fietsen over de Via Verde

18 mei 2022 - Cuéllar, Spanje

Het is ’s-avonds altijd wel een beetje opletten of alle apparaten aan de stroom liggen en voldoende zijn opgeladen. Drie powerbanks, twee iPhones, twee tablets en dan mijn Garmin nog. Er zijn meestal niet genoeg stopcontacten dus zo snel mogelijk alles aan de stroom. En dan nog in de gaten houden dat  onze e-reader vol genoeg is om in bed nog even te kunnen lezen. En dan moeten we in de ochtend samen wel erg in hebben dat we alles weer meenemen.

We fietsen aan de noordkant Segovia uit. We gaan beginnen aan onze laatste zes dagen fietsen. Het is nog zes dagen fietsen voordat we in Zaragoza zijn en die zes dagen fietsen we achter elkaar. Het zullen lange dagen zijn met niet meer zo veel hoogtemeters. Wel gaan we mooie plaatsen bezoeken en we verwachten een mooie route te zullen rijden.

Tegelijkertijd realiseer ik me dat de culturele bijdragen voor dit blog voorlopig even achter ons liggen. We laten de bezoeken van kastelen, kerken en Alcazars even achter ons. Ook het vergapen aan oude schilderijen en de harnassen van ridders en ander wapentuig is even voorbij.  Maar ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat juist door die bijdragen dit blog lezenswaardig wordt en dat het niveau nog enigszins verantwoord is. De kul die ik schrijf over tegenwind, steile hellingen en zware tassen is ter verdediging van mijn eigen ego omdat het soms best pittig is.

We rijden Segovia dus aan de noordkant uit. Nou mekker ik niet heel snel maar hier liggen de kasseien wel heel schots en scheef. Het is een weg die afdaalt uit Segovia en nogal kronkelig is. We doen het een beetje voorzichtig aan. Het is een beetje laveren tussen de putten in de weg en de scheef liggende kasseien. We gaan een beetje hotseknotsend naar beneden. Waarbij we soms even op de pedalen gaan staan om de billen te ontzien. Dat betekent natuurlijk ook dat we niet in één lijn naar beneden gaan. Er vormt zich al snel een hele rij auto’s achter ons. Is veelal geen probleem voor de Spaanse automobilist. Het moet gezegd  worden, de Spanjaarden zijn heel voorzichtig als het om fietsers gaat. Ze halen pas in als de weg echt vrij is en er geen tegenligger aan komt. Maar vandaag hoor ik ergens in de file achter ons agressief getoeter. Ja hallo, denk ik dan, wat wil je dan dat ik doe? Dat ik meteen voor jou de berm induik? Of even stop om jou voorbij te laten gaan? Echt niet! Pas als we bijna  beneden zijn kunnen de auto’s ons voorbij. De vijfde auto in de rij, nog steeds blij met zijn toeter op zijn auto, en een petje achterstevoren om stoerder over te komen, vindt het nodig mij door het open raampje nog wat advies te geven. Ik heb er niet veel van begrepen, maar de agressie en hoe de woorden “puta, puta” door het raampje kwamen voorspelde niet veel goeds. Omdat hij tijdens deze tirade nogal lang bijna achtersevoren achter het stuur zit, raakt hij bijna een paaltje. Ik kon een glimlach niet onderdrukken. Was verdikkeme wel het paaltje waar op stond waar ik heen moest.

