Lummelen in Salamanca

22 oktober 2021 - Salamanca, Spanje

Yeah, we slapen uit. Joehoe, de wekker gaat pas om 08:15 uur. Ook nu eerst even tijd voor de krant en de NOS app. Nog geen kabinet, niets nieuws. Geweldige wedstrijd van Ajax, maar die had ik gezien op mijn tablet. Niets gemist tot nu toe. Maar oef een windhoos in Barendrecht, met zwaar gewonden. Snel mijn zusje in Barendrecht even appen en vragen hoe het daar is. “Wat, windhoos? Waar? Nee joh, niets gemerkt”.  “Zit het dak er dan nog wel op dan?” “Ja joh, het waait hier wel een beetje, maar ik ben er niet eens wakker van geworden”. Nou gelukkig maar dan.

Na de krant en het nieuws tijdens ons ontbijtje gaan we rond 11:00uur naar centrum van Salamanca. Het is fris vandaag. Weeronline geeft verdikkeme op vanmorgen vroeg, bewolkt en maar 11 graden. Tikken op het venstertje helpt niet, het blijft 11°. We trekken fleece en donsjackje aan. Dit schrijven we om de jaloezie die we toch bespeuren in enkele reacties, wat te temperen. Het is hier niet elke dag feest met zon en hoge temperaturen. En hebben we het donsjackje niet voor niks meegenomen. We hadden er wel rekening mee gehouden dat het hoger en noordelijke kouder zou worden. Maar we gaan vanaf morgen weer zuidwaarts.
We kunnen vanuit het appartement lopen naar het Plaza Mayor. Het is een werkelijk prachtig plein. Salamanca is volgens veel mensen de mooiste stad van Spanje. Om het lummelen maar meteen naar een hoger niveau te tillen nestelen we ons op het mooiste terras op het Plaza Mayor, voor een koffie solo en een koffie Americano. Fabienne kiest een tafeltje met servethouder nr. 64. Humm. Het is zo’n vierkant blokje met vierkante gevouwen velletjes papier, dat als je er een uithaalt de volgende er vanzelf uitfloept. Maar niet als je doet zoals Fabienne. Een beetje ongecontroleerd vliegt de deksel er van boven af en springen de velletjes uit het trommeltje de lucht in. Ik kon nog net met een vliegensvlugge klap op de deksel van het blikje, alsof ik op de kermis een poging doe voor sterkste man, voorkomen dat alles over het Plaza uitwaaiert. De koffie was trouwens heerlijk. En dat dan maar voor €4,80 op het belangrijkste plein van Salamanca, is het goedkoper dan op ons fietsterras in Oude Tonge.

We gaan op pad. Fabienne heeft een route uitgezet. We gaan het eerst naar de kathedraal van Salamanca. Het moet een van de mooiste zijn in Spanje. Fabienne koopt kaartjes en vraagt er eentje met reductie. Daar waar ik in Merida nog mijn paspoort moet laten zien of ik wel echt tot de doelgroep ouderen behoor, heeft deze dame zo’n blik van: ja dat zie ik zo ook wel. Beetje vervelend mens, denk ik dan. De kathedraal is zonder meer de moeite van het bezoek waard. Via een app op je telefoon kan je een toelichting krijgen in alle wereldtalen. Nou ik heb alle nummers afgeluisterd. Ik dacht ik zal je krijgen ook “zie ik zo wel". Nee hoor het was gewoon interessant en mooi.

Na het bezoek aan de kathedraal en een weesgegroetje in een van de kapelletjes voor mooi weer blijkt buiten dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn. Het is warmer en de zon schijnt weer aan een strakblauwe lucht. Als we buiten staan en ik aan Fabienne vraag of zij soms ook een weesgegroetje heeft gedaan kijkt ze me heel vreemd aan met een blik of het wel goed gaat me. We lopen rond de kathedraal omdat je volgens de boekjes ook de buitenkant moet bekijken. We komen in gesprek met twee mannen die de Camino lopen. Een Spanjaard komt bij ons staan en mengt zich in het gesprek. Het is een oudere man met een hondje die wat woorden Nederlands spreekt. De man dan hè. Het hondje is meer van het model dat bij ons op een batterij rondjes in de kamer kan lopen. De man die heel trots vertelt dat hij zes talen spreekt en ook wat Nederlands, biedt aan een stukje met ons mee te lopen en wat te vertellen over de kathedraal. De kathedraal is uit de 16e eeuw en heel bijzonder is dat in de beeldhouwwerken van de kathedraal een astronaut is verwerkt. ‘ja, echt waar: een astronaut'. (Zoek even op google: astronaut kathedraal Salamanca). We bedanken de man vriendelijk en gaan voor een lunch naar een terras.

Om dit blog toch ook een beetje niveau te geven schrijft Fabienne hieronder nog iets over de highlights van Salamanca.
Salamanca: Voor velen dé mooiste stad van Spanje! Salamanca ligt in het midden van Spanje en hoort tot de regio Castilië-León, zo'n 200 km ten noordwesten van Madrid. Gisteren zijn we vanuit de regio Extremadura de regio Castilië-Leon in gefietst. De stad ligt op een kale hoogvlakte aan de rechteroever van de Río Tormes. Het is een dynamische studentenstad.  Deze betrekkelijk kleine stad met 150.000 inwoners, heeft de  oudste universiteit van Spanje. Het is één van de favoriete plaatsen om Spaans te leren. Volgens mijn lerares Spaans wordt in Salamanca het meest zuivere Spaans gesproken. En opmerkelijk, volgens haar ook ook in Peru en Bolivia. Nou komt ze zelf uit Peru… Salamanca heeft prachtige historische gebouwen in een geelgouden kleur. Volgens de reisgidsen is het Plaza Mayor met die van Madrid, één van de mooiste pleinen van Spanje. Het is vooral een gezellige stad, waar het op straat levendig is met al zijn studenten, toeristen en de locals. Overal zijn gezellige pleinen, restaurants en terrasjes.

