Wat een dag

16 oktober 2023 - óbidos, Portugal

Vanmorgen rustig aan gedaan, want we fietsen maar 60km. Wat we ons niet hebben gerealiseerd is dat we bijna 1000 meter gaan klimmen. Het is zwaar bewolkt en volgens Weeronline gaat het rond 11:00 licht regenen. We zijn er op voorbereid dus hebben we ons regenjack boven in de tas opgeborgen. Het moet maar even een buitje zijn dus daar deinzen we niet voor terug. De route is prachtig maar door de wel heel laag hangende bewolking hebben we niet veel vergezichten. Het gaat om half elf al regenen. Geen miezer, maar meteen forse regen. We schuilen bij een café met een overdekt terras en trekken meteen alles aan, beenstukken, overschoenen, regenjack en de helm gaat op. We weten dat na lange warmte en droogte de wegen spekglad kunnen zijn. Het gevaar kan op onverwachte momenten komen, dus is een helm geen overbodige luxe.

Ging maar net goed

Als we een halfuurtje fietsen en inmiddels behoorlijk nat zijn, slaat de schrik toe. We klimmen glooiend omhoog. Van links komt een vrouw de bocht door die in de bocht vlak voor ons de macht over het stuur verliest. De auto draait rond en slipt onze kant op. Ze draait helemaal in de rondte en door stom geluk, voor ons, schiet ze aan de eigen kant van de weg het taluud af de berm in. De auto rolt net niet door over de kop en blijft voor onze neus op de bestuurderskant in de greppel liggen. Gelukkig kan de vrouw er zelf snel uitklimmen. We parkeren meteen onze fietsen aan de kant van de weg en vragen of ze gewond is en of ze iets mankeert. No,no, no, maar ze is verschrikkelijk geschrokken. Omdat er ook meteen andere auto’s stoppen besluiten wij om door te fietsen. Hier kunnen we toch niet zoveel hulp meer bieden.  Het was wel heel erg schrikken.

Regen

Even later komt het water met bakken uit de hemel. We besluiten op een terras onder een afdak bij twee huizen op een patio even een broodje te eten. We gebruiken de tuinstoeltjes en zitten lekker droog. We verwachten eigenlijk dat er zo wel mensen naar buiten komen, maar nee hoor de deuren blijven dicht.

Als we na de lunch weer vertrekken vervolgen we de weg naar beneden. Na zo’n kilometer of vier wordt de asfaltweg onverhard. Nee hè, hoe kan dat nu? Dat is niet de bedoeling. Dit gaan we niet doen, zeker niet met dit weer, besluiten we snel samen. De modderstroom loopt in twee stromen van de weg naar beneden. We keren om en fietsen weer naar boven. Bij een y-splitsing twijfelen waar we zojuist vandaan zijn gekomen. Het is bijzonder dat we geen van tweeën meer herkennen dat we hier naar beneden zijn gefietst en waar we vandaan kwamen. Door de regen ben je dus meer gefocust op het fietsen dan dat je van de omgeving geniet. Na 10 extra kilometers zitten we weer op de goede weg.

Volgens weeronline werd vandaag maar één druppel regen verwacht en was de weersvoorspelling een zeven. Een zeven!!! Voor de komende dagen voorspellen ze hier voor dinsdag en donderdag een weercijfer 2 en 3. Nou als het vandaag een zeven is dan weten we wat we komende week kunnen verwachten. Onze spullen zijn nog steeds niet droog.

Zo steil

We hebben de afgelopen jaren veel heuvels en bergen gefietst. We zijn wel wat gewend, maar wat we hier soms moeten klimmen is echt heel zwaar. Klimmetjes van 13% is in de dorpen meer norm dan uitzondering. Vandaag hebben we weer twee afgrijselijke klimmen gehad van 13%.  Deze waren langer dan die van afgelopen week. Ik vraag me ook af waarom maken ze de wegen hier zo steil. Leg er nu toch af en toe eens een extra bochtje in.

Nou simpel, ze fietsen hier gewoon niet.

Obidos

Uiteindelijk komen we aan in Obidos. Een geweldig mooie plaats waar we een appartement hebben naast het oude aquaduct. Het duurt wel even voordat we het hebben gevonden. Omdat het weer ons niet meer zo goed gezind is hebben we plan B uit de tas gehaald. We blijven nu twee dagen in Obidos en slaan de metershoge golven van Nazaré over. Bij een weersverwachting met drie druppels neerslag en weercijfer 2 en 3 vergaat bij ons het  enthousiasme ook een beetje. Het is nog gevaarlijk ook als het hard regent en het zicht slecht is. We fietsen voor ons plezier en dat is niet dagen achter elkaar in de regen. Dus gaan we proberen via een kortere weg terug naar Spanje te gaan. Daar lijkt het weer vanaf komend weekend (dat is dus over 5 dagen pas) beter te worden. We gaan het zien.