Na een paar kilometer besluiten we vandaag meteen het begin van de via verde Eresma te nemen. Dat is een harde onverharde weg die veelal op trajecten van oude spoorlijnen zijn aangelegd. We rijden dan heerlijk rustig door bos en groen, waar geen ander verkeer kan komen. Meestal loopt hier ook de Camino naar Santiago over. Als we ongeveer drie kilometer onderweg zijn komen vier hardlopers op leeftijd en in bont gekleurde outfits met een hondje ons tegemoet. Ook nu merken we dat outfit deze mannen niets interesseert. Ze genieten van het sporten, het buiten zijn en als er aanleiding is twee Hollanders te helpen stoppen ze meteen.  Zodra de mannen aanstalten maken ons te willen aanspreken en het hondje daardoor ineens wat verward heen en weer springt heb ik dat beest bijna tussen m’n spaken zitten. Volgens de mannen kunnen we niet verder over de Via Verde.  ‘Cerrado’, gesloten dus. Als een van hen vraagt waar we heen gaan vertelt Fabienne dat we naar Cuellar gaan. Dan breekt de discussie los tussen vier Spanjaarden, waarbij de een nog beter weet hoe wij moeten gaan fietsen, dan de ander. Ze bemoeien zich echt alle vier met hoe we moeten rijden. Het is amusant om te zien. Nu was die conversatie voor mij al helemaal niet te volgen, behalve de Si si’s en no no’s  dus wat mij betreft had ik gezegd “adios" en waren we terug gegaan naar het begin van de Via Verde en stonden die lui daar nu nog. Maar ja, dat doe je dan ook weer niet. Dus wachten we rustig af welke routesuggestie er uit de Spaanse tombola tevoorschijn komt. Drie kilometer terug en dan de weg vervolgen. Gracias, muchias gracias. Ja ik leer snel. ‘Arrivedercie’ zegt er eentje, die denkt dat we Italianen zijn.
Na ongeveer 12 kilometer kunnen we de Via Verde Eresma weer oppakken en doen we dat ook. Het is geweldig fietsen langs oude treinstationnetjes die, weliswaar vervallen, nog steeds naast de perrons liggen. De paden zijn van hard gruis met soms een grasstrook in het midden. Je kunt zien dat er geen ander verkeer over heen gaat. Gelukkig is het al weer lang droog en zijn de paden keihard en goed te fietsen. We genieten volop van de uitzichten, het groen van de velden en de bomen. Fabienne attendeert mij nog fijntjes op de bergen bij Segovia en vorm van de bergen van de dode vrouw. Ziet er ook vandaag nog precies eender uit. Tja, dood is dood. Die gaat echt niet verliggen.

Het valt ook op dat we hier heel veel ooievaarsnesten zien. Echt enorm veel. Ieder torentje of electriciteitsmast heeft bijna een ooievaarsnest. En vandaag zagen we ook dat er al jongen zijn geboren. Het is een genot om de natuur in deze periode te zien.
In Cuellar vinden we al snel ons appartement in een oud gebouw. Tegelijkertijd met ons komen er twee motorrijders aan en blijft er de taxi achter ons rijden. We bellen aan bij het appartement, maar daar is niemand. Dan komt de taxichauffeur aanlopen, hij is ook de eigenaar van het appartementenhotel en ook de motorrijders moeten hier zijn. Onze fietsen mogen in de hal staan.
Na 87km droppen we onze spullen snel en gaan dan op zoek naar een terras in de schaduw. Cuellar is ook weer zo’n cadeautje. Je verwacht een dorp van niks en dan is het een prachtig dorp met dikke stadsmuren en bovenin weer een prachtig oud kasteel. Na de dosis cultuur van gisteren, hebben we maar besloten alleen de buitenkant te bewonderen.

