Langs de krabben kust

5 mei 2019 - Uljin-gun, Zuid-Korea

Vandaag de tweede helft van onze samengevoegde drie etappes. Het zijn 94 kilometertjes. We rijden bijna alleen maar langs de kust. Vanmorgen probeerde de dame van het hotel ons nog uit te leggen dat er een ontbijt is en waar het dan staat. Ze wijst dan op een bordje naast de receptie en leest het waarschijnlijk aan ons voor. Als we onze schouders ophalen omdat we niet begrijpen wat ze zegt, maar ook niet door hebben wat er staat, tikt ze op het bordje en leest het nog harder voor. Alsof we het dan ineens wel begrijpen. We proberen echt zo vriendelijk mogelijk onze schouders op te trekken en haar duidelijk te maken dat we echt niet begrijpen waar het over gaat. Ze tikt het bordje bijna van de muur en schreeuwt nu bijna dezelfde tekst. Tja het ligt natuurlijk aan ons, maar daarom hoef je niet zo tegen ons te schreeuwen. Toch?

We vertrekken en rijden langs veel havens. We zien het lossen van de visvangst en rijden even langs de visafslag. De visvangst is hier vooral krab. En het zijn hele grote krabben. Oranje, met hele lange poten. Echt een specialiteit langs deze kust. De krabben worden in grote aquariums voor de restaurants bewaard. De bakken zitten bomvol. Ze bewegen gevaarlijk en sommigen komen er met hun grote scharen bovenuit. In ieder geval heel vers zo lijkt me. In de aquariums ernaast worden ook de vissen bewaard. Het lijkt soms wel een aquarium met siervissen, maar ze zijn toch echt voor de consumptie. Ook zien we marktkraampjes waar je krab kunt kopen. De krabben liggen opgestapeld op hun rug. We kijken of ze dood zijn, maar dat zijn ze volgens ons niet. Ze worden in ijswater gelegd waardoor ze waarschijnlijk onderkoeld zijn en daarom dood lijken, thuis kun je ze dan alsnog levend in de pan gooien. Alles is krab hier. We komen langs de meest afschuwelijke ‘kunstwerken van supergrote krabben van onooglijk knaloranje plastic of glimmend metaal. Uiteraard moet je daarmee met een selfie vereeuwigd worden. Wij niet hoor!!!!

Hele busladingen met toeristen zijn er vandaag om langs de kust te rijden en krab te eten.

We zien dat hier echt van de zee wordt geleefd. Alles wat gevangen wordt of naar boven wordt gehaald in het net wordt hier gebruikt. We zien vrouwen die zeewier te drogen leggen in de zon. Ja de zon schijnt nog steeds volop! Als we stoppen om er naar te kijken komt er een man naar ons toe met een bosje glibberig zeewier. Hij vraagt ons of we willen proeven. “Proeven? Je bent toch niet gek zeker?” Hij neemt er zelf een hap van om te laten zien dat het lekker is. Zijn gezicht verraadt echter dat het niet te vreten is. Nee hartstikke bedankt voor het aanbod, maar wij hoeven het niet te proeven.

We zien vandaag weer heel veel fietsers. Het is tenslotte weekend. Veel fietsers op mountainbikes en ook op racefietsen. Ze zullen ons wel heel raar vinden, zoals wij dat van hun vinden. Daar wij eindelijk in korte broek en T-shirt fietsen en van het  heerlijke weer genieten, rijden zij allemaal dik aangekleed met een winter outfit, zoals wij in december zouden fietsen. Kom op het is 26 graden. Zelfs hun gezicht is helemaal bedekt met buff of maskers waar alleen hun mond nog net ruimte heeft om adem te halen en soms ook niet. We snappen  er niets van. Onze etappe van vandaag had best serieuze klimmen, met zelfs een stuk van 600 meter van 15%. Nou als je dan zo dik bent aangekleed dan ontplof je zowat voordat je boven bent. Dat hadden wij al in ons t-shirt. We halen een dik ingepakt Koreaanse stelletje in, dat puffend en kreunend naar boven zwoegt. Wij hebben het daar ook zwaar op de helling van 15%. We stoppen even boven tot de Koreanen er ook zijn. We krijgen een enthousiaste opgestoken duim en “wow great”. Fabienne vraagt of de Koreaan even haar fiets wil optillen om te voelen hoe zwaar die fiets is. “Wow, so heavy” en de vrouw staat meteen in de bovenbenen van Fabienne te knijpen. Als we naar beneden suizen zien we dat de Koreanen wel heel sportief ogen maar dat de werkelijkheid iets minder is. Er lopen er veel met hun racefiets naar boven, daar waar wij aan de andere kant gewoon naar boven fietsten. Ze fietsen allemaal wel op mooie karretjes van echt mooie topmerken.

