Dag 6. Van Cafayate naar Salta langs bizarre rotsformaties

27 april 2023 - El Encón, Argentinië

We hebben heerlijk geslapen midden in het wijnresort van Cafayate. Gisteren nog een beetje weggedroomd op ons eigen terras, uitkijkend op de Mendoza wijnranken. Het Mendoza wijngebied is het hoogste wijngebied in de wereld. Het blijft vreemd  om de wijnranken te zien met op de achtergrond de bergen met besneeuwde toppen. Dat de druifjes hier in dit gebied goed gedijen snappen we na vandaag weer wel. Het is vandaag 33 graden en de airco in de cactus moet echt heel hard werken. De wijn is in deze streek het belangrijkste product. De Mendozawijn heeft een lange traditie en is één van de betere wijnen. Onze rode wijn gisteravond bij het eten was heerlijk. Eigenlijk is de witte Mendoza nog beter. Ook bij vlees, zeggen ze hier. Dat lazen we dus te laat.

Ik heb de zool van mijn wandelschoen gisteren maar meteen proberen te repareren, want ik heb de schoenen hard nodig in Bolivia waar het steenkoud kan zijn. Het tubetje lijm met de naam ‘geheim van de schoenmaker’ vraagt voorzichtig handelen. Ja die Chinezen maken gewoon een handleiding in het Spaans. Tubetje moet heel voorzichtig worden geopend omdat anders je vingers niet meer van elkaar gaan. Lekker als ik straks handschoenen aandoe in Bolivia. Ik krijg het tubetje niet eens open. Dan maar met de priem van mijn zakmes eerst een gaatje maken. WTF, de smurrie loopt er uit zonder dat ik knijp. Gelukkig wel meteen op de hak gemikt die ik klaar had gelegd. Gelukkig niet op mijn vingers, anders krijg ik telkens twee bier als ik er een bestel. Snel spuitmondje erop gedraaid en de schoen verder ingesmeerd. Ik heb volgens  Shing Ping 60 seconden de tijd om de hak op de schoen te plaatsen. Dan moet ik 60 seconden de zool aangedrukt houden. Even later sta ik dus op één been als een pelikaan in de hoek van de kamer. Maar je kan zeggen van die Chinezen wat je wilt, voorlopig zit de hak weer aan de schoen.

Als we vertrekken is het 13 graden, zonnig en strak blauw. Het belooft een prachtige dag te worden. We rijden vandaag een keer alleen maar asfalt, maar er valt veel te zien. We zijn vanuit Salta twee dagen geleden eerst naar het zuiden gereden en gaan nu via een andere route weer noordwaarts om te eindigen vlakbij Salta.

Na 6 km is al de eerste bezienswaardigheid, een stuk duinen. OK, het lijkt een beetje op de Loonse en Drunens Duinen, maar daar zie je op de achtergrond geen besneeuwde toppen. Wel apart. Als we terug zijn bij het parkeerplaatsje lopen we eerst nog even nieuwsgierig naar een rood houten huisje. Daar zien we er meer van onderweg maar komen we nog op terug. Verrassend is wel als we deurtje open doen er heel veel wormpjes Ineens gaan bewegen en tevoorschijn komen. Ze bewegen als bloedzuigers. We willen het maar niet uitproberen. Voordat we instappen stampen we toch voor de zekerheid even hard met beide voeten op de grond. En kijken we elkaars kleren even na.

We zien zo veel verschillende kleuren bergen en vormen dat de foto’s meer zullen vertellen dan we kunnen schrijven. We stappen regelmatig uit om te kijken en ons te vergapen aan het natuurschoon. Het is fenomenaal wat we zien. We nemen ruim de tijd om bij iedere parkeerplaats en aanbeveling even te stoppen en alles van dichterbij te bekijken.

Onderweg halen we een fietser in. Wij herkennen de wereldfietsers natuurlijk aan de uitrusting en hoe ze er uit zien. Bij een van onze stops wil hij net vertrekken. Natuurlijk spreek ik hem even aan om te vragen wat hij aan het fietsen is. Het is een Chinese man van ruim 30 die al 100 dagen aan het fietsen is. Hij is in het zuidelijkste gedeelte van Argentinië begonnen en fietst naar het noorden van Zuid-Amerika , om daarna helemaal via Amerika en Canada door te fietsen naar Alaska. Een classic route vertelt hij. Hij heeft ook al van Kopenhagen naar Istanbul gefietst en dus ook door Nederland. Een van de fijnste landen waar hij heeft gefietst vertelt hij ons. Nou dat moeten sommigen dan maar eens goed in de oren knopen. We komen hem onderweg nog twee keer tegen en zwaaien uitbundig naar elkaar.

