Het zit er op!

15 mei 2019 - Seoel, Zuid-Korea

Vandaag onze laatste fietsdag. 77 kilometers en dan zit onze fietsreis in Zuid-China en in Zuid-Korea erop. We hebben dan nog twee dagen in Seoul om nog wat te relaxen en hopelijk ook nog lekker te eten. Vandaag fietsen we vooral weer op het Han Bicycle Path langs de Han rivier. Het is vandaag zonnig en in de middag zelfs 29 graden. Heerlijk fietsen zo en ook leuk om zo de fietsvakantie af te sluiten. Het is druk op het fietspad vandaag met heel veel Koreaanse fietsers. Ook vandaag met het mooie weer zijn ze allemaal dik aangekleed in lange broek, shirt met lange mouwen en een buff voor hun mond. Het is wel erg leuk fietsen zo. Na 33 km komen we al bij de rand van Seoul en het is indrukwekkend dat we dan nog 44 km moeten fietsen in stedelijk gebied met steeds meer flatgebouwen en ontzettend veel bruggen. De Koreanen nemen het er ook vandaag van met het mooie weer. Heel veel mensen genieten in de groenstroken langs het fietspad en liggen lekker te relaxen.

Na drie weken in Zuid-Korea te hebben gefietst zijn ons uiteraard dingen opgevallen en hebben we ons soms verwonderd en verbaasd. Als je van te voren naar een land gaat, dan lees je erover en heb je ook een bepaalde verwachting van een land. Soms vallen dingen mee, en soms ook tegen. Ook ga je landen met elkaar vergelijken en zeker als je al heel veel landen in Azië hebt gehad. Inmiddels hebben we 12 landen in Azië bezocht. De meeste op de fiets. India en Nepal te voet in de bergen. Wij houden van Azië omdat het veilig en vertrouwd voelt, de mensen er vriendelijk zijn, het boeddhisme ons boeit, het eten er lekker is en het ook in de meeste landen aangenaam van temperatuur is. En een leuke bijkomstigheid, het is er goedkoop.

In China waren we al eens geweest en we wisten dus wat we daar konden verwachten. Zuid-Korea was helemaal nieuw en onbekend terrein. Altijd wel spannend.

Iedereen weet dat Zuid-Korea het economisch wonder van Azië is en in korte tijd na de Koreaanse oorlog een enorme economische sprong voorwaarts heeft gemaakt. Je verwacht dan een bepaalde (westerse) rijkdom en een georganiseerd land waar het schoon is en met goed eten en goede hotels.

Zuid-Korea is inderdaad schoon en wordt door heel veel mensenhanden schoongehouden. Het heeft ons verbaasd dat alhoewel het schoon is het zo’n rommelige bedoening is. De dorpen en stadjes ogen rommelig. Waarschijnlijk zijn ze opgebouwd in de jaren 60 en 70 en alles is met goedkope materialen in elkaar gezet en daarna is er weinig meer aan gedaan. Althans zo komt het op ons over. Ook de dorpen in het binnenland liggen er rommelig bij in een overigens mooie natuur met bergen tot 1800 meter. Zo ook de kusten. Je kunt er heel wat meer van maken. Er zijn helaas nog erg weinig mooie oude traditionele Hanok dorpen. Die zijn verloren gegaan door de economische voorspoed toen er heel veel flatgebouwen zijn gebouwd. De paar die er nog zijn, zijn erg toeristisch.

De Koreanen zijn erg beleefd. Het groeten gaat altijd gepaard met een lichte buiging naar elkaar toe en dat heeft wel wat. Het is respectvol. Ook als je elkaar wat geeft (bijvoorbeeld geld overhandigen) dan doe je dat met twee handen en je neemt het ook weer met twee handen aan. Of je ondersteunt de gevende arm met je andere arm.

Harmonie en het gezinsleven is belangrijk. Families blijven lang bij elkaar wonen. Het meisje trekt als ze trouwt nog steeds bij de familie van de jongen in.

En er wordt heel heel hard gewerkt. Werk en privé is hier helemaal met elkaar verweven. Op de kantoren wordt zeker wel 10 uur per dag gewerkt, en je bent voor je baas altijd bereikbaar.

We vonden het heel jammer dat we het eten niet lekker en niet bijzonder vonden, terwijl we eigenlijk wel makkelijke eters zijn. We hebben slechts drie keer lekker gegeten. De andere keren was het matig, veel te heet of echt niet te eten. We bekennen hier dan ook dat we zeker drie keer bij een Mac hebben gegeten, twee keer pizza hebben gegeten en zelfs twee keer op onze hotelkamer een magnetronmaaltijd hebben gegeten. Iedereen die ons goed kent, weet dat dat genoeg zegt.

