ORANJE GRAVELPADEN

30 december 2019 - Tambon Thani, Thailand

We hadden afgelopen twee dagen een fantastisch resort met een heerlijke bungalow en een goed ontbijt. Toch had ik vandaag niet het gevoel "Dit wordt mijn dag". Als ik de koelkast open rolt er een fles water uit. Dit is het begin van een rollercoaster van opeenvolgende dingen. Terwijl ik de fles probeer te vangen rolt er een volgende uit die ik weer met mijn andere hand probeer te pakken, waardoor een derde fles naar buiten komt rollen. Misschien herkennen sommigen het, maar ik probeerde alles tegen te houden met als resultaat dat alles op de grond is gekwakt en ik niet één fles in mijn handen heb. Ik zit even later op blote voeten in het water en tussen de glasscherven. Voor wie het zelf een keer wil proberen. Glas in water zie je niet. Het is gek dat je dan ook ineens moeite hebt om je evenwicht te bewaren omdat je je handen nergens neer durft te zetten. Enfin goed afgelopen met een klein sneetje.

Ik fiets al dagen met een piep in mijn zadel. En als ik ergens een hekel aan heb is het wel een piep in mijn fiets. Vandaag dus eerst even mijn zadel eraf gehaald, alles even opnieuw in het carbonvet en weer teruggeplaatst. Als we eindelijk kunnen vertrekken is het eerste wat ik hoor "piep, piep, piep". Om gek van te worden. Op dat soort momenten ben ik heel jaloers op Dick, met wie ik eerder in China en Vietnam heb gefietst. Die zou zeggen "Ik zou niet eens weten waar ik aan zou moeten draaien. Zolang het piept weet je dat je het nog niet bent verloren ". Vandaag maar een beetje Dick dan.

We hebben vandaag maar een korte etappe van 68km naar New Sukhothai, een toeristische plaats, vanwege ook weer een historisch park. Dat park gaan we morgen bezoeken. Wat we niet goed hadden ingeschat was dat het vadaag bijna helemaal onverhard was. Het was een prachtige etappe langs een zijrivier van de Mekong, langs heel kleine ieniemienie dorpjes met overigens wel ontzettend veel honden, die het niet allemaal heel leuk vonden dat wij langskwamen. Er zijn hier trouwens heel veel honden. Dat is toch weer anders dan China en  Vietnam. Daar zie je bijna nooit. Ra ra hoe zou dat nu komen.

De honden hier in Thailand liggen er meestal heel loom bij en ze liggen midden op de weg. Als je aankomt, doen ze soms alleen maar even één oog open en dan slapen ze weer verder. Vervelender zijn de honden die beneden van de dijk van een erf af komen gerend en met grote snelheid op ons afkomen. Dan zijn we ook steeds te laat voor de Dazer.

We vragen ons tijdens het fietsen wel vaak af; wat doen die mensen hier? Waar leven ze van? Wat ook opmerkelijk is dat er altijd grote kledingrekken buiten staan. Waarom doen ze dat? Het is geen net gewassen kleding. Het lijkt wel of ze het laten luchten, maar zo vangt het ook heel veel stof en de zon is zo sterk vandaag dat alles snel moet verkleuren. Opmerkelijk.

Aan het eind van de dag zijn we allebei zo oranje als een overrijpe pompoen. Onze fietsen zien er niet uit en wij al evenmin. En hebben we vandaag net een heel luxe residence geboekt. Zullen ze vast blij met ons zijn.

Als we Sukhothai binnenrijden zoeken we het residence even op op Hans zijn IPhone. Zo makkelijk hè. Als we het hebben gevonden worden we ontvangen door een Belg. Niet zo maar een Belg, maar de Belg die we gisteren in Si Satchanalai in het nationale park hebben ontmoet en met wie we een tijdje hebben staan praten. Wij hebben dat meteen door en vinden het toch wel heel verwonderlijk. Er zijn zo veel hotels en dat wij nou precies bij hem hebben geboekt. Jammer alleen dat hij in eerste instantie niet door heeft dat hij gister met ons heeft staan praten. "Hé, jij bent toch die Belg", zegt Fabienne nog enthousiast.

Hij staat ons heel mallotig aan te kijken en ik herken meteen de blik zoals Lambik kan kijken hè. Nou dacht ik altijd dat het overdreven was maar deze staat model hoor. "Ja, ik ben Belg….." Maar als hij zich het ook ineens herinnert is hij wel een aardige gast. Allez, of je elke dag twee fietsende Ollanders tegenkomt hè.

