De voorbereiding

29 maart 2019 - Schiphol, Nederland

De fietsen zijn ingepakt. Twee fietsdozen van de plaatselijke rijwielhandel voldoen uitstekend. Meer dan dat zelfs, want de dozen zijn zo groot dat alleen het voorwiel moet worden gedemonteerd, de trappers en het zadel eraf en dan kan de fiets in de doos. Dat scheelt weer straks in China als we de fietsen weer in elkaar moeten zetten. Een grotere doos is ook zwaarder waar we tot onze schrik achter komen als we de doos samen op de personenweegschaal hijsen. Zo dan, 26,5 kilo! Oké daar zit ook wat reservemateriaal bij, maar dat is ook weer niet zo veel. Dat betekent nog maar 3,5 kilo in de doos + 7 kilo handbagage. Dat is dan dus alles wat we mee kunnen nemen. We kijken elkaar over de doos vertwijfeld aan. Dat is niet veel voor zeven weken fietsen. We kijken allebei met een verbaasde blik in de doos, alsof het gewicht daarmee ineens vermindert. Dan moeten we dus weer een keer kritisch door de handbagage. We zitten allebei naast onze fietstassen en becommentariëren elkaars bagage. Oké een shirtje en een paar sokken minder, en die brillenkoker is wel erg zwaar. Pffff. Het gereedschap is altijd een discutabel punt. Hebben we nog nooit nodig gehad, maar je zult net zien als je het niet bij je hebt en je staat straks met pech bij een prachtige tempel, komt ook Buddha niet als bij toverslag met een steeksleutel 9 de trap af.

Nadat we weer alles hebben in- en uitgepakt hebben we weer bijna een kilo gewonnen. We hebben onze bagage tot een minimum beperkt en bij alles telkens afgevraagd, ‘Nice to have or must have’. Betekent wel dat ik volgens Fabienne mijn fleece én mijn windstopper én mijn donsjack aan moet trekken. Donsjack? Zie ik meteen veel van jullie zich afvragen. Ja, we fietsen in China over 3400 meter, dus het kan zo maar fris zijn daar in de buurt van de Chinese skigebieden.

In de auto blijkt ook dat de dozen iets groter zijn dan afgelopen jaar. We schuiven de dozen makkelijk in onze auto. Als we instappen blijkt dat de stoelen wel erg naar voren staan. We zitten samen wel héél erg voorin. Ik zit bijna naast de achteruitkijkspiegel met mijn hoofd en ik zie ineens dat we best wel een aardige motorkap hebben. Maar, mwah het is maar een uurtje naar Schiphol, spreek ik mezelf moed in. Nu maar hopen dat we geen file hebben. Want in de file wil je niet zo achter het stuur gezien worden gezien, met het stuur bijna in je buik en heel dicht op de voorruit alsof je heel bijziend ben.

Op Schiphol neemt Paul onze auto mee naar huis. Hij is speciaal met de trein naar schiphol gekomen om ons uit te zwaaien en de auto mee te nemen. Top natuurlijk.

Het inchecken is 48 uur voor de vlucht al online gelukt. Maar ik had niet anders verwacht bij een Chinese maatschappij. Ze wilden wel heel veel van me weten bij het inchecken. Ik dacht nog, jullie weten toch alles al. Mijn Samsung smartphone en Samsung tablet zitten vol Chinese electronics als ik Trump moet geloven. En als iemand de feiten altijd keurig op een rijtje heeft…. En dan heb ik ook nog een Chinese Lenovo laptop, dus ik ben voor die Chinezen geen onbekende.