In Korea hebben we 18 dagen gefietst (de route was 21 etappes) en totaal 1278 km gefietst en 9.500 hoogtemeters gemaakt. Gemiddeld per dag 71 km gefietst en 500 hoogtemeters.

In China hebben we 12 dagen gefietst en totaal 1089 km gefietst en ruim 12.000 hoogtemeters gemaakt. Gemiddeld per dag 91 km en 1000 hoogtemeters.

We vonden de fietstocht in China veel zwaarder dan in Korea. Dat blijkt ook wel uit de cijfers. Vooral het klimmen maakt het altijd zwaar en in China was dat ook nog op hoogte en altijd boven de 2000 meter.

Ook vonden we de tocht in China wat afwisselender. Het fietsen op de fietspaden in Korea was soms best luxe, maar soms ook ronduit irritant door de vele paaltjes, haakse bochten, veel steile op- en afritjes. Door de rustige fietspaden en binnenwegen (wat natuurlijk heerlijk is) kwamen we weinig mensen tegen (behalve af en toe een kenau, labbekak of een bullebak) en gebeurde er niet zoveel. De Koreanen die we onderweg tegenkwamen waren meestal vriendelijk en stopten ons soms wat lekkers toe.

Hoogtepunten in Korea waren Gyeonggi met de bijzondere koningsgraven, het Yangdong Folk Village en DMZ (grens met Noord-Korea), de mooie natuur in het binnenland, de boeddhistische tempels en de mooie uitzichten langs de kust.

We hebben ook deze reis weer gemaakt met AWOL. Het was onze zesde reis die ook deze keer weer door AWOL perfect is verzorgd. Altijd een supergoed hotel bij aankomst en vertrek, de airportservice van en naar het vliegveld en een mooie uitgezette route op schrift en GPS en in het boekje veel extra informatie over de landen.

Het zit er bijna op. Maar nog even over het materiaal en de fietsen. Dit is onze zevende fietsvakantie met onze Rose Activa. We hebben weer geen enkel probleem gehad met onze fietsen en ook niet met de Rohloff naaf. Alles heeft het perfect gedaan. En nu al bij elkaar ruim 14.000 km. Ook heel bijzonder is dat we weer geen lekke band hebben gehad. Ook dat houden we al ruim 14000 km vol. We durfden niet eerder te reageren op de vraag of we nog geen pech of nog geen lekke band hadden gehad, want dat is de goden verzoeken. Maar nu zijn we gelukkig heel en zonder problemen weer in Seoul. Het is eigenlijk weer heel goed gegaan. Geen van beiden ziek geweest. Fabienne heeft al die jaren wel wat getobd met rug en billen. Telkens weer noviteiten geprobeerd om problemen op te lossen. Dit jaar met een Cane Creek Thudbuster zadelpen gereden. Was super. Is een aanrader. Zeven weken geen last van de rug gehad. En na een zadel van Brooks, SQ lab, Terry, weer een Brooks nu met een zadel van de ......... Lidl. Bleek een bijzonder goed en lekker zadel. En dat voor 7,95!

Nu nog twee dagen Seoul en dan zijn we zaterdagmorgen vroeg weer thuis. We vonden het weer een bijzondere reis en vonden het leuk om samen dit blog te schrijven voor onze eigen herinnering, maar ook om jullie onze fietsavonturen mee te laten beleven. We willen iedereen bedanken voor de enthousiaste, leuke, hartverwarmende en spontane reacties en ook de soms handige tips. We hadden 56 trouwe vaste volgers en totaal hebben we 435 reacties van jullie gekregen. Heel veel dank hiervoor! Dat motiveert ons altijd om elke dag weer een blog te schrijven.

Hopelijk reizen jullie weer met ons mee met onze volgende verwegfietsreis. De bestemming en periode weten we al: eind van het jaar terug naar Thailand. We willen graag weer eens echt heel mooi weer en lekker eten :-). Hopelijk tot dan!

