Dag 7. Van Salta naar Pumamarca door de jungle

28 april 2023 - Purmamarca, Argentinië

Vandaag worden we wakker onder een bewolkte hemel. Dat hadden we ook al een beetje verwacht in Salta. Maar we gaan vandaag naar het noorden en naar ruim 2300 m hoogte. Dus we gaan de zon zeker weer tegemoet.

Allereerst willen we iedereen heel erg bedanken voor de reacties op ons blog. Het werkt heel stimulerend om iedere middag weer te schrijven en we vinden het super leuk om iedere dag jullie leuke reacties te lezen.

Om half tien zitten we weer in onze Cactus. Nu moet ik zeggen dat ik pas na zo’n vier dagen een beetje gewend ben om weer in een auto te rijden met een schakelbak. De motor slaat nu niet meer af bij een stoplicht, en het optrekken gaat ook weer wat soepeler. Gelukkig komt er op een dashboard telkens een héél groot nummer van de volgende versnelling als ik moet doorschakelen. Ik zag dat nummer trouwens pas de derde dag. Ook merk ik dat ik op mijn dashboard kijk als ik achteruit rij. Ja dat gaat niet helpen als er geen cameraatje op zit. Ook die hinderlijke piepjes mis ik nu toch eigenlijk ook wel. Maar gelukkig heb ik nu Fabienne die nu achter de auto met gebaren aangeeft hoe groot de vis is die ze gevangen heeft. Tenminste daar lijkt het op.

Vanmorgen natuurlijk eerst even langs de panadería (bakker) en de vendulería (groente/fruitkraam) voor de fourage voor onderweg. Een deel van de route heet vandaag La Ruta de las Yungas, oftewel weg door de jungle. En dit klopt, je waant je even in de wereld van het oerwoud wat een mooie tegenstelling is tot de routes van de afgelopen dagen. Hier is het groen en we rijden inderdaad door een soort jungle met enorme grote bomen en hele overwoekerde delen. Door de bewolking en de dichte begroeiing is het beetje somber weer, maar het heeft ook zo zijn charme. Het is wel een smalle weg met heel veel bochten, en dan is er zelfs op deze weg ook nog ruimte voor wegversmallingen.

Onderweg in de auto realiseren we ons dat we vanmorgen toevallig eenzelfde soort fleece hebben aangetrokken. Bijna dezelfde kleur en hetzelfde model. Het ziet er zo wel heel suffig uit. Als ik ergens een hekel aan heb is, als twee van die bejaarde toeristen in dezelfde outfit rondlopen. Je kent ze wel allebei zo’n zelfde glimmend trainingspak aan (nog nooit een sportschool van binnen gezien) of eenzelfde hoedje of trui als souvenir. Vandaag zien we er dus zo uit, ggrrr. Snel uitgedaan, dan maar fris.

In onze beschrijving staat aangegeven dat we richting Vaqueros moeten aanhouden. Ik (Fabienne) denk Vaqueros, wat is dat ook al weer, spijkerbroek? Wat een rare aanduiding voor een weg. Maar ok, toch maar even opzoeken in Google Translate: het kan zowel spijkerbroek als cowboy zijn. Allebei een beetje raar voor de aanduiding van een richting.

We dalen eerst weer flink af naar 1000 m hoogte om daarna weer langzaam te stijgen. Af en toe steekt er een loslopende koe of een paard over. Eenmaal op hoogte breekt de lucht en even later is het weer strak blauw.  We drinken even koffie bij een groot stuwmeer, waar een oude geit op een muurtje ligt. Eigenlijk wel een beetje een zielige geit met een enorme bos klitten onder zijn bek. We vragen ons af of hij soms ziek is. Hij kijkt niet op of om.