1. Dick Hartink:
    18 mei 2022
    Het is inderdaad opvallend dat net als in Spanje, in de meeste Europese landen door automobilisten goed rekening wordt gehouden met fietsers. Jullie hebben echter nu ook weer gemerkt dat uitzonderingen wat dat betreft de regel bevestigen. In Nederland kunnen we hier nog wat van leren, want hier ben je zelfs als wandelaar op een zebrapad je leven nog niet zeker. Gelukkig dat we hier veel fietspaden hebben, maar ja, daar wordt het door het toenemende aantal fietsers (waarvan ook de meeste nog met ondersteuning) er ook niet veiliger op.
  2. Jacquelijne van den berg:
    18 mei 2022
    Wat een prachtig verhaal weer (ondanks het gemis aan de broodnodige culturele uitleg van Frabienne, maar de foto's spreken voor zich!).
  3. Yvonne van B:
    18 mei 2022
    Herkenbaar, al die apparatuur! Op de motor hadden we ook twee stuks navigatie, telefoons, notebook, tablet en een oplaadbaar communicatiesysteem in beide helmen. Maar laden gaat goed met die handige stekkers (snelladers zelfs) waar je de USB van meerdere apparaten tegelijk in kunt steken. Wellicht een idee voor jullie, als je die nog niet had. En mooie route zeg! 👍🏻
  4. Fabienne:
    18 mei 2022
    Snel laders voor meerdere USB’s kende ik nog niet. Ga ik meteen naar kijken thuis.
  5. Kees den Heijer:
    18 mei 2022
    Automobilisten en fietsers regelmatig niet zo'n goede combinatie , ook ik fiets maar meestal verplaats ik me met de auto en wat me dan STEEDS weer opvalt is dat veel fietsers geen hesje dragen met een opvallende kleur en als ze met ze'n tweeen of meerdere zijn ze vaak ( ook op de smalle wegen ) naast elkaar of half naast elkaar blijven rijden en dat is ook hier in Frankrijk vaak een behoorlijke ergenis en erg gevaarlijk . Net als jullie sta ook ik in dat soort landen vaak perplex van de historie maar ook de prachtige kerken , kastelen en de dorpen zelf en als je dan dat ook kan bezoeken met heerlijk weer en ook nog regelmatig met een heerlijk streek-gerecht wat hebben we het toch goed. Hier nog behoorlijk heet weer met zo nu en dan ergens in de streek onweer . Ik kijk weer uit naar het volgende verslag over jullie avonturen Kees
  6. Marleen:
    18 mei 2022
    Wat fijn dat alle hulpmiddelen er nu zjjn om de weg te wijzen maar jullie moeten ook alles kwijt kunnen in de bagage.
    Gelukkig dat de Spanjaarden zo geduldig zijn, behalve die ene, leer je ook nog wat Spaanse scheldwoorden 🤭
  7. Kee kooistra:
    18 mei 2022
    Met elkaar rekening houden in het verkeer, hier ook allemaal kleine B weggetjes en veel landbouw verkeer. Komt er iets groots aan even met de fiets aan de kant gaan staan en dan krijg je altijd een duimpje als groet, maakt de dag ook goed.
  8. Henk Broekhuis:
    18 mei 2022
    Wat ontzettend leuk om op deze manier jullie avontuur te volgen. Door de verhalen en de foto’s reis je mee zonder dat je het in je benen voelt. Knap ook om iedere dag weer zo’n lang verhaal te maken. Ik blijf jullie volgen tot de laatste kilometer. Veel plezier nog en reis voorzichtig. Groeten Henk
  9. Rineke:
    18 mei 2022
    Nog 6 dagen fietsen, nog een aantal dagen opstaan met jullie verhalen. We gaan het zeker missen🙂.
    Geniet nog van de laatste dagen🚴‍♂️☀️
  10. Koert:
    18 mei 2022
    Al die elektronica, dat moet bij elkaar een enorm gewicht zijn zeg! Nu snap ik het geweeklaag van Hans wanneer hij weer een helling op moet. Heel verstandig om nu ontmantelde spoorlijntjes te volgen. Treinen houden ook niet van steile hellingen.
  11. Eeke en Henk:
    18 mei 2022
    Ik ga niets zeggen over auto's of andere weg gebruikers. hier boven al genoeg reactie's gelezen. Jullie hebben wel een leuke rit gehad, en dan al die kastelen en burchten, daar waren al die moren wel goed in. weer mooie foto's en omschrijvingen. En die stationnetjes worden die nou ook nog gebruikt? Samen met Henk zitten kijken naar jullie route, leuk hoor. We kijken al weer uit naar morgen , ben weer zeer benieuwd! Dikke knuf, succes en mooi weer.