Feest van herkenning

10 oktober 2021 - Strijen, Nederland

We gaan dit jaar weer met onze trekkingbike in het buitenland op avontuur. Niet zo ver als we gewend zijn, maar wel spannend. We gaan drie weken lang de heuvels bestrijden in de Extremadura. Waar?? De Extremadura is een regio in het zuidwesten van Spanje die tegen de Portugese grens aan schurkt. We krijgen zeker veel heuvels, maar we hopen ook op zon en mooi weer.

Het wordt dus een tocht dichterbij huis. We starten vanuit Sevilla en fietsen over de Zilverroute naar het noorden tot Salamanca en dan weer via een andere weg terug naar Sevilla.

Maar sommige dingen blijven hetzelfde. De voorbereidingen zoals het inpakken van fietsbroeken, sokken en shirtjes en het inpakken van de fiets en handbagage is voor mij (Hans) nog steeds geen kernkwaliteit. Het is en blijft een worsteling. En ieder jaar weer een constante bevestiging dat dit iets is waar vrouwen veel beter in zijn. Op zich is dat niet erg. Tenslotte vind ik stiekem dat vrouwen zelfs in veel zaken beter zijn. Alleen wil ik dat liever niet altijd toegeven. Wel pijnlijk wordt het als je er voortdurend door je lieve vrouw fijntjes aan herinnerd wordt. “Heb je dit bij je? Oef. Heb je daaraan gedacht? Grppf. Neem je dat óók mee? Ehhmm.”

Ongeveer een week voor vertrek begin ik altijd enthousiast om de fietsen via passen en meten in een doos te proppen. De dozen blijken altijd kleiner dan je denkt. En dan wil Transavia ook nog dat ik veel van de onderdelen verwijdert en apart inpakt. Dit is een zorgvuldig klusje, want je hoopt dat je straks op de plaats van bestemming ook weer alle losse onderdelen zoals je trappers, stuur, zadel en snelspanners weer in de doos aantreft. Als de fiets eenmaal in de doos zit begint de samenwerking met Fabienne. Wat kan er nog bij en wat nou juist niet. “Eerst even leeg wegen.” Iets meer dan 27 kilo. “Hoe kan dat nou?” Vraagt Fabienne met een verbaasde blik. We buigen allebei ons hoofd over de rand van de doos en kijken omlaag naar de inhoud. Huh, alleen nog maar een fiets. De doos mag in totaal 32 kilo wegen. Lijkt heel veel maar de cijfertjes verspringen snel naar de 32 als we er wat spulletjes bij stoppen. Zaken die niet in de handbagage mogen en zware volumineuze zaken moeten in de doos. Dus gereedschap ook. Stel je voor dat ik met mijn kettingpons een gaatje in het oor van de piloot prik. Nee dat kan niet.

Na voorzichtig overleg aan de rand van de doos wat wel en wat niet bij de fiets gaat, zetten we samen de doos weer op onze personenweegschaal. Precies 32,2 kg. Gelukkig zijn we het eens, dit moet kunnen. Het is vier dagen voor de vlucht, dus maak ik de doos vernuftig dicht met tie-wraps en duct-tape. Als alles is dichtgeplakt, realiseer ik me te laat dat het scherpe mesje, dat ik echt nodig heb om de doos in Sevilla weer open te maken, bij het gereedschap in de doos zit. Omdat ik de trucs van Hans Klok nooit heb begrepen moet ik iets       anders bedenken. Als een soort slappe reïncarnatie van McGyver, hang ik slim een scherp mesje aan een touwtje aan de binnenkant van de doos wat ik straks door een van de handvatten nét moet kunnen pakken. Tada, wordt het toch straks nog een soort Hans Klok stel ik tevreden vast.

Aan handbagage mogen we 10kg bagage meenemen. Dat is bij ons één zijtas en het stuurtasje. Altijd leuk om in de woonkamer op en af op de weegschaal te springen. Met en zonder bagage. Het wordt kiele kiele. We krijgen geen 10kg in onze handbagage gepropt. We moeten wel onze windstopper en het dunne dons jackje aantrekken. Nu maar hopen dat het zondag geen 20 graden wordt. Zondag 10 oktober vliegen we naar Sevilla en dinsdag 12 oktober wordt onze eerst fietsdag. We fietsen dan naar Almaden de la Plata. Na de eerste fietsdag komen we dan met ons volgende blog. En ook zoals jullie gewend zijn: in de ochtend, net na de ochtendkrant. Leuk dat jullie ons blog gaan volgen. Top!!

