Familie spoor in noodweer

20 oktober 2023 - Badajoz, Spanje

Tjonge, tjonge, het lijkt wel of we een NS-tienertoer voor senioren aan het doen zijn. Na de code roodmelding van de Portugese overheid voor het weer voor donderdag twijfelen we niet langer meer. We gaan met de trein naar Badajoz net over de grens in Spanje. Maar eerst nog even lekker gegeten in Tomar. Het leuke stadje Tomar doet door de regen een beetje triest aan. De steentjes in de smalle straatjes glimmen van de regen als we naar een restaurantje lopen dat ons is aangeraden door de beheerster van ons onderkomen. Mensen lopen met paraplu’s en dikke jassen aan en bij het oversteken moeten we oppassen dat we niet een regendouche krijgen van een passerende automobilist.

Recht voor het station is op een groot plein een gigantisch podium opgebouwd. Er treedt vanavond een lokale band op. De drummer en percussionist zijn aan het sound checken. Het klinkt warempel nog lekker ook. Al kijkend kan je gewoon niet stil blijven staan en wiebelen we op de maat lekker mee. Rondom het plein staan allemaal kraampjes waar wat kan worden gegeten of gedronken. Ik vraag aan een technicus hoe laat de band begint. “No, no it’s free”. “No, what time is the band going to play?” “No, no pay.” “No, no, what time?” En ik wijs op mijn horloge. “Ah 22.00”, zegt hij lachend.

In Portugal eet je vis

We eten voor de laatste keer vis in Portugal want morgen zijn we weer in Spanje. Het is weer verrassend lekker. Nou houden wij allebei heel erg van vis, dus vinden we het eten in Portugal al snel heel lekker. Vooral de risotto’s en de bacalhau zijn heerlijke gerechten. Gaan we (nou ja ik) thuis in verschillende variaties zeker uitproberen. Als we teruglopen begint het fors te regenen. Het is inmiddels half tien als we weer bij onze stationskamer aankomen. Op het plein zien we nog niemand staan. Wel is het podium mooi uitgelicht. Als we weer in onze kamer zijn horen we dat de band om vijf over tien begint te spelen. Vanuit onze kamer zien we dat het keihard regent en dat er niemand voor het podium staat. De muziek lijkt in de verste verte niet op het lekkere sound checken van straks. Wat een kolere herrie. Wel sneu dat er geen geen toeschouwers zijn.

Als we opstaan regent het nog steeds keihard, maar het hele plein is leeg. Alles is dus vannacht nog opgeruimd. De band heeft er na ongeveer drie kwartier de brui aan gegeven. Is wel begrijpelijk als je je staat uit sloven en er staat echt niemand te luisteren.

Trein

Wij staan om kwart voor acht op het perron. We hebben onze kaartjes digitaal gekocht. We hebben het gister nog geprobeerd bij een super chagrijnige spoorweg lokettist. Eigenlijk onze buurman voor één dag. We stoorden hem bij iets wat al zijn aandacht vroeg op de pc. Dat vond hij uitermate irritant. Deze man was niet bereid ook maar enige moeite te doen ons een kaartje te verkopen, toen hij hoorde dat we ook twee fietsen bij ons hadden. “You buy ticket in the train.” Joh, dan niet!

De trein is keurig op tijd en wij hebben een goede plek voor de fietsen. In Entroncamento even overstappen op de trein naar Badajoz. Ai, naar het perron aan de andere kant. Ik zie drie steile trappen, maar ook een lift. De fiets past alleen diagonaal en verticaal in de lift, past allemaal maar net met mij erbij. Alles beter dan drie trappen op en weer drie trappen af. Onze volgende trein staat al klaar. Het is een klein kort treintje. Het is maar één wagon. We zitten met een handjevol passagiers in deze trein. Als we onderweg op een station stil blijven staan komt de conducteur ons vertellen dat we even wachten op een passagier die zich had vergist in de tijd en nu snel met een taxi naar het station komt. Huh? Ja hoor, hier wachten ze gewoon even op je. We hebben warempel 30 minuten gewacht. En de trein heeft dus voor de volgende haltes een half uur vertraging.

Badajoz

We hebben 17 stationnetjes gehad als we Badajoz binnen tuffen. Het is meteen weer een uur later hier. Als we naar buiten kijken, lijkt het verdikkeme wel droog. Oh nee, als we aan de andere kant kijken, zwiept de regen tegen de ramen. Het waait hier ontzettend hard. In de stationshal transformeren we ons weer om naar twee futuristische marsmannetjes. We doen ook de poncho maar weer aan. Dat blijkt niet zo’n heel goed idee. We hebben hier windkracht 6, dus onze poncho maakt een kabaal alsof we op een zeilboot zitten op open zee. Een ding is zeker, je blijft zo niet droog. Als we over een brug rijden waait de poncho bij Fabienne voor haar ogen, haar cap waait weg en en passant wordt ze zelf bijna over de balustrade getorpedeerd. Dit vinden we dus gewoon te gevaarlijk om te fietsen. In Tomar waar voor vandaag code rood werd afgegeven valt vandaag 55 mm regen. Moet je voor de gein even duim en wijsvinger op die afstand houden. Hier in Badajoz was het vandaag code oranje en gelukkig maar 51 mm 😩.

We rijden door Badajoz en worden natter en natter. Stoplichten negeren we en op kruispunten en rotondes helpt het als je gewoon je hand opsteekt als een ervaren klaar-over met een bijna fluoriserend blauwe grote KoMo zak over je hoofd. Na bijna vier kilometer rijst ons hotel aan het eind van de straat op. Het is een fijn hotel iets buiten het centrum. Morgen blijven we een dag om Badajoz te bekijken.

