Het Koreaans eten

26 april 2019 - Yangpyeong, Zuid-Korea

Het eten is nog wel een dingetje hoor hier in Korea. Het ligt ongetwijfeld aan ons maar ik heb die culinaire smaakexplosie nog niet ervaren. Gisteravond nog maar weer eens een ander restaurant geprobeerd. Met de vertaal-app in de hand en zo'n foto-menukaart aan de wand proberen we iets te ontdekken wat we misschien wel lekker vinden. Misschien hebben andere mensen andere ervaringen, maar ik krijg nooit een gerecht wat maar in de buurt komt van de foto die ik heb aangewezen. Nou zien die foto's er meestal al niet uit, maar je hoopt toch iets te krijgen wat je aanwijst. Dus je tracht iets aan te wijzen met een gecontroleerde risicoanalyse waarbij je probeert in te schatten of het een verantwoorde keus is. We bestellen tegenwoordig allebei iets anders. Dan kunnen we bij elkaar proberen. Dan moeten we over een week of drie wel iets hebben ontdekt wat lekker is. We bestellen en krijgen allebei een kom bouillon waar van alles op en in drijft. Het lijkt nog het meest op vlees en groente. Daartussen zwemt dan de noedel of de rijst. Het is gebruikelijk dat je vooraf vier schaaltjes krijgt met bijgerechten, meestal groenten, in het zuur. Dat is soms pittig maar wel lekker. Ook dit keer vier schaaltjes. Koolbladeren, blokjes die op rettich lijken, pepertjes en kleine witte dingetjes. Ik probeer de bijgerechtjes in het zuur. Zijn lekker, maar de witte kleine dingetjes kan ik niet plaatsen. Als Fabienne vraagt waar het naar smaakt, trek ik mijn schouders een beetje op en kijk ik nog eens iets beter in het bakje. Nee hè, gadver. Die kleine witte dingetjes hebben pootjes en twee oogjes. Oh, nee hè. Gelukkig bewegen ze niet. Bakje even opzij geschoven. De twee bakken bouillon smaken echt nergens naar. Het vlees ziet er grijs uit. Waar het grijze worstje nog het meest op lijkt, kan ik hier niet schrijven. Ook dit gerecht komt niet in het lijstje favorieten.

Vanmorgen ontbijten we tussen de zakenlui die hier slapen en dan naar kantoor gaan hier in de buurt. Wij vinden het raar dat sommigen hier in overhemd met stropdas en in pyamabroek met poppetjes zitten. Nou de Koreanen niet hoor.

De dames van het ontbijtbuffet vinden ons nogal stoer en zwaaien ons uit. Net voor vertrek krijgen we nog een Yakult. Hebben we waarschijnlijk nodig, zullen ze wel gedacht hebben. Een van de dames wrijft nog even over de benen van Fabienne. Wat zou ze bedoelen?

Het is vandaag bewolkt en het ziet er naar uit dat we het niet droog gaan houden. Het belooft een mooie route te worden. Het is wonderbaarlijk dat we midden in Seoul zitten en toch na 100 meter uit het hotel al op een fietspad rijden. Het duurt ongeveer 26km voordat we buiten Seoul  zijn. Maar wel overal fietspaden. Heerlijk fietsen zo langs de Han rivier. We zien ver naast ons de files groeien en de auto's langzaam tot stilstand komen. Ook een geweldjge gewaarwording is dat Koreanen niet toeteren. We rijden een groot gedeelte van het Han Bicycle Path. Een prachtig aangelegd fietspad, deels over een oude spoorweg en door oude spoortunnels langs de rivier. Het blijft dreigend weer, maar het beperkt zich voorlopig tot af en toe tot een druppel.

We fietsen op ons gemak en we merken dat we telkens achter de buien aan fietsen. De straten zijn kletsnat terwijl wij geen noemenswaardige regen hebben gehad. Rond half een komen we langs wat restaurantjes. We besluiten om te eten. Zelfde ritueel voor het bestellen, maar nu krijgen we bouillon met kip en dikke noedels. Het gaat hier in de keuken zo: je pakt een grote kom bouillon en kwakt erbij wat je tegenkomt. Dus als je het krijgt is het een soort surprise en moet je zelf een beetje roeren en er wat van maken. Maar na de eerste happen. Hmmm, dit smaakt niet verkeerd. In ons gerecht drijven ook drie grijze bollen. Het lijken wel drie ogen. Wat is dat nou weer. “Dat ga ik niet eten hoor” zegt Fabienne meteen al. Tja, ik zit er een beetje mee te spelen in mijn kommetje. Een soort ‘balletje balletje voor gevorderden’. Valt nog niet mee met die twee stokjes. Ik wil het wel proberen, maar moet me zelf wel moed inpraten. Als ik zo'n oog  probeer te pakken schiet dat ding tussen mijn stokjes weg weer naar de bodem. Weg, niet meer te zien. Even later heb ik er weer een. Ik twijfel wel heel erg en durf niet goed. Fabienne kijkt heel vies naar mij. Zodra ik het in mijn mond heb gestopt, heb ik meteen spijt. Het lijkt wel of het hele restaurant naar me kijkt. Als ik er op bijt spat het ding in mijn mond uiteen. Het smaakt vies en ondefinieerbaar. Ik ben bang dat als ik het uitspuug en zie wat het is ik meteen over mijn nek moet gaan. Ik verzamel moed en slik het in een keer door en neem meteen een slok water. Wrah.. wat is dat vies. De kip en dikke noedels waren lekker. Wel leuk in de Koreaanse restaurants is dat aan ieder tafeltje een laatje zit, waar je bestek (nou ja de stokjes en een lepel) en servetjes in zitten. Tijdens het eten begint het knoeperhard te regenen. Zo die bui die missen we toch maar mooi. Als we weer vertrekken is het droog.