Al in de 10e eeuw v.C. bestond er al nederzetting in Salamanca. Later werd het door Hannibal in 217 voor C. veroverd en kende het zijn bloeiperiode vanwege zijn ligging aan de beroemde Via de la Plata, de zilverroute, die van Mérida in Extremadura naar Astorga in Asturië liep. In de 8e n.C. kwam het onder bewind van de Moren en de stad werd in de daarop volgende eeuwen vrijwel geheel verwoest door de voortdurende strijd tussen de Moren en de Christenen. In 1100 kwam het pas weer tot bloei onder Alfonso IX die in de stad een universiteit bouwde en Salamanca zich ontwikkelde tot het culturele centrum van het land en de rest van Europa. In de 16e eeuw telde de universiteit al 7000 studenten en vond zijn gelijke in universiteiten als die van Bologna, Oxford en Parijs. Nog steeds is de universiteit van Salamanca de beste van Spanje.

Christoffel Columbus bezocht de universiteit in 1486/87 om bij de Koningin van Castilië zijn reis naar het Westen te bepleiten. Hij wilde geld om die reis te kunnen maken en de koningin wilde niet betalen. Christoffel bleef er maar om zeuren en om ervan af te zijn uiteindelijk kreeg hij uiteindelijk dat geld. Nou we eten wat ervan gekomen is.
De belangrijkste bezienswaardigheden zijn het Plaza Mayor, de universiteit en de nieuwe en oude kathedraal. De nieuwe kathedraal is een imposant bouwwerk gebouwd in 1733. Het werd gebouwd vanwege de onvolkomenheden in het oude bouwwerk. De toren is 110 m hoog en het enorme schip is 104 m lang en 48 m breed en heeft aan de zijkant heel veel kapellen. Via een trap aan de zuidkant van de nieuwe kathedraal kom je in de oude kerk. Deze Romaanse kerk dateert uit de 12e eeuw en is één van de mooiste bouwwerken van Spanje uit die tijd. De stijl is sober maar heeft mooie wandschilderingen.
Vlakbij de kathedralen staat het Casa de los Conchas uit 1514 met 400 jakobsschelpen, het symbool van de pelgrims. Ooit was het een paleis, nu is er de bibliotheek van de universiteit gevestigd.

Morgen gaan we weer richting Sevilla en via een andere route weer terug. De onderkomens voor de komende dagen zijn al weer geboekt. Onze lummeldag was heerlijk en we hebben weer energie voor de tweede helft.

1. Oda:
    22 oktober 2021
    Hans,opletten. Fabienne is bezig met embodied cognition. Ze meldt terloops 2 keer Peru,ik weet wel waar jullie volgende vakantie heen gaat….😇
  2. Theo van der Hoeven:
    22 oktober 2021
    Man man man. Als ze zien dat je oud bent🙃. Ik lees wel dat jullie het naar je zin hebben. Terrasje, koffie, hapje enz.
    Las ik nu dat er naar ajax is gekeken?
    Goede reis verder💪👊
  3. Harry en Patricia:
    22 oktober 2021
    Ook dit is echt vakantie. Lekker door xo’n mooie stad struinen, de toerist uithangen en een Terrasje pakken. Alleen jammer dat die mevrouw een bril nodig heeft Hans, dat maakt je dag toch iets minder mooi. 😘
  4. Yvonne:
    22 oktober 2021
    Lekker hoor zo'n dagje een beetje rondstruinen. Hier inderdaad in deze wijk niks aan de hand. Het wordt wel nu echt herfst en het wordt kouder. Ik ben trouwens geselecteerd voor het promo filmpje Borgsate Laurens. Maandag de voor bespreking en de datum van opname vastleggen. Ook hebben ze me gevraagd voor mee te doen in de organisatie dagje uit naar kerstcircus Rotterdam Ahoy , graag . Op 24 december gaan we dus met heel laurens naar kerstcircus ahoy . Niet alle bewoners natuurlijk, maar wel met alle huizen. Contactpersoon Jolanda Janssen , verheug me er nu al op , op het gezicht van jolanda als ik binnen kom 🤣🤣
  5. Eeke en Henk:
    22 oktober 2021
    Het is weer een verademing om jullie verhaal te lezen. Henk volgt jullie via google, en fietst in gedachten met jullie mee. De foto's zijn ook zo leuk, ik had deze keer eerst de foto's bekeken, en toen pas het verhaal! Dus dacht ik, gut ze hebben daar een mooie klimmuur zeg, blijkt het het symbool van de pelgrims te zijn!!! dombo!! ( ik dus) Maar als je kijkt, is het zo gek nog niet toch!? Maar jullie zijn in ieder geval een beetje bij gekomen hoop ik. Heel veel sterkte voor morgen, Sevilla schijnt ook mooi te zijn. Dus fietse en tot morgen.
  6. Kee kooistra:
    22 oktober 2021
    Terug uit de Ardennen en nu eerst jullie laatste verhaal gelezen, morgen de rest van de afgelopen week wel, ga nu lekker lummelen.
    Vandaag de drukste file dag van dit jaar hoorden we op de radio, je kunt beter lekker ergens rond fietsen!!!
  7. Jacquelijne:
    22 oktober 2021
    Hahaha nou werden wij in Bulgarije ook regelmatig gevraagd of we al gepensioneerd waren. Nu ben ik wel grijs, maar lang nog geen 60, laat staan gepensioneerd!!! Ze hadden het vast alleen tegen Adrie denk ik dan maar😂