1. Theo van der Hoeven:
    15 mei 2019
    Was weer leuk om te lezen. Geniet van de laatste dagen en ga een goede eettent zoeken. Tot gauw👊
  2. Harry en Patricia:
    15 mei 2019
    Wat vliegt de tijd toch ! En door jullie dagelijkse verhalen lijkt het net of we gewoon vanaf kantoor elkaar mailen Fabienne 🤔! Geniet nog even en dan zaterdag goede vlucht terug! 😘
  3. Astrid:
    15 mei 2019
    zoals altijd was het weer leuk om.julloe leuke, mooie verhalen te volgen. Geniet nog even daar, wens jullie een goede terug reis en tot snel hier in de HW. Gaan we weer lekker eens fietsen met elkaar :) 😘
  4. Rineke:
    15 mei 2019
    Het was super leuk om elke ochtend jullie verhaal te lezen .
    Geniet nog even van de laatste dagen. Goede reis terug.
    Ik denk dat jullie weer extra genieten van het eten thuis.😘
  5. Danielle Bergwerff:
    15 mei 2019
    Wat een geweldige ervaring weer! Die pakt niemand jullie meer af. En wij als lezer hebben een klein beetje meegereden. Hele veilige reis terug en tot gauw.
  6. Yvonne van B:
    15 mei 2019
    Dank voor jullie verhalen en een goede terugreis alvast!
  7. Magda:
    15 mei 2019
    En wat ga ik nu morgens moeten lezen? Ik zal jullie verhalen missen.
    Veel dank voor de leuke verhalen
  8. Kees den Heijer:
    15 mei 2019
    Mooi dat jullie met plezier terug kunnen kijken en natuurlijk zijn er plussen en minnen maar dat is juist het mooie van een avontuur en het zet ons weer eens met de voeten op de grond zodat we ons realiseren dan onze generatie hier in West Europa het SUPER goed hebben
    Goede terug reis en velen hebben genoten van jullie verhalen.
  9. Ed en Joke Barg:
    15 mei 2019
    Hans en Fabienne, Dank jullie wel voor jullie leuke, interessante en met humor doordrenkte verhalen. Ook de foto's zijn prachtig. We vinden jullie fietsreis een echte super prestatie en wensen jullie een goede reis naar huis.
  10. Sonja:
    15 mei 2019
    Wat een prachtige samenvatting van jullie reis. Het valt me altijd op hoe georganiseerd jullie zijn, zelfs de vakantie kunnen jullie met cijfers verslaan! Dat vind ik echt fantastisch ;) Geniet van de laatste dagen en wie weet kunnen we elkaar in Thailand tegen komen; wij gaan met ons viertjes in dezelfde periode!
  11. Eeke en Henk:
    15 mei 2019
    En natuurlijk gaan wij jullie bedanken voor al het moois en interressante nieuws en wetenswaardige dingetjes en foto's die jullie ons gestuurd hebben. En Henk heeft mij veel laten zien via google earth, was ook leuk. Wat moeten wij nu gaan doen als wij niet meer dagelijks jullie verhalen kunnen lezen, o, oh, wat zal dat wennen zijn! Goede reclame trouwens over jullie fietsen, fijn alles weer zonder pech. En dan dat zadel van Fabienne , van de Lidl!! zo zie je maar weer, alles wat goed is, hoeft niet duur te zijn. Wij wensen jullie nog een paar dagen veel plezier, en geniet er nog even van. Een goeie vlucht terug , en op naar de stamppotten! dank voor alles en tot horens.
  12. Yvonne:
    15 mei 2019
    Wat is de tijd snel gegaan, gisteren maar weer een proefabonnement genomen op AD. Ja wat moeten we anders lezen nu jullie straks weer thuis zijn
    Wat hebben we genoten van jullie verslagen . Veilige en rustige terug reis en hopelijk tot gauw. Gewoon heerlijke koffie of zo met een heerlijk Hollands gebakje

