Van zwembad naar zwembad

3 januari 2020 - Tak, Thailand

Vannacht heerlijk geslapen in ons riante spiksplinternieuwe La Riva resort. Is ook wel eens lekker om jezelf te verwennen. Zwembad voor de deur, eigen terras aan het zwembad, roomservice, het lijkt verdikkeme wel vakantie. Dat fietsen tussendoor daar moet ik nog wat op verzinnen 🤔 (geintje)

Na nog een paar keer goed omgekeken te hebben, verlaten we ons resort. Ik merk dat we zo langzamerhand wel de banden weer moeten oppompen, want we deinen een beetje op het asfalt en de kilometerteller loopt niet meer synchroon met de kilometers in de beschrijving. Na een paar kilometer zie ik een fietsenmaker. Nou, of het echt een fietsenmaker is weet ik niet, maar er liggen heel veel onderdelen overal verspreid en alles bij elkaar zou het een fiets kunnen worden. De man zit op een krukje met een crankstel in zijn handen gebiologeerd tussen de rommel op de grond te zoeken naar een onderdeel dat er bij hoort. Als ik hem vraag of ik zijn drukslang mag gebruiken om de banden op te pompen kijkt hij me verbaasd niet begrijpend aan. Ik pak de slang en wijs naar mijn banden. Als hij snapt wat ik wil, knikt hij vriendelijk. Zijn gezicht veranderd van uitdrukking als ik met de slang die op de grond gedraaid ligt de helft van zijn onderdelen door de war trek. Het zal toch geen puzzel geweest zijn? Als ik de slang op mijn band doe, moet ik 'm er snel weer afhalen want anders heb ik zo twee traktorbanden. Zo dan, dat gaat snel. Ik moet er vlug met een inbussleutel weer wat uit laten lopen. Als een echte routinier knijp ik een beetje in mijn banden en knik professioneel. Dit doe ik nog drie keer en we gaan weer op pad.

Het is vandaag een mooie route tussen prachtige landschappen. We rijden steeds verder naar het noorden en het is vandaag voor het eerst een beetje bewolkt. De temperatuur is nog steeds heel warm dus het is wel even fijn om niet in de volle zon te fietsen. We komen steeds dichter bij de grens van Myanmar. We vermoeden dat de bergen aan de overkant de bergen van Myanmar zijn. Dit gedeelte van Thailand is heel dunbevolkt dus we komen onderweg ook niet veel mensen tegen. De Thaien die we tegenkomen, hebben op hun beurt waarschijnlijk nog nooit twee van die malloten op een fiets gezien. Dat schept een band. De mensen zijn uitermate vriendelijk. Zwaaien en roepen Sawadee kaa. We fietsen grote stukken langs de Ping rivier.

Onderweg kopen we nog wat mandarijnen, bananen en gebakken banaan. Altijd wat fruit dat door de mensen zelf aan stalletjes wordt verkocht. Rekenen is geen kernkwalteit van de meeste Thaien in de dorpen. Het fruit dat we willen kopen wordt altijd aangevuld met nog een mandarijn of banaan zodat het precies ongeveer een pond of kilo is. Ook als we bij de 7-Eleven 171 Baht moeten afrekenen en bij de twee briefjes van 100 Baht, er een muntje van 1 Baht bij willen geven, schudt de kassière driftig nee, want dat is dan wel heel erg ingewikkeld.