Dan maar weer verder, want het is nog een eindje. Je ziet hier langs de weg weinig echte rustplaatsen en het is zoeken waar we kunnen lunchen. Ineens zien we een grote parkeerplaats met lage muurtjes waar we kunnen zitten. Aan het eind van de parkeerplaats zijn mannen, waarachtig het lijken wel cowboys, bezig om paarden in een vrachtwagen te laden. Daar moet ik natuurlijk meer van weten. Ik loop ernaar toe met mijn telefoon in de hand voor een foto en vijf van hen staan meteen klaar om met elkaar op de foto te gaan. Ook wordt een groot embleem op een stok trots vast gehouden. Fier overeind staan ze voor me te poseren. Het is een soort mannenclub uit het dorp verderop, vertelt Gustavo, die zich meteen aan mij voorstelt en hij vraagt natuurlijk ook mijn naam: “Fabiana”, is het hier in het Spaans. Hij vertelt ook dat we iets verderop kunnen eten. De mannen spreken zo af en toe met elkaar af om te gaan paard rijden. Weer eens wat anders dan de zondagmorgen mannenfietsclubjes.

We stappen weer in en na een km zien we allerlei tentjes naast de weg, er is hier iets te doen en we ruiken een enorme barbecue lucht. Het is een drukte van belang en overal tentjes met eten en af en toe ook nog wat andere prullaria. Toch ook hier maar eens even vragen wat voor evenement dit is. Het is vandaag 27 april en dat is de dag van de slag om  Leon (zo heet het dorp hier en ook de rivier) en de provincie Jujuy (spreek uit goegoej). In 1821 hebben de cowboys met paarden hier de boel bevrijd. Het leger had zich teruggetrokken aan de oevers van de rivier Leon en de cowboys uit verschillende dorpen verenigden zich en met 600 man hebben ze het leger verslagen in drie dagen tijd.

Ik bedank de man die het heeft uitgelegd en wat dan zo grappig is hier, dat ze dan zeggen: “No gracias a ustedes”, met nadruk op ustedes. Dat betekent: “Nee jullie juist bedankt”, omdat je belangstelling hebt en iets vraagt. De mensen zijn hier heel aardig, zeker als je je best doet om wat Spaans te spreken.

We komen om 15:00 in de buurt van Purmamarca. Het is vandaag vlotjes gegaan omdat we overal asfaltwegen hebben gehad. Als  we Purmamarca binnenrijden, vragen we ons weer wat twijfelachtig af wat we hier gaan aantreffen. We blijven hier tenslotte twee dagen. Dat is om te acclimatiseren in verband met de hoogte in Bolivia. Aan het eind van het dorp moeten we een heel klein steegje in. Huh, hier is toch niets meer.? Jawel hoor, Colores de Purmamarca. We zetten de auto onder een rieten afdak en gaan voorzichtig naar binnen. Oh, dat komt wel goed. We komen op een binnenplaats met in het midden een zwembad en aan beide kanten leuke huisjes. Wij krijgen nummer 1. Nou huisjes? We hebben een mooi appartement van twee verdiepingen, een living, een keuken, twee slaapkamers, twee badkamers en twee grote terrassen. Tjemig wat leuk. De champagne ligt in de koelkast zegt de aardige vrouw die ons naar ons huisje brengt. Oh ja, het ontbijt staat morgen klaar vanaf 08:00 uur.  En vanaf 19:00 steken we de barbecue aan en kunnen jullie een drankje komen halen. Nou zeg, wat een warm welkom.

Purmamarca is een toeristisch plaatsje met de gebruikelijke kraampjes met van alles en nog wat. Hoedjes, mutsen, en heel veel kleden en sjaals. Je gunt het de mensen, dus je moet haast wel wat kopen. Het is wel even zoeken om juist iets te kopen wat je thuis niet meteen onder in de kast zet om het er nooit meer uit te halen. Ik ben benieuwd waar we mee thuis komen.