Liefs
    Von
  13. Louis:
    15 mei 2019
    Bijzonder hoor, die verhalen van jullie. Bijzonder omdat je deze reis gemaakt hebt en bijzonder om er iedere dag verslag van te doen. Ik weet niet of ik dit had volgehouden.... Dus chapeau, voor zowel de prestatie als de verslaglegging. En goede terugreis gewenst!
  14. Gerdie Bouten:
    15 mei 2019
    Heel erg leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Gelukkig dat je niet ziek bent geworden en dat de fietsen en jullie het goed hebben gedaan. Weer een opsteker voor de volgende reis. Knappe prestatie. Nog een paar fijne dagen en goede reis naar huis. Ik kom nog wel een keer aan met rijstevlaai met slagroom!!! Bedankt voor de mooie verhalen.
  15. Angela:
    15 mei 2019
    Het was leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet nog van de laatste dagen en een goede vlucht naar huis.
  16. Kees:
    15 mei 2019
    Geniet van de laatste dagen. Goede reis naar huis!
  17. Marijke:
    15 mei 2019
    15 mei 2019 Wat heerlijk dat jullie totaal geen sores met de fietsen gehad hebben. Dat zegt ook iets over hoe goed jullie ze verzorgd hebben voor vertrek. Fantastisch! Ik heb een keer in mijn eentje door een deel van Hongarije gefietst op een schlemielige, gewone fiets waarmee ik thuis elke dag een 1/2 uur heen en terug naar het werk ging. Ik kreeg pech, ik geloof gewoon een lekke band, maar naast een camping. Ik hoefde niets te doen, er kwam gelijk een lieve man aan die zich aanbood als reparateur en ik kon zelf rustig de omgeving verkennen te voet. Goede reis terug.
  18. Kee kooistra:
    15 mei 2019
    Goede reis terug bedankt voor alle mooie verhalen en het weer is hier prachtig, je kunt zo lekker in de tuin gaan zitten bij te komen van de avonturen het weekend.
    Annyeonghaseyo!
  19. Ton en Francis:
    15 mei 2019
    We gaan het missen, de ochtendkrant uit Korea!,
    Erg leuk om zo mee te reizen: hartelijk dank voor jullie leuke en soms ook natte en koude verhalen: belangrijkste is dat jullie met een tevreden gevoel naar huis gaan : weer iets moois van de wereld gezien: goede reis naar huis en tot de reünie !!
  20. Pieter:
    15 mei 2019
    Hoi Fabienne en Hans, Ik heb genoten van jullie vakantiebelevenissen, al leek het me op afstand soms meer afzien dan vakantie, maar duidelijk is wel dat als je op een fiets door landen trekt je een land toch van een heel andere kant te zien krijgt dan met gemotoriseerd vervoer en ook andere contacten (al was het soms met handen en voeten) hebt. Hartelijk dank voor alle mooie verhalen. Het went snel zo'n dagelijkse blog, dus dat wordt weer even afkicken nu het ophoudt. Of hebben jullie al weer een nieuwe reis in de planning en kunnen we ons verheugen op nieuwe avonturen? Geniet van de laatste dagen en een goede terugreis
  21. Ben van der Schaaf:
    15 mei 2019
    Bedankt voor jullie mooie reisverhalen en voor de leerzame beschouwingen. Wij vinden het ook jammer dat het alweer ten einde is. Het was zo vertrouwd, elke morgen een nieuw avontuur uit Azië. Dat gaan we zeker missen.
    Wij wensen jullie een goede reis naar huis. En misschien tot later - in de Hoeksche Waard, waar de lente inmiddels ook is aangebroken.
  22. Singa:
    15 mei 2019
    Nog lekker even een paar dagen relaxen.Bedankt dat wij weer van jullie verha!en mochten genieten.Een goede en veilige terugreis gewenst.
  23. Anja:
    15 mei 2019
    Bedankt voor jullie leuke, interessante en vooral gezellige verhalen. Geniet nog even in Seoul! Enne een veilige terugreis.
  24. Koert:
    Welkom thuis.
    Genoten van jullie prachtige en hilarische verhalen met i.h.b. China veel herkenbare plekken en situaties.
  25. Brigitta:
    16 mei 2019
    Hoewel ik niet vaak gereageerd heb op de reisverhalen heb ik enorm genoten van jullie belevenissen en de prachtige fotos’s. Dank daarvoor! Geniet van de laatste dagen en een goede terugreis!
  26. Joost:
    16 mei 2019
    Nog even genieten en goede reis Hans/Fabienne.!
  27. Jacquelijne van den berg:
    17 mei 2019
    Ik heb enorm genoten van jullie verhalen. En respect voor jullie lichamelijke inspanningen. Ik moet er niet aan denken! Erg leuk ook alle achtergrond info die jullie steeds meegaven. En ja, ik ben net als jullie Azie-liefhebber, eigenlijk om dezelfde redenen. Goede reis terug!
  28. Johan:
    9 juni 2019
    Beste Hans en Fabien. Mooie belevenissen en leuk beschreven. Wij hebben ze met plezier gelezen. Echte avonturiers. Nog een paar fijne dagen toegewenst en een veilige terugreis. Ik ben benieuwd wat de volgende reis wordt