Dus toch!

3 oktober 2023 - Sevilla, Spanje

Ons plan

We vliegen vandaag naar Sevilla en fietsen vanaf 4 oktober naar de Algarve en dan langs de Portugese kust naar het noorden. Ergens tussen Lissabon en Porto slaan we rechtsaf naar Spanje om uiteindelijk weer in Sevilla uit te komen. Hopen we. Lijkt geen spectaculaire fietsreis, dus geen blog dachten we. Veel vrienden tegen wie we vertelden dat we deze reis geen blog zouden schrijven vonden het jammer. “Nee” zeiden we, “Het kost ons gewoon (te) veel tijd”. Zeker nu we in Spanje en Portugal ‘s-avonds kunnen genieten van de terrasjes en restaurantjes. “Ja, dus”?Hoorde ik een paar van jullie al zeggen. Het bracht ons aan het twijfelen. Het is tenslotte voor ons zelf ook altijd weer leuk om later terug te lezen.

Na lang wikken en wegen dus toch maar een blog. Maar we spreken af dat we het niet iedere dag doen. Er moet wel iets te melden zijn.

Inpakken

Het blijft toch altijd een lastig karweitje om onze twee fietsen in twee dozen verpakt te krijgen. Nou ligt dat grotendeels aan mij omdat ik zo verschrikkelijk precies en voorzichtig ben met de fietsen. Maar na twee uurtjes creatief met piepschuim zitten de fietsen in de doos.

Als ik de auto op Schiphol in de garage rondjes draaiend omhoog, etage na etage probeer kwijt te raken bewaakt Fabienne als een echte security de dozen. Als twee mensen wel heel erg geïnteresseerd zijn in de dozen en tijdens een praatje, na de verwonderde oh’s en ah’s zelfs haar Facebook, instagram of whatsapp willen hebben rijgt ze haar armen zo onopvallend mogelijk door alle riemen van de tassen. Ja wij kennen inmiddels veel van de trucs van dit soort lui. De een leidt af en de ander graait leuke spulletjes bij elkaar. Dus niet.

Inchecken

Op Schiphol gaat het verder soepel en helpt een aardige stewardess ons meteen langs de wachtende rij zo naar de laatste balie. “Komt u maar hierlangs hoor mevrouw en meneer”. Tuurlijk, beter zo. Het inchecken gaat lekker soepel. “Uw vlucht vertrekt vanaf gate 13”.

Gate 13? Huh? 13? Wordt ook 13 hier gebruikt? Ja dus. Ok. Ik kan het hebben. Ik ben niet bijgelovig.

Bij gate 13 gaan er drie jonge meiden tegenover ons zitten. Een van de meiden in een kort broekje en dito shirtje is van boven tot onder en van links naar rechts getatoeëerd. Nou moet je dat vooral zelf weten, maar vervelend vind ik dat het toch je aandacht trekt. Ik kan er niets aan doen maar ik moet er de hele tijd naar kijken. Als ik dan toch wordt afgeleid, probeer ik maar de betekenis achter de tatoeages te ontdekken. Nou ben ik een leek wat dat betreft, ik val al flauw als ik mezelf per ongeluk prik met een naald als ik een knoop aan mijn overhemd zet, maar ik herken er niet één. Het lijken mythische figuren met heel veel bloemen en draken. Ik kom er dus niet achter.

Eenmaal in het vliegtuig krijg ik meteen de suggestie van Siri om de vliegtuigmodus aan te zetten. Nou zeg, het moet niet gekker worden. Siri weet ook alles.

Hoewel het toestel propvol zit, zitten wij samen op een rijtje van drie. Lekker hoor een beetje ruimte. Fabienne aan het raam, ik aan het gangpad en een leeg stoeltje tussenin. Het gaat verder goed hoor met ons.

Sevilla

Onze dozen met de fiets komen netjes uit het gat ‘odd sizes luggage’ tevoorschijn. We zijn wel een half uur te laat in Sevilla, maar onze chauffeur staat lachend met een iPad met onze namen in zijn hand op ons te wachten. “Hola, hola.”

Onze aankomst in hotel Al Ándalus Palace voelt vertrouwd. We komen hier nu voor de derde keer en weten dat onze fietsdozen goed worden bewaard en dat we de fietsen goed kunnen stallen.  We kunnen ook meteen aanschuiven aan een vorstelijk buffet. Fijn is dat de glazen wijn hier gewoon goed vol worden geschonken. “Tja, waarom zijn de glazen anders zo hoog?” Is een nuchtere constatering die ik niet beter had kunnen verwoorden.

Dinsdag fietsen in elkaar zetten en dagje Sevilla.

Volgende blog overmorgen.

Half elf, welterusten.

