De weg is weg

8 april 2019 - Qiaotouzhen, China

Om te beginnen vinden we het superleuk dat zo veel mensen ons blog volgen en een reactie schrijven. We kijken iedere dag uit naar de reacties en zitten samen na het fietsen op bed te lezen. Allemaal reuze bedankt voor de support. Dat geeft ons ook weer de energie om elke avond een verslagje te schrijven.

We gaan vandaag op tijd op pad na een heerlijke rustdag in Lijiang. Als we even voor achten door Lijiang lopen is het gelukkig nog heel rustig. Het is niet eenvoudig om met onze fietsen door het dorp te lopen met allemaal trapjes en bruggetjes. Ook de keien waar de straten mee zijn bestraat dateren uit, heel lang terug, en er ligt er niet een gelijk. En wij weten nu dat het niet makkelijk lopen is met fietsschoentjes.

Als we bij het waterrad, het bekendste herkenningspunt van Lijiang komen, moeten we    nog even een foto maken. Het komt hier niet vaak voor dat je een foto kunt maken zonder andere mensen. We zien niet veel mensen op dit tijdstip. De eerste dame die aankomt wil wel een foto maken. Tjonge, hoe moeilijk kan het zijn. Hebben we weer geen beentjes op de foto.

We rijden Lijiang uit door de poort die voor ons wordt open gemaakt. Het is ‘s-morgens best fris. We schatten een graad of 8 à 9, dus we starten met windstopper aan. Het is wel prachtig weer, strak blauw en zonnig. We rijden de eerste kilometers door een mooi landschap met prachtige uitzichten. Het is fascinerend om de witte toppen van de bergen om ons heen te zien. We zien dat de regen van twee dagen geleden een laagje verse sneeuw op de bergen heeft gegeven. We komen door en langs leuke en mooie Naxi dorpen. Het is een lekker dagje fietsen vandaag met ruim 900 meter klimmen en iets meer dalen. Zodra de zon sterker wordt kunnen we rond 10:00 uur al in t-shirt rijden.

‘Ga bij een kruispunt met restaurantjes naar rechts’, staat in ons fietsboekje. We knijpen allebei vol in de remmen in de afdaling op het kruispunt, want we lezen allebei de routebeschrijving. Maar de weg is weg. Echt weg. We kunnen nog 100 meter en dan is er echt geen weg meer. Tja daar staan we dan. We gokken op het volgende kruispunt honderd meter verder en dan een beetje dezelfde richting proberen op te komen. Dat is een gloednieuwe weg die eerst dezelfde richting op gaat, maar dan van de oorsronkelijke weg afzwaait. We zien op de gps dat we straks wel weer in de buurt moeten komen van de oorspronkelijke route. We dalen behoorlijk op de nieuwe weg en even later zien we de oude weg die onder de nieuwe weg doorgaat. Maar er is door de werkzaamheden geen enkele mogelijkheid om bij de weg te komen, die zes meter lager ligt. En de weg die we moeten hebben gaat echt de andere kant op dan de weg waar we nu op zitten. Dan nog maar een stukje doorrijden.

Even later komen we langs een groot verkeerspunt dat ze nieuw aan het aanleggen zijn. We overleggen wat de beste optie lijkt. De chinezen die daar aan het werk zijn zien ons als ‘lastig sta in de weg’ en lopen om ons heen zonder iets te zeggen. We gokken op een afslag die onder de weg doorgaat. En verhip, even later zitten we weer op de route. Het gaat hier zó snel dat als we volgende week hier weer langs rijden het zo maar anders kan zijn.

