Geestenhuisjes

26 december 2019 - Pa Daeng, Thailand

We hebben besloten om ook vandaag weer twee etappes te fietsen. We maken vooraf altijd een planning hoe we de fietsdagen verdelen. We hebben er nu voor gekozen om twee reservedagen op te bouwen om straks te kunnen genieten van twee heerlijke rustdagen. Maar nu twee dagen in reserve hebben is ook prettig voor als we onverhoeds pech krijgen of een van ons een keer een mindere dag heeft. Hopen we natuurlijk niet maar 'You never know.'

Vandaag dus twee etappes. "Gek zijn ze" zullen veel van jullie wel denken. Nou na vandaag zal ik dat niet meer zo heel stellig tegenspreken. Bij elkaar wordt het ongeveer 85 kilometer maar bij deze temperaturen voelt het als veel meer. Tot 11:00 is het goed te doen. We schatten dat de temperatuur dan langzaam oploopt tot 30 graden. Daarna loopt het snel op naar 35. We starten volgens onze beschrijving meteen met 6 km klimmen, waarbij het stijgingspercentage vooral in de bochten oploopt tot 9%. Nou ik heb nog nooit zo'n bochtige weg gezien. Het is bijna overal 9%. Fabienne heeft een straf tempo ingezet. Ik zie haar langzaam wegrijden. Heel even dacht ik nog "Dit ga ik niet opschrijven". Maar eerlijk is eerlijk, ze fietst geweldig vandaag. Zoals altijd wachten we op elkaar. Ik weet hoe het voelt als je op de ander moet wachten, dus ik gun haar het plezier. Als ik boven kom staat ze met een big smile: "Voel jij ook je benen nog een beetje van gisteren". Tja wat is daarop een gevat antwoord. "Mwah, valt mee", kan ik er alleen maar uit krijgen. Ik ben werkelijk al kletsnat van het zweet. Ik ben al helemaal doorgezweten zoals dat heet. "Zweet jij ook zo" vraag ik Fabienne als ik weer een beetje op adem ben gekomen. "Wel nee joh, mijn shirtje zou zo de kast weer in kunnen". Zo jammer hè dit. Niks een beetje opbeurende opmerking of zo. Jammer hoor. Totaal gedesillusioneerd rij ik weer achter haar aan. "Mijn tassen zijn gewoon veel zwaarder". Fabienne moest nog wel even een foto maken van mijn shirtje en of ik ook even een foto van haar wil maken. Nou dan weet ik al hoe laat het is.

Na de zes kilometer klimmen blijft het de hele dag heuvelachtig en wacht ik geregeld demonstratief boven aan korte klimmetjes en sta ik een beetje om me heen te kijken. "Oh je bent er al weer". De rest van de dag gaat eigenlijk wel prima, hoewel we allebei wel pijntjes krijgen. We hebben zware dagen gehad en dan gaat je nek, je rug en je benen laten merken dat het tijd wordt voor een rustdag.

In het dorp Ban Bo Pho wordt op de klassieke manier zout gewonnen uit antieke mijnen. Het zout zit diep onder de grond en wordt met emmers naar boven gehaald. Een leuk tafereel. Het zout wordt gespoeld en net zo lang gekookt tot er zuiver zout overblijft. Heel traditioneel. Een 'must have seen'. We hebben het hele dorp doorkruist maar wij hebben die hele mijn niet gevonden en niemand aan het werk gezien. Jammer.  Wel de kraampjes gezien waar het zout wordt verkocht. In balen van 1, 5 en 10 kilo. En dan beseffen we dat we het hier over consumptiezout hebben. Geen strooizout.

