het kunnen opbrengen om elke dag te schrijven. Een hele goede terugreis en we bellen snel. Groetjes Dick en Jeannette
  7. Yvonne van B:
    10 januari 2020
    Het was weer geweldig en voor jullie is het gladjes verlopen. Herkenbaar, dat je aan het eind bent, en het begin alweer weg is gezakt. Dat hadden wij met motorreizen ook. Wellicht door de vele indrukken. Tot de volgende! 👍🏻
  8. Jacquelijne van den berg:
    10 januari 2020
    Hartelijk dank voor jullie heerlijke verhalen iedere dag. Ik heb er enorm van genoten en vaak moest ik ook vreselijk lachen. Idd net alsof je er zelf bij bent. En die broeken ja. een zakenrelatie van me ging voor het eerst in de zomer naar Thailand. Had alleen spijkerbroeken bij zich (voorbereiding???) en had dus ook van die olifantenbroeken gekocht. Volgens mij komen ze uit India :-) , we zagen ze zelf in Bolivia... Goede reis terug!
  9. Paul Grooteman:
    10 januari 2020
    Fijn om te lezen dat alles weer goed verlopen is. Maar wat bijzonder toch wat jullie allemaal meemaken. En wat een rijkdom dat jullie die passie samen kunnen delen. Tot gauw en veilige terugreis. Liefs Arja en Paul
  10. Astrid:
    10 januari 2020
    Het was een genot om jullie elke ochtend bij mn ontbijt te lezen . Veel leuker dan het vreselijke AD elke dag
    Wens jullie een fijne terugreis en hoop jullie nog even te zien voor de volgende reis .
    Goede terugreis ! 😘
  11. Ton en Francis:
    10 januari 2020
    Dankjewel voor de mooie en leuke verhalen bij het ontbijt. Jullie hebben alweer een mooie reis er op zitten zonder pech, ziekte etc. Na donderdag kunnen jullie onze verhalen lezen van het fietsen op de Filipijnen ( niet elke dag een verhaal hoor, dat wordt te veel) goede reis terug en ik ben zeer benieuwd wat de volgende bestemming wordt.
  12. Kee kooistra:
    10 januari 2020
    Het was weer leuk hoor al die reisverhalen en de volgende al in voorbereiding, het kan niet op. Goede terug reis en de winter truien kunnen nog in de kast blijven, je kunt hier bijna ook nog wel in T-shirt fietsen.
  13. Eeke en Henk:
    10 januari 2020
    Wat een prachtige beelden, we hadden de beelden eerst gezien op de foto's, ik dacht echt wat een mannen, ik las later in jullie verhaal , dat het beelden waren! Prachtig gemaakt hoor. Ook wel weer fijn dat jullie naar huis gaan, 4 weken is wel genoeg. Zo hebben wij Thailand ook een beetje leren kennen. We genoten met jullie mee. Alleen hoefden wij niet te trappen. Ha Ha. Tjonge jonge, het zit er voor ons weer op. Niet meer iedere dag uitkijken naar jullie verhalen. We hebben er zo van genoten, maar gelukkig lezen we , dat we niet zo lang hoeven te wachten op de nieuwe verhalen, we zijn benieuwd waar vandaan. Wij wensen jullie een heel goede vlucht terug, en het zal wennen zijn voor jullie hier, met dat vochtige weer. Dus toi toi toi!!!
  14. Yvonne:
    10 januari 2020
    Het was ontzettend leuk om weer mee te mogen reizen. Goede reis en dan kan het nagenieten en de voorpret voor de volgende reis beginnen. Dank jullie wel.
  15. Ben van der Schaaf:
    10 januari 2020
    Wat 'n mooie samenvatting van jullie reis is dit. Ik heb ook alle voorgaande afleveringen met plezier en interesse gevolgd. Bedankt voor alle moeite om de volgers op de hoogte te houden. Een goede thuisreis gewenst. En tot in april.
    Hartelijke groet,
  16. Brigitta:
    10 januari 2020
    Dank voor de prachtige verslagen van jullie fietstocht! Goede terugreis en tot ziens.
  17. Kees den Heijer:
    10 januari 2020
    Een vakantie om niet tevergeten heb ik begrepen uit jullie verslagen en veel vrienden een plezier gedaan met julle verhalen
    Goede reis naar huis en weer veilig thuis en ook weer geconfronteerd worden hoe goed we het hebben in ONS deel van de wereld
  18. Gert:
    10 januari 2020
    Het was weer leuk om te lezen, we zijn benieuwd waar jullie in april gaan fietsen, goede terug reis
  19. Liesbeth:
    10 januari 2020
    Het was heel leuk om jullie verhalen elke dag te lezen, dankjulliewel!! Zo leuk om in de Thailandsfeer te blijven hangen na Isa’s reis en mijn vakantieweekje daar. Dit laatste samenvattende verhaal vond ik ook erg leuk én herkenbaar (vooral die broeken, jij hebt er ook een Fabienne, haha!). En wat een mooie foto’s! Ik wens jullie een goede reis terug, liefs!
  20. Rineke:
    10 januari 2020
    Het was weer een mooie reis! Voor ons prachtige verhalen om te lezen .
    Een goede reis naar huis.
    😘Theo en Rineke
  21. Ed en Joke Barg:
    11 januari 2020
    Dank voor de prachtige verhalen en foto's. En welkom thuis.
  22. Louis:
    11 januari 2020
    Well done, Hans en Fabienne, het was een genoegen om jullie vanachter de pc te volgen. En nog steeds geldt: wie verre reizen doet, kan veel vertellen!
    Kom goed thuis.
    Hartelijke groet van Louis en Gerda
  23. Pieter:
    11 januari 2020
    Bedankt voor jullie mooie verhalen. Ik ben er steeds weer verbaasd over waar jullie de energie vandaan halen om na zo'n stuk fietsen nog een heel reisverhaal te schrijven. Ik zou die discipline niet kunnen opbrengen. Grote klasse dus. goede terugreis
  24. Marijke:
    12 januari 2020
    Ik zit geregeld hardop te lachen bij het lezen van jullie smakelijke verslag. Ik neem mijn pet af voor jullie dagelijkse schrijven, zeer bedankt. Doorzetters zijn jullie, niet alleen op de fiets. Ik heb vanmiddag van 7/1 t/m de laatste weer achter elkaar gelezen. Dat bevalt me goed, dan kom ik meer in jullie Thaise sfeer terecht.
    Ik ga met een aloude vriend en vriendin over 2 weken via Frankfurt, waar we een paar musea gaan bekijken, door naar Oostenrijk voor 15 dagen skieën. We doen dat al bijna 40 jaar (Carel nog veel langer) en ik blijf het heerlijk vinden. Ik hoop dat jullie goed thuis zijn gekomen. Lieve groeten, Marijke