Een bijzondere dag

22 oktober 2023 - Llerena, Spanje

Vandaag fietsen we van Badajoz naar Merida. Een tochtje van toch nog bijna 70km. En het bijzondere van de rit vandaag is dat het zo goed als vlak is geweest, de wind valt mee en we hebben geen regen gehad. We kwamen door leuke dorpjes en we fietsten door een mooie omgeving. Nou dat was het dan wel.

Mooie hostel

Omdat we vandaag gewoon zonder omkleedgedoe kunnen fietsen gaat het lekker vlot en zijn we rond twee uur in Merida. We hebben een kamer in een splinternieuwe hostel. En het hostel staat in hartje centrum. Waarom iets de ene keer hostel heet en de andere keer gewoon hotel, ontgaat ons totaal. Iemand heeft ons wel eens verteld dat als er geen lift in zit en het meerdere etages heeft, dan mag het geen hotel heten. Nou we hebben in een hotel mindere kamers gehad dat in dit hostel. We zijn trouwens blij dat we dit konden boeken want in heel Merida was niet veel meer te krijgen. “Sorry fully booked”. Huh, het is oktober hè. We hadden eerst een ander appartement geboekt, maar toen we vroegen of we de fietsen veilig binnen konden zetten, waren we ineens niet meer welkom. En dan is het weer een heel gedoe om onze betaling terug te krijgen. Maar na heel wat berichtjes, is het gelukt.

Selfies

Na de incheck in het hostel gaan we op de fiets in het centrum nog even kijken of we de highlights nog weten te vinden. Twee jaar geleden waren we hier ook al twee dagen. Fabienne heeft een geheugen als een olifant, dus die wil van ons dezelfde selfies maken als twee jaar geleden. En dan voor de dezelfde mooie POI’s. Ben benieuwd of dat is gelukt. Kunnen we thuis pas in het album zien natuurlijk.

Andrés Barros

Terwijl we door het centrum van Merida fietsen, zien we bij de Temple of Diana een podium opgebouwd worden. De Temple of Diana is een opgraving van een Romeinse tempel die gebouwd is in de 1e eeuw na Christus en behoorlijk goed bewaard gebleven. Er is vanavond een optreden van Andrés Barros. Andrés is een jonge pianist die in zijn repertoire verschillende stijlen door elkaar gebruikt. Hij speelt eigen composities. Belangrijk in zijn muziek is de flamenco. Omdat het de maand is van de flamenco worden er vanaf 21 oktober tot 12 november allerlei concerten gegeven. We hebben geluk want vanavond is de première van het flamenco festival. We zijn op tijd aanwezig en hebben een mooie plaats op de tweede rij. Hoewel ik niet meteen in de rij ga liggen voor een optreden met pianomuziek, vinden we dit allebei prachtig. Prachtige composities, een combinatie van latin en jazz met flamenco invloeden. Bij een drietal prachtige nummers is er ook een optreden van een flamenco danseres. En natuurlijk is dan in schemering met mooi licht de locatie fenomenaal. Het concert van ruim een uur was prachtig en een hele leuke afsluiting van de dag.

Omgeboekt

Omdat we voortdurend de weersverwachting in de gaten houden- we hebben bijna een RSI duim van de Weeronline App - gaan we morgen met de trein naar Sevilla. Het weer wordt niet echt beter en het blijft behoorlijk wisselvallig. We hebben onze vlucht gewijzigd naar aanstaande dinsdag en onze hotelreservering in Sevilla omgezet. We gaan met de fiets op vakantie om te kunnen genieten van de omgeving, buiten te zijn en plezier te hebben van het fietsen onderweg. We fietsen niet alleen om te fietsen. Dan was ik wel wielrenner geworden. Dus we hebben drie leuke weken gehad waarvan de eerste twee met prachtig weer. De laatste week was het gewoon heel slecht. Het grootste deel van deze fietsvakantie was in Portugal en daar waren we voor het eerst met de fiets. We vonden het er prachtig en het eten was heerlijk. Het is ook zeker leuk om de vakantie af te sluiten in Spanje. Daar voelen we ons altijd thuis. Het slechte weer kan gebeuren, dat weten we. We hebben daarom heel flexibel gekeken wat de mogelijkheden zijn en hebben we de plannen gewijzigd. It’s all in the game. Volgende keer beter.

We vonden het weer leuk om te schrijven en de reacties zijn altijd super leuk en motiverend. We hebben toch nog bijna 900 km gefietst en bijna 6000 hoogtemeters gemaakt. Geen lekke banden, geen malheur, alleen een krakende riem die is gesmeerd met siliconenspray.

Tot een volgende reis!