Noodweer

Vanavond eten we in het hotel. We gaan de deur niet uit met dit weer. We zagen net op het journaal dat de hevige regenbuien straten weer blank hebben gezet en het water de metrostations weer is ingelopen. Ook reden er geen treinen tussen Barcelona en Madrid. Het zijn de gevolgen van storm Babet die Spanje heeft bereikt en die veel regen en wind veroorzaakt. Op woensdag en donderdag zijn gele en oranje waarschuwingen afgegeven voor deze weersomstandigheden. De regen zal niet stoppen als de storm wegtrekt. In heel Spanje is nog veel regen te verwachten, en de ‘straalstroom’ zal vanaf donderdag een belangrijke rol spelen in de weersomstandigheden met heel veel regen. De ‘straalstroom’ zal er vanaf donderdag voor zorgen dat er windstoten mogelijk zijn van meer dan 80 of 90 kilometer per uur in de Extremadura. Poeh dat wordt lastig met een poncho. Een beetje wind en een beetje regen daar klagen we niet over, anders wordt je al snel verweten een mooi weer fietser te zijn 😉, maar dit is ons echt te gortig. We kijken dag voor dag wat er gaan doen. Treinen of fietsen. Wel fijn om te weten dat we vanaf hier met de trein terug kunnen naar Sevilla.

1. Koert:
    20 oktober 2023
    Eh, nat dus. Ik gooi er hier nog een paar virtuele kaarsjes tegen aan. Wanhoop niet.
  2. Eeke en Henk:
    20 oktober 2023
    Tjonge jonge, jullie treffen het niet met het weer en de kaart verkopers. maar jullie blijven wel optimistisch. De opgestoken kaars heeft nog niet erg geholpen. Had je toch op je knieen het plein over moeten kruipen. Maar alla blijf lachen. Fijn dat jullie zo lekker eten , vis liefhebbers komen in Portugal wel aan hun trekken. Ik wens jullie morgen toch weer succes.
  3. Francis:
    20 oktober 2023
    Wat een weertje! Van die poncho’s begrijp ik echt niets. Met een goretex regenbroek en jas fietst je echt veel prettiger, hoor!
    Heb wel met jullie te doen. Hier gingen jullie niet voor naar Portugal.
    Lekker treinen naar Sevilla en naar huis. Ook hier regent het !
  4. Kee kooistra:
    20 oktober 2023
    Wat een nattigheid en wind daar, hier ook maar iets in mindere mate. Gelukkig hebben jullie demogelijkheid een trein te pakken ook een avontuur, maar hopelijk komen er nog dagen om te fietsen.
  5. Gerdie:
    20 oktober 2023
    Ik heb wel medelijden met jullie. Hiervoor(het weer) gingen jullie niet naar Portugal om te fietsen. Veel sterkte met de rest van de reis.
  6. Fred:
    20 oktober 2023
    Tjonge jonge wat een (zeik) verhalen. Regen regen en nog eens regen, wat een pech. Ik volg de weerberichten en zie alleen maar één dik wolkendek over Portugal en Spanje met idd ….veel regen. Mijn zoon zit nu echter al 2 weken in Malaga en heeft wel fantastisch weer gehad. Nu af en toe een bui, 23 oktober veel buien, maar veel zon en 22-24 graden tot 2 november in ieder geval. Denk toch dat ik hem een paar daagjes ga opzoeken en hem ga verrassen op zijn verjaardag 30 oktober. Volgens hem kun je daar werken en 🏌️‍♂️ uitstekend combineren.
  7. Kees den Heijer:
    20 oktober 2023
    Ook hier regen en vele bewoners zijn er dol-gelukkig mee , het was echt heel heel nodig één van de voordelen vooral voor de fransen de paddestoelen ( ook de eetbare ) beginnen weer te groeien
    Als het klimaat qua droogte zich blijft herhalen dan zal het mij niet verbazen dat heel heel Fransen problemen krijgen met de overheid gezien hun gigantische hoeveelheid zwembaden
    Nog veel plezier met jullie vakantie
  8. Singa:
    20 oktober 2023
    Wat sneu voor jullie,het begon allemaal met hitte maar dat is beter dan deze regen en zo zonde dat jullie nu stukken moeten overslaan wat het fietsen betreft.Nu gaan we duimen dat jullie je laatste week toch droog Sevilla mogen berijken.
  9. Dick Hartink:
    20 oktober 2023
    Wat een enorme pech hebben jullie toch met het weer. We leven met jullie mee. Gelukkig dat jullie toch nog wel veel mooie dingen hebben gezien en heerlijk hebben gegeten. Hopelijk gaan de weergoden de laatste week nog een beetje meewerken.
  10. Harry en Patricia:
    20 oktober 2023
    Echt niet leuk, dit slechte weer. Gelukkig kunnen jullie de trein nemen. Maar daar zijn jullie niet voor gekomen natuurlijk!
  11. Magda:
    20 oktober 2023
    Zoals ik eerder schreef hier in Turkije nog altijd prachtig fietsweer. Vis hebben ze hier ook maar of hij zo lekker is als in Portugal dat denk ik niet. Nog veel droge fietsdagen en toch nog eens een kaarsje doen branden Je weet nooit of dat helpt.
  12. Yvonne van B:
    20 oktober 2023
    Okee... iedereen hier in de reacties sullig naar duim en wijsvinger zitten staren? 😀 Het is wel pokkeweer zeg. Hier was het ook de hele dag regen, maar bij jullie echt beestachtig.
  13. Jacques:
    21 oktober 2023
    Beetje andere vakantie dan gepland, inmiddels al trainmiles gehad van de Postugese NS?
    Frequent Train Points.