Morgen gaan we Obidos bezoeken en hebben we een luierdag.  Die dag gaan we ook gebruiken om de plannen en de route te wijzigen.

1. Singa:
    16 oktober 2023
    Zooooo.......zijn jullie even door het oog van de naald gekropen maar gelukkig is het goed afgelopen.Jammer dat het weer bij jullie nu is omgeslagen hopen inderdaad dat het in Spanje weer wat beter wordt,we gaan ervoor duimen.😘
  2. Arja Grooteman:
    16 oktober 2023
    Jeetje dat is schrikken, gelukkig voor jullie en die vrouw goed afgelopen. Fijn als je lekker met zijn tweetjes bent en het programma kan aanpassen als dat nodig is ha ha. Moet wel leuk blijven hé.
  3. Fred:
    16 oktober 2023
    Zo zie je maar. Een ongeluk zit in een klein “bochtje”. Gelukkig er heelhuids vanaf gekomen en dan is een buitje wat minder erg. Wel pech dat de voorspellingen zo slecht zijn en verwacht je toch niet in deze tijd lijkt mij? Hele dag fietsen 🚴‍♂️ in de regen is geen pretje. Ook een pittig klimmetje zeg 😅. 13% en dan met bepakking. Daar is de Postbank niets bij alhoewel ik die na de vakantie niet meer heb gezien. Hier inmiddels droog maar heel wat frisser en is weer even wennen op de fiets. Het wordt tijd voor een reisje naar de zon ☀️😃
  4. Dick Hartink:
    16 oktober 2023
    Tjee zeg, wat een barre tocht zijn jullie aan het fietsen. Eerst de hitte, veel klimmen en vaak nog heel steil en nu dan de regen en slechte weersverwachtingen. Geniet van jullie luierdag en hopelijk wordt het weer snel beter!!
  5. Francis:
    16 oktober 2023
    Jeetje, wat hebben jullie geluk gehad! Worden het niet wat veel steile hellingen! Hopelijk wordt het weer snel beter en brengt Spanje weer zonneschijn.
    Zoek maar een route zonder al te veel 10%+.
    Vooral genieten.
  6. Rineke:
    16 oktober 2023
    Zooooo dat is wel schrikken zeg met die auto. Gelukkig goed afgelopen. Balen dat het weer zo tegen zit. Succes met de nieuwe route plannen.
  7. Eeke en Henk:
    16 oktober 2023
    Tjonge jonge, daar zijn jullie best van af gekomen, en die dame natuurlijk ook. Jammer van het weer, ik hoop op betere tijden voor jullie. Gewoon de route aanpassen, het is tenslotte vakantie! Het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik heb vandaag maar een trui aan gedaan, want het is wel droog, maar behoorlijk fris, dat is even wennen. succes met iets leuks plannen, en neem een lekker wijntje op de goede afloop, en je word er lekker warm van. Groetjes van ons.
  8. Koert:
    16 oktober 2023
    De kustroute is echt heel mooi. Met slecht weer heb je de wind in elk geval schuin van achter en de kust is redelijk vlak. Tel dus je knopen vóór je voor Spanje kiest. En zoals menige weer-geleerde zei: 'Na regen komt zonneschijn' en de fiets-geleerde: 'Na iedere klim is er een afdaling'.
    Kanjers, hou je taai.
  9. Ruud:
    16 oktober 2023
    Heftig zeg, als je zo langzaam die auto op je af ziet komen en je niks kunt doen en maar hopen dat goed afloopt. Jullie stonden daarna vast te trillen op jullie benen.
    En mbt het steile klimmen,dat verwacht je toch meer in de alpen of Pyreneeën dan op jullie route.
    Duimen voor beter weer, toi,toi
  10. WimcoDanja:
    16 oktober 2023
    Enerverend dagje zeg!! Fijn dat het uiteindelijk goed afgelopen is. Lekker genieten van de luierdag (raar woord eigenlijk). En dan op naar Sevilla.
  11. Jacquelijne van den berg:
    16 oktober 2023
    Wat een dag inderdaad, dat doe je niet voor de lol. Baken dat het zo regent…idd maar even pas op de plaats!
  12. Yvonne van B:
    17 oktober 2023
    Zo! Het is al schrikken om te lezen over die auto! En de weerberichten zijn inderdaad niet heel rooskleurig. Hard hopen dat het mee gaat vallen 🤞🏻