Rond elf uur zitten we aan de koffie met een heerlijke gevulde cake. Een man komt op ons af en vraagt waar we heen gaan. Hij blijkt een Australiër te zijn die met een Thaise is getrouwd en de warmte is ontvlucht in eigen land. We vertellen dat we naar Chiang Mai fietsen en we het nu wel erg warm vinden. In Australië is het in Perth, waar hij woont, in de zomer 50 graden. Ja kunt dan niet naar buiten met korte mouwen zegt hij. En maar blijven ontkennen dat het klimaat niet verandert. Deze Australiër verwijt ook zijn Prime Minister te weinig te doen.

We drinken onderweg ontzettend veel. Vooral water en af en toe een cola. Alles is gelukkig goed gekoeld te krijgen. We kunnen hier zelfs cola zero krijgen. Een beetje tegen mijn principe om cola te drinken, want dan draag ik toch een beetje bij aan 'Make America great again'. Maar er is helaas niet zoveel anders te koop.

Fabienne is onderweg altijd van de culturele dingen en heeft vandaag bedacht dat ik geestenhuisjes moet fotograferen. In Thailand staat er voor ieder huis een geestenhuisje om de boze geesten buiten te houden. Ik kijk haar niet begrijpend aan en vraag "geestenhuisjes"? "Ja dat is leuk, dan maak ik daar een collage van in het fotoalbum". "Oh leuk" mompel ik wat voor me uit. En inderdaad nu ik er iets beter op let staat er werkelijk voor ieder huis zo'n ding. Groot, klein, soms één en soms meer. Ik dacht warempel eerst dat het vogelhuisjes waren. Niet goed opgelet natuurlijk. Nu ik ze wat beter bekijk en fotografeer zie ik dat er ook nog poppetjes inzitten. Een gezinnetje voor de deur en achterin twee grootouders. Wat een kitch, en ik maak er foto's van. Hmm, misschien hebben ze ook wel huisjes om …...néé.

In Chat Trakan is er een bijzondere markt die maar eens per week is, volgens een Thaise vrouw. Haar vriendin moet even aan Fabienne haar hand en arm zitten. "She likes to touch you,  because you are different". Wat bijzonder eigenlijk. De markt is inderdaad speciaal en heel gevarieerd. Van luxe sushi en mooi gebak tot gefrituurde insecten en gebakken ratten en levende kikkers in een plastic zak om thuis lekker klaar te maken. Wij houden het bij een Brusselse wafel en mandarijnen. Wel opmerkelijk is dat in de stadjes het vuil keurig wordt verzameld en opgeruimd. In de dorpen en stadjes is het eigenlijk wel schoon. Maar als de Thai buiten het dorp is laat ie het vuil vallen waar hij staat. Ook in de berm langs de weg is het een verzamelplaats van plastic, bekers, flessen en al het andere vuil wat je zo uit de auto kan mieteren. Maar bij de supermarkt zie je bij de kassa ook al gerecyclede tassen met een opdruk over het gebruik van plastic. Dus het besef over plastic begint ook hier te komen.