Het is onderweg nu zo mooi en het weer is uitnodigend dus moeten er wel foto's worden gemaakt. Ik stop en roep naar Fabienne dat ze door kan rijden. “Ik kom zo wel” roep ik stoer. Nou gaat dat fotograferen bij mij nog niet zo snel (ik heb nog niet zo lang een nieuwe camera) dus ik lig een stuk achter. En ja hoor, ik hoor een pruttelkarretje achter mij dichter bij komen. Deze kans kan ik niet laten lopen en dan laat ik als ik bij Fabienne ben toch gewoon weer los. Heeft ze toch niet door. Op het pruttelwagentje zit een oud Chinees echtpaar, dat verbaasd omkijkt. “wat heb ik nu aan mijn kar hangen” moeten ze gedacht hebben. Maar de vrouw kan er wel om lachen. We moeten net 4 kilometer klimmen met 5%. Als pruttel en ik bij Fabienne komen, komt het slechte in mij boven. Waarom zou ik loslaten? Het is nog 2 kilometer naar boven. Ik blijf hangen en kijk over mijn rechterschouder om naar Fabienne te roepen dat ik boven wel wacht. Huh, Ik zie haar niet. Ik kijk nog verder om en verlies bijna controle over mijn stuur. Hoor ik ineens “hoi”. Hangt ze lachend aan de andere kant van de pruttel. Als we samen een kilometer gelift hebben laten we los. Het is wel lekker zo naar boven rijden, maar de uitlaatgassen van die ouwe pruttel zijn te slecht voor ons.

Rond etenstijd zien we een mooi restaurant. Er staat een groepje mensen voor de deur, dus vraag ik of er iemand Engels preekt. Een sportieve meid die net al bewonderend naar onze fietsen keek zegt meteen yes. Zij is een Koreaanse en ook een fietser. Niet nu, maar ze heeft al in bijna alle landen in Azië gefietst en ook in Europa. Ze woont in Seoul, dus toen we vertelden dat we hierna nog naar Korea gaan, wilde ze ons wel helpen bij het bestellen. Fabienne loopt met haar naar de keuken en even later hebben we een heerlijke maaltijd voor ons staan. Oeps, tuinboontjes eten met chopsticks is wel voor gevorderden. Maar we zijn er al aardig bedreven in. Slechts drie tuinboontjes zijn tussen de stokjes uitgeploept en liggen op de grond. We zitten hier trouwens op van die ieniemienie kinderstoeltjes. Het is werkelijk geen gezicht.

We komen rond 15:00 uur aan in Qiaotou en gaan meteen bij het eerste hotel even kijken. Het hotel ligt lekker prominent aan de hoofdstraat en is makkelijk voor de boodschappen die we voor morgen nodig hebben. Voordat we bij het hotel naar binnen willen, worden we al bestormd door mensen die ons een excursie naar de Tiger Leaping Gorge willen aanbieden. Ze kunnen ons ook met de auto brengen, met de fiets er bij. Nee we gaan eerst het hotel regelen en we fietsen morgen naar Zhongdian. Daar kunnen ze ons ook naar toe brengen. “Very far and very heavy”, zegt er eentje die zowaar Engels spreekt. Binnen vraagt de Chinees van het hotel mijn paspoort en of ik achter zijn desk wil komen zitten. Hij moet een registratieformulier invullen met mijn gegevens uit het paspoort en het visum. Dat lukt hem niet. Hij weet niet waar de gegevens staan in het paspoort die moeten worden ingevuld. Ik weet weer niet wat waar en op welke plek wordt gevraagd. Deze act voor twee heeft een hoog amusementgehalte met alleen maar spraakverwarringen. Hij wijst steeds druk met een vieze vinger op het beeldscherm met de Chinese tekens, waar ik natuurlijk helemaal niks van snap. Uiiteindelijk lukt het ons samen de gegevens in te vullen. Maar ik vraag me af of ik als nationaliteit nu wel de Nederlandse heb. Hij is in ieder geval opgelucht dat het er allemaal instaat.

Op de kamer bekijken we het routeboek voor morgen. We moeten morgen naar de hoogvlakte van Zhongdian. Dat is weer 2000 meter klimmen naar 3285meter!! Dat is wel weer heel zwaar. Dat zien we allebei wel in. We moeten ook een beetje aan ons zelf denken en kijken naar de opties die we hebben en wat we nog gaan doen. De dag erna is een relatief korte dag van 34km. Op de hoogvlakte zelf naar Zhongdian willen we eigenlijk wel fietsen omdat je daar door en langs Tibetaanse dorpjes komt. We hebben een idee: we fietsen morgen twee dagen in één keer, maar we laten ons een stukje wegbrengen zodat we de hoogvlakte zelf morgen nog kunnen fietsen. We zetten al vast wat onderhandelingszinnen via Google translate in onze telefoon en zoeken de dame buiten op die ons zonet aansprak. We moeten even onderhandelen, maar uiteindelijk komen we eruit. Ze brengt ons morgen 07:30 uur 43 kilometers weg richting Zhongdian. Daarvandaan fietsen we dan in een keer naar Zhongdian. We zijn allebei tevreden met de deal. Nu nog maar afwachten of ze er morgen ook echt staat.