Na 73km komen we aan in Tak. Ons eerste hotel uit het boekje spreekt ons het meeste aan vanwege het zwembad en restaurant. Alleen de duurste kamer is nog beschikbaar. Ja ja. We begrijpen er helemaal niets van. Er staan wat auto's, er lopen wat van die aangeklede hotelboys, maar om je nou af te vragen in welke rij ben ik het eerst aan de beurt. Nee. We staan helemaal alleen in een grote lobby. Tak is nou niet 'the place to be' maar wel een heel mooi hotel. Hoe bestaat het. We nemen de kamer. Als ik de fietsen veilig ergens wil neerzetten word ik geholpen door een aardige doofstomme Thaise portier. Dat geeft natuurlijk een onuitwisbare Babylonische spraakverwarring. Mijn Thais is al niet om over naar huis te schrijven maar de Thaise oe's en dha's en kho's van deze hulpvaardige doofstomme Thai maken het voor mij helemaal onbegrijpelijk. Ik begrijp alleen zijn armgebaren. Ik moet helemaal omrijden legt hij met gebaren uit die op Schiphol bij een landing niet zouden misstaan. Hij rent achter mij aan als ik om het hotel heen rijd. Hij wijst me een prima afsluitbare ruimte aan waar de fietsen kunnen staan. Ik bedank hem hartelijk. Een van de hotelboys is plantjes water aan het geven met een slang. Ik zie meteen een kans om onze Hummers even schoon te spuiten, dus vraag aan hotelboy of ik de waterslang even vast mag houden. Met wat gebaren begrijpt hij me. Geen probleem natuurlijk. De fietsen zien er echt niet uit. Rood zijn ze van het stof van de onverharde wegen. Ik knijp het eind van de slang wat dicht om een hardere straal te krijgen. Oeps, de straal die zo wel heel hard op de fietsen spuit spettert de oranje troep in het rond. Ik voel de spetters in mijn gezicht. Oh shit, ook op het pak van de hotelboy zie ik wat oranje spikkels. Hij neemt de slang van me over en even later hebben we weer twee blinkende zwarte Hummers.

In iedere plaats of dorp is een 7-eleven voor de broodnodige boodschappen. Ons vaste ritueel is brood, een biertje, yoghurt en cola. Nou kun je zeggen wat je wilt van die lui bij de 7-eleven, maar principes hebben ze. Ik wilde om 14:02 een biertje kopen voor aan het zwembad, maar ik werd netjes op de regels gewezen. Geen bier tussen 14:00 En 17:00. "Ja maar het is 14:02" probeer ik nog. "Yes sir between 14:00 and 17:00 no alcohol". Ok kan ik ook wel weer waarderen. Wat het effect van deze aanpak is weet ik niet want in de winkelstraat van Tak zitten zeker nog tientallen winkels waar je gewoon de gehele dag een biertje kan kopen. Aan de yoghurt ben ik wel een beetje verslaafd en Fabienne doet met me mee. Leuk is dat we hier overal yoghurt kunnen kopen van het merk 'Dutchy'. We zijn er nog niet achter of het iets met Nederland heeft te maken.

Bij het hotel kan je ook fietsen huren. Dat de Thaien moeite hebben met het uitspreken van de 'r' dat wisten we al. Maar dat je dan je verhuur van je fietsen aanprijst op een bord met "bicycle to lend"  is wel heel apart.

We liggen vanmiddag weer heerlijk aan het zwembad en genieten weer van het heerlijke weer. Waarom alleen de duurste kamer beschikbaar was en waarom we bijna altijd de laatste kamer in de gang krijgen, is ons nog steeds een raadsel. Ik ga er op uit om daar toch nog achter te komen.