1. Koert:
    26 december 2019
    Van de NL belastingdiens heb ik begrepen dat wanneer je zaken eerlijk op papier zet maar het voor de lezer of schrijver een beetje pijnlijk, je het ook zwart kan weglakken. Maar wel lief van Fabiènne dat ze je een paar heuveltjes gunde om op haar te wachten. Dat is de ware liefde!
  2. Yvonne:
    26 december 2019
    Haha blijkt toch wel weer wie er sterker is hè broertje, wat een geweldig verslag weer van de dag van jullie. Nu ben druk aan het koken vandaag gaan we naar Sylvia en Bart met de kids gezellig. Ik doe de hoofdgerechten en Syl doet het voorgerecht en Nagerecht. Hier is het vooral regenbestendig betreft het weer, het is zacht voor de tijd van het jaar dus geen sneeuw dit jaar met kerst. Nog een heel fijn kerstfeest vandaag lieverds ❤️💋💋💋💋
  3. Astrid:
    Hihi Hans, je weet inmiddels toch wel dat Fabiënne een bikkel is 😉
    Tijd voor een rustdagje ! 😘
  4. Singa:
    26 december 2019
    Wordt je niet nat van de regen dan nu van het zweet Hans,maar heerlijk toch dat het mooi weer is.We genieten weer iedere ochtend van jullie verslag.Nog veel plezier.
  5. Rineke:
    26 december 2019
    Het is elke ochtend weer genieten jullie verhaal. Gewoon alles eerlijk opschrijven Hans. Fabienne is gewoon een bikkel. Maar een rustdag zou nu wel lekker zijn.
  6. Paul Grooteman:
    26 december 2019
    Wij volgen julllie al vele jaren tijdens jullie fietsreizen en ieder jaar lees ik altijd dat bij de moeilijke klimmen je Fabienne duidelijk voor moet laten gaan Hans. Leg je er maar bij neer dat zij daarop gewoon beter is. Nog leuke recepten opgedaan om thuis uit te proberen met de lokale ingrediënten? Veel succes verder de komende dagen, jullie blijven bikkels om onder deze zware omstandigheden dit te volbrengen.
  7. Kees den Heijer:
    26 december 2019
    Hans ik vind het fijn dat je nu eerlijk heb toegegeven dat je regelmatig Fabienne voor moet laten gaan. Ik wil je ook bedanken over het berichtje van wat de inwoners met het afval in het algemeen doen. Als je voldoende foto's van tempeltje heb gemaakt heb ik nog een tip voor je voor je volgende vakantie n.l. het fotograveren van brievenbussen op het platteland van Frankrijk of het fotograveren van watertorens ( je zou verbaasd staan ) en ik stond een beetje verbaast hoe je denkt over Coca Cola dus we moeten niet versteld staan als mensen uit andere landen geen producten meer gaan kopen van bijv. Unilever of Schell of ander van oorsprong NL bedrijf, hoe dan ook voor morgen wens ik jullie weer een mooie fietsdag !!!!!! en ik zie er naar uit voor het volgende verslag.
  8. Sonja:
    26 december 2019
    Jullie zijn bikkels, om 2 dagen in 1 te doen. Stoer, wie er ook sneller is ;)
    Ik snap dat jullie de gebakken rat aan je voorbij laten gaan, klinkt wel spannend trouwens. Wij zijn net in Marrakech aangekomen, blijven we een week. Benieuwd wat we hier ontdekken!
  9. Hans:
    26 december 2019
    Oh wat leuk, veel plezier daar. Als je een goed en mooi hotel vindt in Marrakech houden we ons aanbevolen. Zeker als in centrum is.
  10. Liesbeth:
    26 december 2019
    Wat een leuk idee om de huistempeltjes te fotograferen! Ik heb er spijt van dat ik dat niet heb gedaan. Elke ochtend is het een heel ritueel: verse bloemen neerzetten, Net als eten, drinken en wierook. En tot slot bidden. Vaak weten de Thai geen eens precies waarom ze het nou doen. Ze doen het gewoon omdat het moet. Trouwens qua eten: ik sprak een jonge Thaise vrouw die vertelde dat haar lievelingseten soep is gemaakt van eendenbloed, ieuw!!
  11. Harry en Patricia:
    26 december 2019
    Nou Fabienne, het staat eindelijk zwart op wit dat jij een bikkel bent! Vanaf nu kan Hans er niet meer onderuit😉. Maar ik vind jullie allebei stoer!
  12. Eeke en Henk:
    26 december 2019
    Weer volop genoten van jullie verhaal. En dat Fabienne veel moet wachten boven op een heuveltje, dat hadden we al gelezen tussen de regels door, bij al je verhalen. hi hi!
    Wat zien jullie veel leuke dingen onderweg. Genieten moet je ook doen hoor, en op naar een rustdag. En laat die gebakken rat maar aan jullie voorbij gaan. Neem maar lekker een Coca Cola, dat houd de spiertjes lekker los. Groetjes van ons. En natuurlijk succes!