Rond 12:00 krijgen we zelfs de gelegenheid om het gebied in te lopen naar een mooi uitzichtpunt. Het bordje geeft met veel bravoure aan dat het een “trekking” is. Nou jullie begrijpen dan gaat ons hart sneller kloppen. Dus ik meteen de pitch in voor een snelle schoenwissel. Luxe gympen uit en bergschoenen met Chinese onderstel aan. Het is een werkelijk prachtige wandeling van bijna een uur naar een hoger uitzichtpunt. En warempel mijn schoenen hebben het gehouden, dus dat biedt perspectief voor de koude Zoutvlakte in Bolivia.

Onze gele thermoskan is super. Het water is heel heet. Na onze trekking barsten we van de honger en zien een een stenen bruggetje onder een boom en eten we in de schaduw ons witte stokbroodje op met smeerkaas en een avocado. Die komen hier tenslotte vandaan nietwaar.

Nu we de hele weg asfalt hebben, valt ons nog iets geks op. Die Argentijnen maken verkeersdrempels op plekken waar je het niet verwacht. Soms met markering en soms zo goed gecamoufleerd dat je ze pas ziet als we allebei als een springpoppetje omhoog gaan en tegelijk weer gaan zitten. De zon is zo fel dat je ze veel te laat ziet. Naast de drempels hebben ze ook grote gleuven over de breedte van de weg gemaakt. Die staan dan weer wel met borden aangegeven. Die geulen zijn om het water uit de bergen over de weg naar het lager gelegen gebied aan de andere kant van de weg te laten stromen. Soms stroomt het water (soms met modder) flink over de weg. Het is dan de bedoeling af te remmen en er rustig doorheen te rijden. Doen we meestal wel, maar soms net te laat.

De Quebrada de las Conchas, het gebied waar we doorheen rijden is door de erosie veranderd in de meest vreemde vormen en sculpturen waar je van alles in kan zien. We komen langs Los Castillos, El Obelisco, El Anfiteatro. Dat is makkelijk te herkennen. Maar zo moeten er sculpturen te zien zijn van een kikker, een pad, een monnik en last but not least de keel van de duivel. Natuurlijk stoppen we overal waar de bordjes staan met een verwijzing. Ik zie er volgens mij met mijn pet en kekke zonnebril uit alsof ik kunst zeer kan waarderen. We staan  allebei omhoog te koekeloeren om de beeltenissen te ontwaken tussen de rotsen. Voor ons is het allemaal steen. Het is allemaal prachtig, maar we zien geen pad, geen kikker en geen monnik.

Als laatste gaan we naar El gargante del diablo, de keel of de strot van de duivel. Dat is wel heel bijzonder. Een enorm rond groot gat tussen twee massieve rode berg. OK, je moet er wat fantasie voor hebben, maar het is wel bijzonder.

Na een tijdje rijden we de bergen uit en zien we het steeds groener worden. Wat een bizarre wereld is het hier, zoveel verschillen op één dag. We zijn de hele dag ook weer aan het afdalen. We vertrokken vanochtend op een hoogte van 2200 en nu zijn we op 1200 m hoogte.

Net buiten Salta is ons onderkomen Finca Valentina. Natuurlijk rij ik eerst de afslag voorbij. Het is zo’n klein en onverhard weggetje dat je denkt: “nee daar kan het echt niet zijn”. Toch maar gekeerd en het “daar kan het echt niet zijn” weggetje ingereden. Uiteraard onverhard, kuilen en putten dus niet harder dan 5km.  Dan tussen het riet en ander onduidelijk gewas nog een keer naar rechts, naar links en ineens staan we voor de poort van Finca Valentina. We worden vriendelijk verwelkomd en we krijgen meteen een rondleiding langs de keuken, waar het al heerlijk ruikt, het zwembad, de lounge en onze kamer. Onze kamer is weer mooi en we worden om acht uur aan tafel verwacht. Maar nu eerst samen een biertje.