1. Singa:
    3 januari 2020
    Hoi Hans de yoghurt schijnt inderdaad iets met Nederland te maken te hebben is ons ooit in Griekenland vertelt.Wat wij er ooit van begrepen hebben heeft het met Friese koeien te maken en met de melkfabriek Coberco.Die koeien zouden door deze fabriek over diverse landen verspreid zijn door Coberco en zijn er fabrieken opgestart in die landen.Ook in Egypte hadden ze die yoghurt.Of het ook zo is???????
    Geniet nog lekker van het laatste weekje want het eind van de reis komt in zicht.
    Groetjes uit Strijen.
  2. Kee kooistra:
    3 januari 2020
    Gister al een grijs grauwe dag, vandaag met regen er bij nou dan zijn jullie verhalen van zwembad naar zwembad met lekkere temperaturen wel heel aanlokkelijk.
  3. Rein:
    3 januari 2020
    Beter laat dan niet, ook van ons de beste wensen voor 2020 in goede gezondheid. Wij waren gevlucht voor de plaatselijke oorlog met knalvuurwerk. In de polder in Noord-Holland was het nog mistig ook, dus geen vuurwerk gehoord of gezien! Lekker rustig, de enige knal was die van de champagnefles!
    Over die duurste hotelkamer, dat is logisch toch die probeer je als eerste te verkopen aan die toeristen en als ze er niet intrappen, kun je altijd nog een goedkopere proberen.
    Is de duurste kamer ook echt duur of is dat relatief.
  4. Jacquelijne:
    3 januari 2020
    Hoi Hans, effe lekker vooroordeel: jij doet zeker nooit in Nederland boodschappen? 171 euro en dan een euro bijgeven snapt helaas in Nederland ook 80 % niet. Teruggeven en dan doortellen is ook bij de meesten een kunstje dat ze niet geleerd hebben. :-). Ik moet verder wel erg lachen om jouw avonturen met die tuinslang. Ja en dan zijn Aziaten natuurlijk te beleefd om er wat van te zeggen...
  5. Fabienne:
    3 januari 2020
    Jacquelijne: Oeps welk vooroordeel? Het blog van gisteren was van Fabienne en zij doet nooit boodschappen. Ik (Hans) doe altijd de boodschappen 😂. En ik gebruik in AH in het dorp altijd de scanner dus moet ik pinnen. Niets geen gedoe met een paar euro cent bijleggen om het de cassiere onnodig ingewikkeld te maken. Want inderdaad de meesten begrijpen er dan niets meer van. 🤔
  6. Jacquelijne:
    3 januari 2020
    hahahaha. Nou dat is dan een hele mooie. Wij zijn nog supertraditioneel: ik doe de boodschappen en kook nagenoeg altijd. Scanner werkt bij mij niet, vergeet iedere keer wat ik wel en niet gescand heb :-)
  7. Rebecca - Asian Way Of Life:
    3 januari 2020
    Klinkt zelfs als iets voor mij dat resort en dat van zwembad naar zwembad reizen. ;-)
    Geniet er lekker van!
  8. Eeke en Henk:
    3 januari 2020
    Henk heeft ff laten zien via google eart waar jullie fietsen, wat een mooie omgeving. Dat is echt genieten zeg. Beter dan hier, het is weer een zeer trieste dag buiten, daarom genieten we van jullie verhalen. Lekker he, de yoghurt, gaat er altijd wel in. De bordjes eten op de foto zien er ook lekker uit, jullie komen niets te kort, merk ik. En blijven genieten hoor, jullie hebben tenslotte vakantie! Groetjes en succes .
  9. Koert:
    3 januari 2020
    Trekkingbikes van het type Hummer. Ahum. De kleinkinderen zagen vandaag een 'Lambo' en waren opgetogen. Je denkt dan 'waar doet zo'n man het van?'. Een directeur van een woningbouwvereniging? Bij Hummers denk ik er ook het mijne van. Wees er maar trots op dat je zo'n oerdegelijke Hollandse Santos rijdt. Er zijn wereldfietsers die de modder er op laten zitten. Daar kun je de ontberingen aan af zien en het staat stoer bij thuiskomst.
  10. Ruud Peters:
    4 januari 2020
    Als je wat wilt weten hoe je dat fietsen tussen de zwembaden kunt vermijden,kom gerust langs,dan laten we je het graag zien😇
  11. Kees:
    4 januari 2020
    Haha, wat dat bord met "bicycle to lend" betreft heeft waarschijnlijk nix met de beroemde "r' te maken. "Lend" betekend lenen en er staat "FREE" boven, dus is het waarschijnlijk GRATIS. Maar dat wisten jullie vast ook al wel 😇. Betekend wel dat je je eigen fietsen gewoon thuis had kunnen laten en ze hier gratis had kunnen meenemen 🤔
  12. Fabienne:
    4 januari 2020
    Oh Kees, wij lenen nooit wat dus daarom meten wij dat niet. Maar met de fietsen die daar te leen staan gaan wij niet in Chiang Mai komen hoor. Groet Hans