We gebruiken hier heel vaak Google translate om ons verstaanbaar te maken. De Chinezen gebruiken een andere Chinese app, maar die werkt hetzelfde. Het werkt op twee manieren. Of je typt de tekst in, maar inspreken kan ook. Je kiest uiteraard de taal waarin je de vertaling wilt hebben. Als je inspreekt zie je zowel de ingesproken taal als de vertaling. Je kunt dat nog even checken of het inspreken goed is gegaan. Twee jaar geleden gebruikten we het ook al, maar toen hadden nog niet alle Chinezen de app op hun telefoon. Nu allemaal. Je moet natuurlijk wel Wi-Fi hebben,  maar je kunt ook zinnetjes opslaan op je telefoon. Super handig! En niet de opnameknop ingedrukt houden als je per ongeluk nog zegt: “ze snappen er hier werkelijk niks van…” ;-)

8 april 2019
    Goedemorgen,, geweldig dit verhaal weer. Zeker dat Fabienne je te pakken had met het pruttelkarretje. Hier was het eindelijk ook een heerlijke dag. Lekker gefietst en in het zonnetje gezeten. De marathon gekeken en het was weer super druk overal in Rotterdam maar wel weer prachtig om zo de stad weer te zien.
    Gisteren zaterdag heeft Vera haar eerste autootje op gehaald, een leuk wagentje C1 , wat is ze trots. En in op 6 mei gaat ze haar opleiding beginnen. Als helpende verzorgende. Dus wij zitten goed later 😉
    Tot morgen en een fijne dag weer
  2. Sonja:
    8 april 2019
    Slim om een stukje niet zelf te fietsen, weer zoveel klimmen is een aanslag op je lijf! Wat hebben jullie weer een mooi avontuur, ik geniet mee hoor. En ik krijg weer honger als jullie over het eten schrijven, behalve in kip dan ;) Dikke kus uit zonnig Rotterdam
  3. Singa:
    Wat een prachtig verhaal weer en mooie foto's.En Fabienne is toch slimmer als jij dacht Hans😜.
  4. Yvonne van Hapert:
    8 april 2019
    Echt leuk jullie belevenissen te lezen! Jullie schrijven het ook leuk op. Krijg er helemaal zin van om weer een trekking te gaan doen, maar voorlopig houden wij het bij Schotland (wonen we nu ivm werk Kevin). Eind april gaan we naar Skye. Veel plezier morgen op de hoogvlakte, ben benieuwd naar fotootjes van de Tibetaanse dorpjes 😊
    Die pruttel-karretjes zijn inderdaad wonderbaarlijk. Het lijkt van ver in de vorige eeuw maar je kan ze ook nog nieuw kopen. Het dieseltje (?) moet hard werken en het heeft een open koelwatersysteem dat regelmatig bijgevuld moet worden. Het is raar dat de techniek hier stil bleef staan terwijl de grootste en modernste Chinese trucks je voorbij denderen.
  6. Gerdie Bouten:
    8 april 2019
    Wat een geweldige verhalen en avonturen die jullie weer meemaken. Zo te lezen zijn het best een zware tochten en moet je een beetje inventief (prutterkar) zijn. Aan de reacties te zien zijn er best al veel van jullie kennissen en vrienden in China geweest. Leuk als je hier tips van krijgt. Gisteren was een het hier een mooie lentedag. Veel zon en lekker weer. De eerste rit met de MG hebben we weer gehad. Heerlijke dag. Nou ik wens jullie veel sterkte met de komende klimmen en wegen. Groeten vanuit Limburg
  7. Jacquelijne:
    Dank voor jullie uitleg over Translate. Gaan we weer proberen. Wat een giller trouwens met het invullen van die gegevens achter de balie. Je komt dit ook nogal eens tegen als je wifi wilt, dan moet je iets invullen (meestal je e-mail of tel nr) en dan krijg je een code per sms. Hier hebben we ook altijd hulp bij nodig gehad. Ze blijven je dan maar in steeds harder Chinees uitleggen en ja verder dan ni hao en xixi komen wij ook niet...