Rond half vier rijden we Yangpyeong binnen. Een middelgrote plaats aan de Han rivier. Het is ineens toch gaan regenen dus we rijden weer in rain-outfit. We hebben snel een hotel gevonden. Het is slecht weer dus we hebben niet zo veel zin om verder te zoeken. Bij de receptie vraagt Fabienne aan de man of ze nog wel even de kamer mag zien. Tja door schade en schande wijs geworden hè. Maar als de man probeert op te staan, komt het schaamrood bij Fabienne op de kaken. De man is zwaar invalide en moet nu met Fabienne mee naar de vijfde etage. Oké er is een lift, maar het aantrekken van zijn schoenen duurt al een paar minuten. Fabienne probeert nu terugtrekkende bewegingen te maken door te zeggen dat het wel goed is. Maar dat verstaat onze man natuurlijk niet. Zuchtend en krakend komt hij zijn hok uit. Hij strompelt naar de lift, die hij net haalt. Samen gaan ze naar de vijfde etage. Kamer ziet er prima uit probeert Fabienne de man snel aan zijn verstand te brengen. Samen komen ze later weer uit de lift. De man strompelt weer naar zijn kantoor en valt in zijn stoel. Als ik een uurtje later bij hem op de deur klop slaat de schrik hem om de oren. Ik zie hem denken ‘oh, nee niet weer naar boven hè’. Maar ik wil alleen een extra handdoek, en die liggen in de kast die hij me aanwijst. Ik knik en buig dankbaar.

1. Rineke:
    26 april 2019
    Inderdaad een zoektocht zeg naar "lekker" eten . En Hans tijdens mijn ontbijt lees ik jullie verhaal over de ogen in de soep. Jij bent stoer of een beetje gek.maar je durft het wel. Ik zou het niet doen .
    Fijne tocht verder 🚴‍♂️
  2. Jacquelijne:
    26 april 2019
    Wat een heeeerlijk verhaal. Niet letterlijk dus. Wij genieyen hier op Schiphol nog even van een goede koffie en n boterham met kaas voordat we ons in ons Iran avontuur gaan storten. Hoop zo dat ik jullie ook daar kan volgen!
  3. Ton Roelofs:
    Mooi verhaal!
    Daarvoor ga je toch op reis!
    Nieuwe (eet)culturen ontdekken. Maar ik zou de ogen ook lekker hebben laten drijven.Bah! Veel plezier verder en houdt ons lekker op de hoogte van jullie avonturen daar.
  4. Anja:
    26 april 2019
    Ontbijt voor mijn neus, terwijl ik jullie spannende verhaal wil gaan lezen, maar even eerst mijn ontbijt naar binnen! Succes met de zoektocht naar heerlijk eten zonder die rare ballen😏
  5. Eeke en Henk:
    26 april 2019
    Jammer dat jullie weer regen hebben. Maar dat maakt het eten wel weer goed!!! bbrr. Stoer van jullie om het toch te proberen! De rest van het fietsen klinkt goed. Wie weet krijgen jullie nog een culinair avontuur. Sterkte en toch veel plezier.
  6. Ruud Peters:
    26 april 2019
    Kon je die bolle 👀ies niet in zo’n laatje bij de tafel uitspugen!😝 Opgeruimd en netjes. Ja, lands wijs, lands eer valt soms niet mee. Voeding/Eten is wel belangrijk, want fysiek moeten jullie wel stoer 💪&💪sterk blijven. Spreken ze geen Engels zodat je uitleg van het eten kan vragen. Dan valt het misschien mee als je het weet en als je het weet op zeker niet eet! 🤮
    Wel heel prettig dat er zulke mooie fietspaden zijn en doorgaans niet dat getoeter, is ook wel fijn. Keep on going met sien beid. 🙏Oda & Ruud✊
  7. Kees:
    26 april 2019
    Vanavond lekker gebakken aardappeltjes gegeten met een stukkie vlees. Heerlijk! Morgen een lekkere oranje tompouce voor koningsdag. Hebben ze die daar ook ?
  8. Lucianne:
    26 april 2019
    Hi Hans en Fabienne, genoten van jullie verhaal al is er culinair voor jullie niet veel te genieten 😁. Ik had jullie graag een feestelijk gebakje aangeboden vandaag...in Nederland krijg ik daar nooit de handen voor op elkaar bij Fabienne maar ik vermoed dat ik vandaag succes zou hebben gehad 😂. Virtueel dan maar 🍰. Dank voor de kaart, superleuk! Feestelijke groeten!
  9. Marijke:
    27 april 2019
    Ik heb geregeld moeten lachen om jullie smakelijke eetverhalen. De ontbijtmevrouw die Fabienne over een been aaide, bedoelde denk ik haar bewondering uit te spreken voor al die fietsinspanning en dat voor een vrouw!
  10. Yvonne van B:
    28 april 2019
    We zijn net terug van een weekje op Kos en ik moest daar aan jullie denken. De anderhalve Griek die daar geen Engels of Nederlands spreekt, gebruikt ook van die onbegrijpelijke armgebaren naar alle windstreken! Maar minder uitdaging dan bij jullie hoor.