We zijn op tijd bij de incheckbalie van Cathay. De dames zitten op hun plek maar er kan nog niet worden ingecheckt. Dan maar even moeilijk manoeuvreren met de fietsdozen en heel vriendelijk lachen. “Komt u maar al vast, hoor.” Oef, nou we gaan het meemaken. Ik geef de stewardes de paspoorten en terwijl ze op haar pc bezig is schuif ik een fietsdoos op de band. Tjemig, 27,2 kg. Ik wring een schoen tussen de doos en de band en til de doos een beetje op. Ok dat is beter, het metertje staat nu op 22,5 kg. Onze stewardes vraagt hoeveel de doos weegt en staat op van haar stoel en kijkt over de doos mee. “Oh, 22,5 kg, dat valt mee. De doos ziet er zwaarder uit”. “Ja valt inderdaad mee zeg ik”, terwijl de kramp bijna in mijn rechterbeen schiet. “Die andere doos weegt hetzelfde hoor”. Even later liggen de fietsen op de band bij odd-size luggage.

We drinken nog even gezellig koffie met Paul en gaan door de douane en naar de gate. Op naar China.

1. Jacquelijne:
    29 maart 2019
    Wat een heerlijk verhaal! Dat belooft wat! Heel veel plezier en goede reis!
  2. Ben van der Schaaf:
    29 maart 2019
    Een mooi begin van het nieuwe reisverhaal. Fijn dat jullie er weer op uit kunnen. Wij gaan meeleven. Goede reis gewenst! Hartelijke groet uit de Hoeksche Waard.
  3. Magda:
    29 maart 2019
    Ik hoop op mijn trekking jullie reisverhalen ook te kunnen lezen. Heb ik iets de doen avonds.
    Heel sappig geschreven, ik kijk uit wanneer jullie eerste boek uitkomt.
    ;-) Magda
  4. Kees den Heijer:
    29 maart 2019
    Mooie vakantie en ik ben benieuwd naar de komende reis verhalen
    Groeten uit een al weken zonnig Frankrijk
    Kees
  5. Ed en Joke Barg:
    29 maart 2019
    Leuk om jullie weer met veel humor omlijste reisverhalen te lezen. Ga er van genieten.
  6. Danielle Bergwerff:
    29 maart 2019
    Oh, het klinkt nu al helemaal als een avontuur! Jullie moeten boeken gaan schrijven. En wat lief van Paul. Goed geregeld. Ik wacht met smart op het volgende reisverhaal.
  7. Yvonne:
    29 maart 2019
    Wat heerlijk om te lezen en ik verheug me nu al op de andere reisverhalen. Wat een schrijftalent!
  8. Pieter:
    29 maart 2019
    Goede start, veel plezier tijdens de komende fietsreis
  9. Brigitta:
    29 maart 2019
    Begint al goed Hans met het oplichten van Cathay🤣 Gelijk heb je. Veel plezier en goede reis. Ik kijk uit naar de volgende verslagen
  10. Joke B:
    29 maart 2019
    Genoten van jullie relaas. Het leek of ik erbij was. Goeie reis.
  11. Yvonne:
    29 maart 2019
    Wat een heerlijk verhaal, dat gaat weer leuk worden de komende weken bij het ontbijt. Veel plezier en kijk uit
    Liefs
    Von
  12. Eeke en Henk:
    30 maart 2019
    man man wat een leuk begin! wij gaan er weer van genieten. kijk al uit
    naar het volgende verhaal. veel plezier en geniet er van met zijn 2tjes.
  13. Kees:
    30 maart 2019
    Goede reis en veel fietsplezier! Inmiddels goed aangekomen neem ik aan?!
  14. Yvonne van B:
    31 maart 2019
    Veel plezier en succes!
  15. Adri:
    1 april 2019
    Fabienne en Hans
    heel veel plezier en al heel mooi het begin, en wij allen gaan genieten van China want we zijn er wel een klein beetje bij. Toi Toi
  16. Gerdie Bouten:
    1 april 2019
    Wat weer een leuk verhaal, dat lukt jullie toch wel iedere keer om iets nieuws mee te maken. Ben benieuwd wat er nog op jullie padje terecht komt. Heel veel fiets-reisplezier.
  17. Sonja:
    4 april 2019
    O stiekemerd! Met die voet, bedoel ik. Ik loop achter met het lezen van jullie blog, ik kan het nu bijna als boek gaan lezen. Benieuwd wat jullie al meegemaakt hebben!