    De Tibetaanse cultuur vind ik werkelijk geweldig. Hoop dat jullie er ook van genieten. "vergeet" niet ergens boterthee met tsampa te drinken! :-)
  8. Astrid:
    8 april 2019
    Wat zit jij nou te lezen, zegt Des als hij me steeds ziet lachen naar mn telefoon ...het reisblog van Hans & Fabiënne 😁
    Moest zo om.je lachen Fabiënne...heel droog ' Hoi ' hahah
    En op dat stoeltje lijk je wel een reus Hi Hi
    Geniet van de mooi tocht vandaag !
  9. Anita:
    8 april 2019
    Leuk om te lezen dat jullie uitzien naar de reacties op jullie belevenissen, maar wat een genot voor ons iedere keer om juist jullie verhalen te lezen. Soms moet ik hardop lachen om de droge humor waarmee een verhaal is geschreven, soms weer verwondering over de dingen die jullie meemaken, maar telkens zo vertolkt dat het lijkt of we er een beetje bij zijn en over jullie schouders mogen meekijken. Wat een sportieve bikkels zijn jullie toch, geniet van elke dag dan genieten wij mee.....zie al uit naar het volgende verslag !
    Ha ha, zie het helemaal voor me, jij zoekend naar Fabienne, en dat ze dan gewoon "Hoi"zegt, ook achter de pruttelkar. Ja Hans, zo slim zijn vrouwen!! We hebben weer zitten genieten van jullie verhalen. En wat is het mooi daar hé. Vooral in die oude dorpjes. Heel veel sterkte morgen met de tocht, en hopen dat de auto klaar staat voor jullie. Veel plezier, en wij kijken al weer uit naar het volgende verslag. Wij genieten vandaag ook nog even van het mooie weer. Doei.
  11. Ton en Francis:
    8 april 2019
    Wat komisch toch, dat de weg opeens" weg "is. Gelukkig hebben jullie gps, anders heb je echt een probleem. Wel een mooie route?
    Ook wij hebben ons van Qiaotou naar boven laten brengen.(2009 waren wij er) en vandaag verder gefietst. Echt heel mooi en we kwamen onderweg daar ook echte wereldfietsers tegen die al jaren onderweg waren.
    Wij zijn echter met de bus( OV) gegaan op aanraden van de serveerster van het restaurant bij de brug in Qiaotou, die wat engels sprak. Ging super goed en kostte bijna niets.
    Zongdian is echt mooi zijn er enkele dagen gebleven..
    Veel fietsplezier nog en doe eens rustig aan. Het lijkt wel of jullie haast hebben.
  12. Ruud Peters:
    8 april 2019
    Ni Hou, Dag laiverds en Ruud altijd maar zeggen :” Je bent veel te lang van stof” Als ik dit lees,heerlijk, jullie kunnen er ook wat van gelukkig! 💪en om al die belevenissen op ons piepkleine eilandje mee te beleven is prachtig en heerlijk.
    Ga zo vooral door met die beeldende verhalen. Ik geniet daarvan en ik denk soms stiekem:”dat wil ik ook!”
    Wel voorzichtig blijven hoor, want met dat pruttelkarretje dacht ik even ffff en jij flink op de trappers, Hans! Wel heel fijn om te horen dat het goed gaat met jullie! Veel genoegen bij het Chinese volkje!🤣
  13. Tineke Brongers:
    12 april 2019
    Ik had de mails opgespaard want er moest eerst een ander boek uit gelezen worden. Maar dat was lang niet zo spannend als het boek dat jullie aan het schrijven zijn. Heerlijk om te lezen en mee te beleven. Ik heb een ongelooflijk respect voor jullie. Ga me gelijk op de volgende storten, heel veel succes verder