1. Marleen:
    22 oktober 2023
    Goedemorgen, niet helemaal de vakantie zoals gepland maar wel veel moois meegemaakt en gezien en idd veel regen. En fijn dat het ticket kon worden omgeboekt. Sevilla is leujd stad dus daar vermaken julie je ook. Leuk om alle reisverhalen te lezen, na een zware dag moet je ook nog zin in hebben om te schrijven 👍 Geniet van de laatste dagen (☀️?)
  2. Rineke:
    22 oktober 2023
    Jullie hebben gelijk. Fijn dat je alles om kunt boeken. Je fietst voor je plezier! De laatste week was wel erg slecht met de regen.
    Was weer leuk om toch elke dag een verhaal te lezen.
  3. Yvonne:
    22 oktober 2023
    Een mooie afsluiting van jullie prachtige fietsvakantie. Het was weer heerlijk om mee te lezen over jullie vakantie. Doe voorzichtig en we zien elkaar gauw. 💋❤️
  4. Rob:
    22 oktober 2023
    Ik vond het weer bijzonder om jullie te volgen. Ik krijg er zin in om opnieuw een avontuurlijke fietstocht te maken. Goede terugreis alvast!
  5. Kee kooistra:
    22 oktober 2023
    Zo jullie vakantie zit er bijna op, terwijl ik woensdag naar Nepal ga een mooi vooruitzicht dus. Genoten van de verhalen, nogmaals knap dat je daar de moed voor hebt. Van mij valt zo iets niet te verwachten, lekker weg ook geen telefoon mee. Nou ja alles is voor ons natuurlijk geregeld door Nunatak. Nog eenparig gezellige dagen daar en goede reis terug.
  6. Fred en Gera:
    22 oktober 2023
    Over een paar jaar vertel je over deze reis wat je het meeste is bijgebleven. De hitte, de regen de wapperende poncho en de muzikale cadeautjes van de conservatoriumdocenten en van Barros. Net als ik nog in mijn geheugen heb dat wij met z'n 4en in Thailand waren en wij ons verbaasden dat we nog geen druppel regen gezien hadden. Een enkel uur later stonden we in een moesson te schuilen en kwamen als verzopen katten aan in op de plaats van bestemming. Dat zijn mooie herinneringen!
  7. Theo van der Hoeven:
    22 oktober 2023
    Fijn dat jullie verstand hebben. Ik denk goed besluit en mooie herinneringen aan de eerste 2 weken. Geniet nog even van de laatste dagen dagen spanje
  8. Kees den Heijer:
    22 oktober 2023
    Bedankt voor jullie mooie reis-verhalen ik heb er van genoten
    Toerisme na-jaar 2023
    Er is in div. landen wat vreemd aan de gang en zelfs ministeries van toerisme zijn verbaasd over de vele boekingen/reserveringen dit na-jaar , wat wel vermeld moet worden het zijn bepaalde streken en niet als bij het hoog-seizoen vele streken. Volgens mij komt het door het krankzinnige hete zomer seizoen wat we hebben gehad waar voor veel mensen het veel veelste heet was . Nu hier in zuid Frankrijk eindelijk wat regen ( nog lang niet voldoende ) en temperaturen van rond de 8°C s'nachts en overdag ca. 15°C wij en de natuur kunnen weer nomaal adem halen en aan de knallen zo nu en dan en het honden geblaf zijn we ook op de hoogte dat het jacht-seizoen is begonnen
  9. Eeke en Henk:
    22 oktober 2023
    Wat hebben we weer genoten van jullie verhalen, dank daarvoor. En wat is het weer snel gegaan, we zullen jullie verhalen wel gaan missen. Ondanks de regen hebben jullie het wel heel leuk gehad. Dus leuke herinneringen en prachtige foto's. een goeie vlucht terug, en geniet nog ff de laatste dagen. De hartelijke groeten van ons beide.
  10. Kees:
    22 oktober 2023
    Het was weer leuk om " mee te reizen". Goede terugreis!
  11. Yvonne van B:
    22 oktober 2023
    Dacht ik bijna dat jullie je met 1 alinea er vanaf gingen maken. Maar nee, alsnog een mooie afsluiter 👍🏻
    Dank voor de moeite, het was geweldig en amusant om het allemaal op afstand mee te maken (met gemengde gevoelens door de weersomstandigheden bij jullie). Stiekem overweeg ik nu om zelf nog een keer terug te gaan naar de Algarve 😀
    Alvast een goede terugreis voor jullie! 👋🏻
  12. Liesbeth:
    22 oktober 2023
    Wat was dit weer een mooie reis! Het was leuk om met jullie mee op pad te gaan, bedankt. Heel veel plezier de laatste dagen in Sevilla en alvast een goede reis terug naar huis!
  13. Tineke Brongers:
    22 oktober 2023
    Heerlijke reis en verhalen! Jammer van dat weer maar gelukkig kan niemand daar iets aan veranderen. Nog fijne dagen en veilige vlucht terug🤩
  14. Arja Grooteman:
    22 oktober 2023
    Zit het er al weer bijna op. Wat gaan die weken toch snel. Zeker een mooie afsluiting van al wat jullie weer gezien en meegemaakt hebben. Was leuk om mee te lezen. Portugal staat ook nog op mijn lijstje, alleen dan niet op de fiets ha ha.