1. Kee kooistra:
    Hoi Hans en Fabienne
    Een goede reis toegewenst en dat alles maar compleet mag aankomen en het in elkaar zetten van de fiets mag slagen zonder Hans Klok fratsen!
  2. Kees:
    10 oktober 2021
    Fijne vakantie en goede fietstocht toegewenst! Fiets ze!
  3. Ton en Francis:
    10 oktober 2021
    Fijne fietsvakantie. We volgen jullie graag.
    De tip van het mesje aan het touwtje onthouden we.
  4. Yvonne:
    10 oktober 2021
    Lieve Hans en Fabienne, een hele fijne vakantie met veel fiets plezier en jullie zullen zeker weer mooie plaatjes schieten. Kijk uit en doe voorzichtig. Zo dan heb ik ook weer bij het ontbijt wat te lezen. Veel plezier en ik hou van jullie ❤🥰 liefs Yvonne
  5. Harry en Patricia:
    10 oktober 2021
    Tsjonge, het is nu al spannend om te lezen en dan moeten de avonturen nog beginnen😉. Hele goede reis samen en gezond weer thuiskomen 😘
  6. Dick Hartink:
    10 oktober 2021
    Hans en Fabienne, goede reis en heel veel fietsplezier in Spanje.
    We verheugen ons al op de mooie verhalen, die er ongetwijfeld gaan komen. Lieve groetjes, Jeannette en Dick
  7. Theo van der Hoeven:
    10 oktober 2021
    Goede reis en veel plezier. Genieten😎
  8. Rineke:
    10 oktober 2021
    Het is weer een goed begin van de zondagochtend om jullie eerste verhaal te lezen.
    Natuurlijk is dat de komende weken weer het eerste wat ik ga doen, mail openen om jullie avontuur te lezen.
    Een goede vlucht en een mooie 🚲reis.
    Liefs Rineke
  9. Singa:
    10 oktober 2021
    Heel veel fietsplezier en veilige kilometers🚲.Jullie gaan lekker genieten van het fietsen en Spanje en wij gaan weer genieten van jullie verhalen?😘
  10. Rein:
    10 oktober 2021
    Nou 20 graden wordt het niet vandaag maar 16 wel bijna 30 in Sevilla :) Heel veel fietsplezier en we lezen weer graag mee.
  11. Jos:
    10 oktober 2021
    Wat kijken we uit naar jullie jaloersmakende verhalen 😃. Heel veel plezier en doe voorzichtig!
  12. Hugo en Sandra:
    10 oktober 2021
    Een hele fijne vakantie en we gaan jullie leuke reisverhalen zeker weer lezen! Groetjes, Hugo en Sandra
  13. Fred en Gera:
    10 oktober 2021
    Zijn we er toch weer een beetje bij. Veel plezier!
  14. Anja:
    10 oktober 2021
    fijne vakantie, en niet te veel toveren!
  15. Pieter:
    10 oktober 2021
    Hoi Hans en Fabienne, fijne fietsvakantie en natuurlijk ook genieten van de Moorse cultuur 😃
  16. Marleen:
    Hi Fabienne en Hans
    Leuk jullie blog om te lezen wat jullie mee gaan maken.
    Succes met de fietstocht!
    Groetjes Marleen en Wim
  17. Magda:
    Hans en Fabienne,
    Geniet ervan, veilig fietsen en geen tegenslagen. Ik kijk er naar uit jullie reisverhalen te lezen.
  18. Yvonne van B:
    10 oktober 2021
    Heel veel plezier en succes, ik ga jullie reis weer volgen!
  19. Liesbeth:
    10 oktober 2021
    Hoi Fabienne en Hans, ik wens jullie een heel leuke fietsvakantie! Geniet maar volop van al het mooie Spanje dat heeft. 😘
  20. Jacquelijne van den berg:
    10 oktober 2021
    Dit is alweer een heerlijk begin van een aantal dagen lekker lezen!!!! Ik verheug me er enorm op!!!! Een heel goede reis gewenst! Ook maar even aanmelden op mijn werkadres, dan zie ik alles sowieso!
  21. Eeke en Henk:
    10 oktober 2021
    een heel fijne fiets vakantie. kijk nu al uit naar jullie verhalen, eindelijk weer wat leuks om naar uit te kijken. is even geen corona!! Doe voorzichtig en veel plezier.
  22. Rob Michilsen:
    11 oktober 2021
    Veel plezier! Eindelijk weer op reis. Ik reis als het ware met jullie mee.
  23. Lucianne:
    11 oktober 2021
    Veel plezier! En @Hans dat er fijntjes op wijzen van Fabienne herken ik ;-). Zij is gewoon extreem goed in dingen tot in de puntjes regelen, ik (wij?) meer van de grote lijnen denk ik dan altijd maar. Ieder zijn kwaliteiten, samen een sterk team. Benieuwd naar jullie verhalen!
  24. Koert:
    11 oktober 2021
    Weer een nieuw avontuur op de fiets. Geweldig. Heel veel plezier en mooi fietsweer toegewenst.
    Koert.
  25. Angela:
    12 oktober 2021
    Veel plezier Fabienne en Hans. Leuk om weer mee te genieten van jullie reisverhalen. Weer eens wat anders dan de werkmails over het hybride en anders werken. Fijne vakantie met mooi weer, Angela