Het is vandaag wel heerlijk fietsen met een windje uit zee hebben we de wind niet mee, maar ook niet tegen. We ruiken voortdurend de zilte zeelucht als we langs de havens fietsen. Maar ook onderweg ruiken we de heerlijke zeelucht want overal liggen vissen te drogen, of hangen inktvissen in de zon of zitten vissers hun visnetten te repareren. Het is vandaag dan ook een feestje om zo langs de kust te rijden in dit heerlijke weer.

Ook valt het ons op dat veel Koreanen het weekend er op uit gaan. Koreanen kamperen! Dat hadden we dus nooit kunnen bedenken. Maar langs de kust worden vandaag massaal tentjes opgezet of worden caravans geparkeerd. We zien zowaar vooral Fendt caravans en af en toe een Adria, maar ook een afschuwelijk waarschijnlijk Koreaans model dat lijkt alsof een kleuter het model heeft ontworpen. Het is hier langs de kust overal gratis kamperen en er zijn mooie stukken beschikbaar waar aan het strand in een stukje bos kan worden gekampeerd.

We fietsen lekker door en zijn om half vier al op onze eindbestemming, Uljin (Wolbyeong), voor vandaag. Het zoeken van een geschikt hotel is niet altijd even eenvoudig. Vandaag weer zoiets vreemds. Als we vragen wat een kamer kost zegt een onaardig mens 60.000. We hadden net bij een ander hotel gevraagd en daar was het 70.000. Dus wellicht de moeite waard om even te vragen of we de kamer kunnen zien. Dus Fabienne probeert als inmiddels zeer ervaren ‘Hints-speler’ uit te leggen dat ze de kamer wil zien en dat we willen slapen. Oh slapen, maar dat kost 90.000. OK toedeloe, we gaan naar het eerste hotel.

@ Eeke: Fabienne is niet naar de kapper geweest. Het haar zit gewoon plat, hihi.

1. Ed en Joke Barg:
    5 mei 2019
    Wat een bijzondere en prachtige reis. Ook zo leuk hoe jullie de reis verslaan. Met ook veel wetenswaardigheden. Jullie conditie is ook super. Dat blijkt uit alles. Gisteren met de Dodenherdenking werden de slachtoffers van ook Korea benoemd. Daar let je dan op na jullie verhaal. Veel plezier, gezondheid en nog zon toegewenst.
  2. Dick:
    5 mei 2019
    Het blijft een genot om jullie reisverhaal te volgen en zo een beeld te krijgen van Korea. Elke ochtend pak ik direct de telefoon om jullie avonturen te volgen. Wij zitten dit weekend met onze vriendenclub aan de kust bij Schoorl, maar het begint weer te kriebelen om ook weer aan een fietsvakantie te beginnen. We moeten helaas nog even wachten, want we vertrekken een dag na de Nepal reünie met de trein naar Praag en gaan dan op de fiets terug. Heel veel (fiets) plezier nog en groetjes
  3. Marijke:
    5 mei 2019
    Ik vind het weer een heel informatief stuk, dank! Ik moet op pad , naar Amsterdam naar de opera: Madame Butterfly. Dat zal weer genieten worden. Geniet ook van het mooie weer en van het vele wat jullie onderweg zien.
  4. Eeke en Henk:
    5 mei 2019
    Ik(Eeke) ben speciaal van bed op gestaan, om jullie verhaal te lezen. En heb weer zéér zitten te genieten. Al is er veel van plastic, het is natuurlijk wel leuk om al die krabben te zien. En dan in het zonnetje langs de kust fietsen, lijkt ons geweldig. Hebben jullie nog wat krab geproefd? Of heb je het alleen bij kijken gelaten. Ze hebben natuurlijk respect voor die dijen van Fabienne. Daarom moeten ze er steeds aan zitten. ha ha ha .En dan die foto van de inktvissen, prachtig! We genieten met jullie mee. knuf, groetjes en succes , tot morgen. O, ja ik blijf de rozenkrans bewerken voor jullie voor de zon. . Baat het niet , dan schaad het ook niet. :=)
  5. Ruud Peters:
    5 mei 2019
    Je bent gewoon je “stiekelkoppie” kwijt en is je haar lang aan het worden. Het leven aan de zee biedt weer mooie (kreeft) beelden. 🦀🦐🦑Koreanen op de fiets en dik ingepakt het zal een vreemd gezicht zijn met jullie als tegenpool.
    En Hans ( ik neem even aan dat die uitspraak van jou komt🤣)
    “ Kleuters zijn vaak originele wezens, die de prachtigste creatieve dingen ontwerpen, maar als volwassene snap je meestal niet wat het voorstelt 😍 Zo ook met die tenten.😎
    Het weer nog steeds redelijk wel?🍃🍀🍃ik duim nog steeds.
    Zo meteen naar een kerkdienst in het Papiaments, waarbij de jarigen op deze dag in het zonnetje worden gezet en de hele gemeenschap zingt ze toe. Lorenzo uit mijn kleutergroep wordt vandaag 5. Een hele sfeer van saamhorigheid hoor in zo’n Antilliaanse gemeenschap! Goede tocht verder voor beiden. X🙏X