    Nog fijne dagen en een veilige terugreis.
  15. WimcoDanja:
    22 oktober 2023
    Was weer heel leuk om jullie hilarische verhalen te lezen. Al met al toch een mooie reis geweest. Nog even genieten van Sevilla en dan weer naar Strien.
  16. Louis:
    22 oktober 2023
    Dank voor jullie reisverslag in woord en beeld. Voor ons riep het deels een déja vu-gevoel op. Maar we waren net zo enthousiast over wat we gezien hebben als jullie. Alleen hadden wij beter weer….
    Goeie reis terug!
  17. Fred:
    22 oktober 2023
    Dus ook het weer in Spanje en Portugal is in deze periode onvoorspelbaar. In mijn perceptie is het in de zomer te heet en (altijd) in het voor- en najaar perfect. Ik zou dan ook zo’n tocht doen met minimale bagage. Naast 2 fietstenuetjes, wat korte broeken en t-shirts voor de avonden. Beetje naïef maar gelukkig weten jullie vanuit ervaring dat er één ding zeker is …..en dat is dat er niets zeker is. In ieder geval het weer niet. Wel weer een ervaring rijker, veel gezien en beleefd. Ik heb genoten van de mooie foto’s, de spannende en komische verhalen en heb weer wat geschiedenis les gehad. Ik zal jullie verder niet vermoeien met mijn fietstocht van vanmorgen. Rondje van een kleine 69 km en over Kootwijk, Uddel, Elspeet en Vierhouten valt genoeg te vertellen. Dank dus voor deze mooie blog, geniet van jullie laatste dagen en tot snel.
  18. Singa:
    22 oktober 2023
    Wat hebben jullie toch een pech dit jaar wat de vakanties betreft,Peru en Parijs moesten omgezet worden en nu is het slechte weer de boosdoener. Ik hoop dat het de dagen in Sevilla droog zal blijven.Maar heel leuk dat we toch onverwachts nog mee mochten genieten van jullie reis.Tot ziens in Strijen.
  19. Magda:
    22 oktober 2023
    Veel dank dat ik jullie prachtige reisverhalen mocht meelezen. Volgend jaar nieuwe kans hopelijk met dan weken mooi zonnig weer 🌞
  20. Harry en Patricia:
    22 oktober 2023
    Dan ineens zijn daar de laatste dagen in Spanje! Jammer maar zo begrijpelijk. Goede reis terug dinsdag!
  21. Paul Tissingh:
    22 oktober 2023
    Leuk weer om jullie avonturen te lezen! Goede terugreis!
  22. Joke Barg-de Niet:
    22 oktober 2023
    Hans en Fabienne, Dank voor het mee mogen beleven van jullie prachtige reis, ondanks de regen. Alles toch verslaan, heb ik heel erg gewaardeerd. Goede reis terug.
  23. Ton en Francis:
    23 oktober 2023
    Wijs besluit, fietsen met shit-weer is geen vakantie meer. Geniet nog van Sevilla, het zeer grote hotel is prima weten we uit ervaring. Net buiten het sentrum langs de rivier zijn heerlijke trendy terrasjes te vinden. Goede thuisreis en op naar jullie volgende fietsvakantie in Vietnam 🚴🏼🚴🏼👍
  24. Ruud:
    23 oktober 2023
    Slim van jullie dat je een ticket hebt gekocht wat je kunt omboeken, jammer van de laatste week met slecht weer. Ik was bang dat het richting Venetie zou gaan,want kregen we ook allemaal weeralarmen.
    Maar gelukkig voel het erg mee , maar een middag water van boven en een andere middag water van onderen.
    Geniet nog van laatste dagen Sevilla en alvast goede terugreis
  25. Pieter:
    Hoi Hans en Fabienne,
    Ik ben niet van het dagelijks reageren, maar heb weer volop genoten van jullie soms met zelfspot doordrenkte reisverslagen. Toch een dagelijks verhaal, dat ik, nu het weer stopt, de eerste dagen zeker ga missen. Dus voor mij weer even afkicken. Ook deze keer veel herkenbaars in jullie verhalen dat mij deed terugdenken aan onze eigen reizen door Spanje en Portugal. In vergelijking met de reizen van een paar jaar geleden, waarbij ik toen soms het gevoel had dat de fietsprestatie net zo belangrijk voor jullie was dan het bekijken van het land, waar jullie door heen fietsten ( ik zag jullie in je reisverslagen soms behorlijk afzien) kiezen jullie mijns inziens nu terecht vaker voor je zelf, Spreekt mij persoonlijk meer aan, wat niet wegneemt dat ik nog steeds bewondering heb voor jullie fietsprestaties en de discipline, die jullie hebben om elke avond weer zo'n fraai reisblog te schrijven.
    Heel hartelijk dank daarvoor en hopelijk nog hele fijne dagen in de prachtige stad Sevilla. Geniet ervan
  26. Anita Meijs:
    23 oktober 2023
    Dank voor de zeer onderhoudende reisverhalen: alsof je er zelf bij bent. Heb ervan genoten. Goede reis terug!
  27. Koert:
    26 oktober 2023
    Dank voor de geweldig leuke verhalen. Het grappige is dat ze ook herinneringen boven brengen aan mijn fietstocht door Portugal, precies 10 jaar geleden.
    Veel plezier nog in Sevilla.