We krijgen een fantastische authentieke kamer op de begane grond en als we onszelf,  tassen en schoenen hebben schoon gepoetst, trakteren we onszelf op een middagje zwembad.

We krijgen nog wat vriendelijke tips van onze Belg hoe we in Thailand veilig kunnen fietsen. Het zijn nu hier ook feestdagen en straks vooral rond oud en nieuw. De Thaien vieren oud en nieuw drie keer. Het traditionele oud en nieuw op 31 december, het Chinees nieuwjaar en het Thais oud en nieuw. Drinken, drinken, drinken. Als er maar wat te feesten valt. Vooral niet 's-avonds op de fiets erop uit hè. De gemiddelde Thai drinkt veel en ziet dan in het donker alles dubbel of helemaal niets omdat het zo donker is. Oudere Thaien drinken ook, maar zijn ook nog eens stekeblind. Dus kijk uit hè. Wij dachten dat de Thaien zulke goede ogen hadden want je ziet weinig Thaien met een bril. Maar er zijn er dus heel veel die gewoon keihard een bril nodig hebben.

1. Koert:
    30 december 2019
    Er zijn dus meer mensen die zich aan piepjes van de fiets ergeren. 'K ben niet de enige. Bij zo'n stoere dure Santos verwacht je dat ook niet snel. Nu had mijn vader destijds een Simplex met een piep. Dat merk stond ook voor oer Hollandse degelijkheid. Misschien hoort zo'n piepje dus gewoon bij degelijke fietsen.
  2. Harry en Patricia:
    30 december 2019
    Wat schrijven jullie toch heerlijk! Het lijkt of wij er gewoon bij zijn. Ga inderdaad maar niet op de fiets tijdens oud en nieuw; deze verhalen zijn vast niet overdreven! Fijne jaarwisseling en we kijken weer uit naar de volgende avonturen 😘
  3. Jacquelijne van den berg:
    30 december 2019
    Heerlijk verhaal weer. Ja die kleren. Dat snap ik ook niet, zag je ook veel in Indonesie, daar hebben wij ons dat ook afgevraagd. En waar ze van leven. Van een halve hectare met onkruid overwoekerde mais heb je ook nauwelijks opbrengst. Blijft een raadsel. Morgen Sukothai. Ben daar met mijn kids toen ook naar een Boeddah -"fabriekje" geweest. Heel bijzonder. We waren er tussen de middag en tussen al die beelden lagen mensen te slapen, elkaar te masseren enz. Was heel gemoedelijke sfeer en wij liepen daar gewoon rond. Zal ik nooit vergeten.
  4. Dick Hartink:
    30 december 2019
    Om hinderlijke piepjes te voorkomen gaan onze fietsen vandaag naar Ton. Hij voorziet de rohloff naven van nieuwe olie en de zadelpen van eoa pasta. Denk dus dat wij in februari zonder gepiep op de Filippijnen kunnen fietsen!!
  5. Eeke en Henk:
    30 december 2019
    Hallo daar ben ik weer, wel jullie verhalen gelezen, wel 3 achter elkaar. Had het even druk. Een piep in je fiets? je moet maar zo denken, krakende wagens lopen het langst.
    En wat een heerlijk hotel, daar hebben jullie vast wel even van genoten. Was ook wel verdiend. En 68 km. lijkt goed te doen, maar onverhard...dan lijkt het ineens wel 168 km.
    En dan die foto's heerlijk zo'n bakkie soep met kippenpoot. En op naar het park, lijkt me erg leuk, kijk gewoon door de toeristen heen. En dan die kleren buiten, misschien hopen ze op een verkoop??? Dan hebben ze weer wat geld. Want daar kan alles. Begrijp ik uit jullie verhalen. Groetjes van ons , en tot gauw.
  6. Kees den Heijer:
    30 december 2019
    Weer een mooi verhaal en als ik naar buiten kijk is het gras wit van de nacht-vorst en ik lees dat jullie heerlijk aan het zwembad liggen mooi toch dat soort verschillen idem hoe de bevolking daar en hier leven en werken en kan je je ook afvragen wie is het gelukkigst ? Wie zo wie zo (volgens mij) gelukkiger zijn zijn de honden ze hoeven niet te wachten om aan een lijnte uitgelaten te worden enz. Kijk uit naar jullie volgende verhaal
  7. Kees:
    30 december 2019
    Nou zo'n piepje doet me inderdaad helemaal nix! :)