Heel veel dalen

12 april 2019 - Tiger Leaping Gorge, China

We hebben heerlijk geslapen in deze ‘ballroom‘. Wel even jammer dat vannacht de elektriciteit is uitgevallen. Tablet niet opgeladen, maar erger mijn iPhone en Powerbank voor de gps-route helemaal leeg.’ Gelukkig heb ik altijd twee powerbanks bij me, dus eerst even een duik onder in de tas. Het is vandaag werkelijk fantastisch weer. Een strak blauwe hemel lacht ons tegemoet. We hebben lekker ontbeten met de gebruikelijke cakejes, banaan en yoghurt en rijden om kwart over acht in de zon richting Bashutai en dan richting Tiger Leaping Gorge. We hebben vandaag eerst even twee ‘klimmetjes’ van 20 en 7 kilometer en dan gaan we richting Gorge. Het is vandaag heerlijk fietsen. In korte broek, zonder beenwarmers en in T-shirt. Heel opvallend dat alles er bij zonnig weer zoveel mooier uitziet. Het fietsen is zo echt fantastisch. Zelfs het klimmen is geen straf meer. Hoewel de benen in de eerste kilometers wel wat tegenstribbelen na de zware dag van gisteren. We staan er zelf ook van te kijken dat het klimmen best wel aardig gaat. We kunnen tijdens het klimmen weer gewoon gezellig kletsen met elkaar. We rijden in een mooi landschap en maken veel foto's onderweg. Het is fascinerend om nu in korte broek en t-shirt te rijden terwijl we telkens uitzicht hebben op sneeuwtoppen naast ons.

Na de eerste korte afdaling besluiten we in een ieniemieni dorpje Haba een koud blikje Nescafe te drinken met cake. Maar we moesten heel hard remmen anders ben je het dorp al weer uit. Heerlijk even in de zon gezeten op twee krukjes die meteen worden aangeboden. Na de tweede klim van 7 kilometer krijgen we een afdaling van 23 kilometer. Het was net te fris om in t-shirt naar beneden te denderen, dus even een jack aan voor de wind. Heerlijk om 23 kilometer geen trap te hoeven doen. Alleen maar remmen. Wel heel goed opletten en geconcentreerd blijven omdat er veel stenen door aardverschuivingen van de berg afvallen. Beneden besluiten we nog even te lunchen voordat we de Tiger Leaping Gorge inrijden. Ja, ja, even lunchen. Geen restaurant te vinden dus. Wat nu? Het worden dan maar nudels dit keer. Voor degenen die dat niet kennen, dat is in China heel gewoon. Je koopt in een winkel een grote kartonnen beker waar alles in zit (gedroogd). De nudels, de bouillon, het rundvlees en de kruiden zitten keurig allemaal apart ingepakt. Je pakt alles uit, je vraagt kokend water en je hebt heerlijke gevulde nudelsoep. Met een bakje yoghurt na een heerlijke lunch. Als we de klim beginnen naar de Gorge zijn we inmiddels zo laag gekomen dat de temperatuur boven de 30 graden is. Wat een verschil. Gisteren zaten we op ruim 3700 met een temperatuur rond 0 en nu op 1900 met een temperatuur van 30+. Maar wel lekker hoor. Daardoor valt de klim naar de Gorge ons toch nog een beetje zwaar zo aan het eind van deze etappe. Met name door de warmte die in zo'n kloof blijft hangen is het zwaar klimmen. We slapen in het midden van de Gorge, in Tina's Guesthouse, waardoor het spektakel van de Yantze die door een smalle kloof heen dendert zich pas morgen aandient.

Zo na bijna twee weken China verwonderen we ons over allerlei dingen hier. Ook vandaag lagen er op de weg voordat we de Gorge inrijden natte jute doeken op de weg die dan worden nat gespoten. Het lijkt steeds op een controle of blokkade, er is altijd wel politie in de buurt en alle auto's moeten over de doeken rijden. Een paar dagen geleden dachten we dat het een ritueel  was van de Naxi bevolking, maar gisteren en vandaag hadden we het ook weer een paar keer. We vroegen het aan een bewaker, die wat Engels leek te spreken en zei alleen: ‘pig’. Zou er misschien varkenspest heersen?

Morgen hebben een korte dag door de kloof met spectaculaire uitzichten op de bulderende Yantze.

1. Koert:
    12 april 2019
    Misschien hebben jullie er tijd voor, dan kun je door de kloof ook een prachtige wandeling maken. Het pad is niet uitzonderlijk zwaar. Soms moet je met een ladder een stukje naar boven of beneden maar met zoveel ervaring in de bergen zal dat geen probleem zijn. De uitzichten en het lawaai van het water dat zich door de kloof perst is spectaculair.
    Geniet!
  2. Ton Roelofs:
    Hoi
    Koert heeft gelijk, je moet achter Tina,s Guesthouse het pad naar beneden nemen, onderaan kom je bij de grote rotsblokken die in de rivier liggen, deze kun je met trapjes en laddertjes beklimmen en zit je midden tussen het bulderende water. Heel spectaculair. Ook ligt midden in de kloof het gehucht Half Way. Ook een leuke plek om te wandelen en te verblijven. Geniet van de reis en hopenlijk het blijvend mooie weer.
  3. Eeke en Henk:
    12 april 2019
    Wat fijn dat jullie nu zulk mooi weer hebben, en inderdaad , dan ziet alles er veel mooier uit. Leuke fiets tocht, zo te lezen. En ben benieuwd of jullie gaan lopen , het lijkt ons prachtig, dus DOEN!! Maak er tijd voor.We lezen het wel weer. Veel plezier.
  4. Kees den Heijer:
    12 april 2019
    Een beetje zon veranderd de mensen en de wereld ,zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven. fijne dag en ik kijk uit naar het volgende verslag.
  5. Harry en Patricia:
    12 april 2019
    Hopen dat het weer zo mooi blijft, is ook leuker voor jullie foto’s! Geniet nov van jullie reis!
  6. Jacquelijne:
    12 april 2019
    Bizar he die temperatuurverschillen. 7 jr geleden Deathroad gefietst in Bolivia. Starten in de sneeuw met dik pak aan op 5000 m. Eindigen in n shirtje net tropische temperaturen. Maar jullie doen ook de hele dag niets anders dan aan en uit kleden😁. Prrachtige fotos van de bergen!!!
  7. Liesbeth:
    12 april 2019
    Naast alle mooie verhalen maken jullie ook prachtige foto’s!!