1. Magda:
    3 oktober 2023
    oooh wat leuk, een veilige, zonnige (maar ook niet teveel) reis gewenst.
    Geniet ervan en zorg goed voor jullie zelf.
    Ik vertrek dinsdag naar Turkije mountainbiken.
    Magda
  2. Fabienne:
    3 oktober 2023
    Ooooh, ook leuk. Lijkt me ook geweldig. Veel plezier en doe voorzichtig.
  3. Fred en Gera:
    3 oktober 2023
    Hoi, leuk dat jullie toch besloten hebben een blog te schrijven. Gelukkig bepaal je zelf hoe vaak je schrijft en moeten wij, als lezer, ons aanpassen. We wachten het lekker af en genieten mee van de mooie reis. Veel geluk!
  4. Astrid:
    3 oktober 2023
    Leuk weer een blog in mn mailbox zo tijdens de lunch 😃
    Fijne eerste fietsdag en tot lezens!!
  5. Singa:
    3 oktober 2023
    Wat leuk dat jullie toch besloten hebben een blog te schrijven,ook al is het niet iedere dag we zijn er erg blij mee🌝Heel veel veilige fietskilometers en heel veel plezier.😘
  6. Rineke:
    3 oktober 2023
    Wat een verrassing toch een verhaal in de mail. Wij vinden het leuk om jullie reis weer mee te maken.
    Een fijne tocht en veel veilige kilometers. 😘
  7. Dick Hartink:
    3 oktober 2023
    In iedere reactie zie ik het woordje leuk staan en ook wij vinden het leuk :-) dat jullie besloten hebben ons toch op de hoogte te houden van de fietsreis door Spanje en Portugal. We verheugen ons op de verhalen en wensen jullie alvast een prachtige en veilige fietstocht.
  8. Yvonne:
    3 oktober 2023
    Oh wat heerlijk toch wat te lezen bij het ontbijt, heb ik niet voor niks de krant opgezegd. Weer helemaal leuknom jullie avonturen mee te beleven. Fijne vakantie en let goed op elkaar. 😍
  9. Marco van't Noordende:
    3 oktober 2023
    Toch wel leuk dat ik het onverwachte mailtje kreeg met de verrassing, wel een lees verhaaltje van ons..

Veel fiets plezier en leuke gezellige dagen samen 🌞 😘
  10. Kee kooistra:
    3 oktober 2023
    Zo al weer gestart met een mooi avontuur, heel veel plezier. Ik ben mij druk aan het voorbereiden voor de reis van drie weken start 25 oktober naar Nepal, een reis in het Numbur gebied.
  11. Jacquelijne van den berg:
    3 oktober 2023
    Oh wat heerlijk weer! En ja, ik weet uit ervaring dat het altijd veel tijd kost. Ook al zeg je tegen jezelf dat het vandaag maar een kort verhaal wordt 😃. Ik ben nu met de bus onderweg van Nerac naar Toulouse in mijn hoedanigheid als reisleider, organisator en troubleshooter met een groep van 18 klanten. Ik zie weer uit naar jullie verhalen!!
  12. Yvonne van B:
    3 oktober 2023
    Jaaa, weer blogjes!👍🏻Goed compromis om het wel te doen, maar ook wat te beperken. Jullie kunnen je fans natuurlijk niet teleurstellen 😁 ik kijk uit naar de verhalen. Algarve ken ik, daar zijn we een paar jaar geleden geweest, mooie omgeving!
  13. Ton en Francis:
    3 oktober 2023
    Ach heerlijk, nazomeren in Portugal en Spanje. Sevilla kennen wij ook.
    We zijn zeker jaloers, omdat er voor ons voorlopig geen reis meer in het verschiet zit. Francis is afgelopen weekend aangereden ( terwijl ze zelf fietste) door een wielrenner die zo stom was om op zijn tellertjes te letten en niet voor zich te kijken. Resultaat: Francis smakte tegen het asfalt en zit nu met een gebroken knieschijf! Vrijdag a.s. de operatie. Daarna een lang revalidatie proces. Onze AWOL reis naar Thailand in januari as heb ik vanochtend helaas moeten annuleren.
    Jullie wensen we veel plezier….
  14. Fabienne:
    3 oktober 2023
    Oh wat een pech nou weer voor jullie. Ton al pech tijdens de Manaslu en nu Francis net voor de Thailand reis. Nu maar hopen dat de operatie snel en goed gaat. Dan kan Francis weer snel revalideren. Jullie krijgen geen kerstcadeautje aan het eind van het jaar van de reisverzekering denk ik 😉.
  15. Jos:
    3 oktober 2023
    Wat een verrassing om weer jullie verhalende reis te lezen. Gaan we zeker van genieten 😎. De trip is in elk geval goed begonnen met een vlotte incheck op SPL en een heerlijk buffet bij aankomst. Ben erg benieuwd naar de mooie, hilarische, interessante verhalen 😊
  16. WimcoDanja:
    3 oktober 2023
    Heel veel plezier. En heel erg leuk om weer mee te genieten van jullie reis en foto's. De eerste blog was alweer hilarisch!!!
  17. Liesbeth:
    Fijne vakantie!!! Geniet ervan ❤️
  18. Sonja:
    3 oktober 2023
    Heerlijk nazomeren op de fiets, heel veel plezier ☀️
  19. Eeke en Henk:
    4 oktober 2023
    Heerlijk om toch weer met jullie mee te kunnen reizen. En niet iedere dag??? Jullie hebben groot gelijk! Je wil ook wel eens tijd voor je zelf, Wij wensen jullie een leuke, gezellige en ontspannen fietstocht. En natuurlijk mooi weer. En wij genieten een beetje mee. Succes en eet en drink smakelijk, een knuf en groetjes van ons.
  20. Anita:
    4 oktober 2023
    Een hele fijne vakantie samen en leuk dat jullie toch weer een blog gaan schrijven, het is altijd een genot om te lezen en zo jullie reis mee te kunnen beleven. Groetjes van Johan en mij !
  21. Harry en Patricia:
    4 oktober 2023
    Hebben wij mazzel dat jullie het toch niet kunnen laten ons mee te laten genieten. Om de dag is prima toch! We hebben er weer zin in😊 geniet van jullie reis!
  22. Koert:
    11 oktober 2023
    Ja, wij zijn net terug van een fietsvakantie door Kroatië en Italië. Wat is het dan leuk om op jullie blog te snuffelen. Met fietsen in het vliegtuig zijn we een beetje klaar. De trein door EU is niet eenvoudig maar een FLIXbus wil nog wel eens fietsen meenemen. Heerlijk om van jullie verhalen te genieten.