1. Paul Grooteman:
    27 april 2023
    Waauuw wat een fantastische omgeving waar jullie doorheen gaan. Ene foto is nog mooier dan de andere. Accomodaties zien er net zo mooi uit. Is iets anders dan de lodges die aangedaan worden tijdens de trekkingen in Nepal. Gelukkig kan fabienne goed Spaans lezen anders was het moeilijk autorijden voor je geworden Hans met aan elkaar geplakte vingers. Ben benieuwd wat de kleine houten huisjes zijn met hun bijzondere bewoners, wacht vol spanning op de uitleg. Veel plezier en reisgenot verder. Liefs Paul en Arja
  2. Jacquelijne:
    27 april 2023
    Ik heb altijd een tubetje 3 seconden lijm bij me, komt nagenoeg iedere reis van pas en op 2000 m wil het er wel vanzelf uit 😂. Hopelijk zijn je tussen zolen nog niet verteerd dan blijf je plakken. Het ziet er wel heel mooi uit allemaal. Ik krijg er ook in zin in als ik het zo allemaal lees en zie !
  3. Marleen:
    27 april 2023
    Weer prachtige foto's mét verhaal, wat een bijzonder land is Argentinië!
  4. Gerdie:
    27 april 2023
    Wauw wat een mooie foto,'s. Mooi gebied en veel afwisseling. Geniet weer elke dag van jullie verhaal.
  5. Fred:
    27 april 2023
    Wat ongelooflijk mooi en wat is het genieten van jullie enthousiaste verhalen. Zit toch te denken om de fietstocht die volgend jaar op de planning staat te annuleren en jullie route te gaan volgen. Een compleet andere vakantie natuurlijk maar met de auto leg je natuurlijk veel sneller grote afstanden af en zie je veel meer. Hier vandaag een koude maar zonnige Koningsdag en ga straks in kader van de revalidatie een mooi rondje fietsen 🚴‍♂️. Ik moet wel kilometers gaan maken met de 11-Stedentocht, 2e Pinkesterdag, voor de deur en hopelijk Plateau de Beille of andere grote berg in het voorjaar. Na het goede nieuws uit het ziekenhuis weer volop energie en zin om mooie dingen te ondernemen. Een fijne dag weer en kijk uit naar jullie volgende waanzinnige, fantastische en fenomenale foto’s van een prachtig land en landschap.
  6. Marielle:
    27 april 2023
    Wat een heerlijke sfeer. En prachtige foto's. Geniet ze daar!! Lekker warm.
    Ik zit hier weer met een hele dikke donsjacket aan.
    En ja hans. Zo blij dat ik een antibiotica bij me had. In Kathmandu hetzelfde gekocht (hoop ik) voor 150 roepies.
  7. Jos:
    27 april 2023
    Wat een prachtige reis zijn jullie toch weer aan het maken. En de foto’s zijn adembenemend. Ik wist niet dat Zuid Amerika zo mooi was! Niet alleen fantastisch om jullie verhalen te lezen maar ook leerzaam 😊
    Hier is het zonnig maar frisjes.
  8. FredR:
    27 april 2023
    Na 6 verslagen en fotoseries voelt het weer alsof we er fysiek bij zijn. Mooie foto’s, mooie (en leuke) beschrijving van een prachtig land. Heel boeiend allemaal. Maar samen een (één?) biertje?
  9. Yvonne van B:
    27 april 2023
    Ik zie 'm zo voor me, die pelikaan pose 😄 en zijn de huisjes met wormen soms insectenhotels of heb ik dan een te grootste verbeelding? Of dingen die ander ongedierte van wijnranken eten 🤔
  10. Rineke:
    27 april 2023
    Wat een schitterende foto's! Mooie reis !
  11. Francis:
    27 april 2023
    Net een paar Koningsdag biertjes gedronken. Voor het eerst is het lekker op het terras in de stad. Bij jullie is dat anders. Schitterend al die vergezichten en rotsen. Wel afzien bij al die Finca,s lijkt me. 🍷🍷😜
  12. Eeke en Henk:
    27 april 2023
    Heerlijk in die luie stoel Hans , we genieten met jullie mee. En dan die foto's , heel mooi! En natuurlijk fijn dat alles goed gaat. (tot nog toe) houden zo! Bevalt het een beetje? dat alles geregeld is. We kijken weer uit naar het volgende verhaal. Wij genieten in ieder geval! succes en tot horens. knuf van ons.