1. Jacquelijne:
    28 april 2023
    Haha, de ANWB outfit, toevallig ook dezelfde fietsen? 😂. Grappig die paardemannen. Fabienne lijkt wel een reuzin! Foto’s doen me wel erg denken aan Mexico en Bolivia. Ik ben benieuwd of Colombia straks ook in dat rijtje komt. Jullie hebben wel geluk met die mooie verblijven steeds!
    Lieve Hans & Fabienne, wat is het toch heerlijk om jullie avonturen bij het ontbijt te lezen. En wat nog leuker is, ik lees ze nu elke ochtend voor bij het koffie drinken bij een van mijn bewoners. Ine een van mijn bewoners heeft veel gereisd vroeger en vindt jullie verhalen prachtig. Al zei ze gisteren dat ze zelf nooit verder is geweest dan Amerika maar goed. Ik zie het al helemaal voor me alle twee hetzelfde tenue. Wij hebben hier gisteren koningsdag gevierd , ik mocht natuurlijk werken op zo'n dag maar wat heb ik genoten van mijn lieverds van oranje bitter tot tom pouce . Het is prachtig om te horen als je de hele ochtend tv zit te kijken en als de dan een vraagt wanneer komt Juliana nu . Want die blonde met zijn vrouw en kinderen heb ik nu wel gezien. 🤣🤣
    Fijne dag nog en tot morgen
  3. Marleen:
    Goedemorgen
    Wat een kleurrijke foto's en wat een wereld van verschil hè. En nee, je wilt écht geen ANWB-echtpaar zijn, ha ha.
  4. Kees:
    28 april 2023
    Prachtige dag weer. Dat is weer wat anders dan Koningsdag!
    Ja mooie foto van de paarde mannen maar wel allemaal in een zelfde ANWB bejaarden tenue! Hier was het gister natuurlijk veel oranje gekleurd.
  6. WimcoDanja:
    28 april 2023
    Prachtige foto's. En heel leuk om jullie verhalen te lezen met regelmatig herkenningspunten. Blijf genieten. En morgen ff op de kleding letten he. Dat kan niet zomaar in de ANWBstijl door Zuid Amerika.
  7. Anja:
    Heerlijk om door de Jungle te rijden. Geniet van jullie verhalen. en benieuwd wat jullie voor snuisterij hebben gekocht.
  8. Anita Meijs:
    28 april 2023
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Ziet er ook allemaal geweldig uit. Krijg meteen weer heimwee naar Zuid-Amerika!
    Wat een leuke foto's weer. En de zelfde outfit?? volgens mij hadden jullie dat ook al in Joegoslavië plm. 45 jaar geleden! moet kunnen. En wat een héérlijke trip maken jullie, en wij genieten mee. En dan die grote bomen, en kleine mannekes, fijn dat ze zo vriendelijk zijn. Maar ja, dat zijn jullie ook. Bevalt de georganiseerde reis je goed Hans? Ik denk het wel, dus geniet er maar van. veel plezier en tot morgen.
  10. Kees den Heijer:
    28 april 2023
    Wat een mooi verhaal weer !!!!
    Verleden jaar in noord Spanje met de camper vakantie gehouden en is zeker een aanrader maar Fabienne wat heb jij een GROOT voordeel dat je Spaans spreekt ook ik wil altijd van alles en nog wat weten en gelukkig spreek ik 4 talen maar in dat gedeelte van Spanje ALLEEN SPAANS heel heel jammer maar hoe dan ook het blijft een aanrader
    Ik zou zo graag even om het hoekje mee willen kijken met jullie en ook mee genieten van jullie avontuur maar helaas dat gaat niet maar wat wel gaat is genieten van jullie reis verslag elke dag
    Bedankt en geniet verder alle twee !!!!
  11. Paul Grooteman:
    28 april 2023
    Mooie natuurfoto's wederom. Al een beetje gewend om met een auto te verplaatsen in plaats van op de fiets?Gauw vanzelfsprekend alle luxe op je auto. Gelukkig helpt Fabienne je uit de brand. Biertje ziet er goed uit. Zal denk ik niet zo duur zijn als hier in Noorwegen. Veel plezier.
    Leuke foto's weer! Qua snuisterijen zou ik zelf voor een rugzakje kiezen. In jullie geval wellicht allebei hetzelfde rugzakje, al dan niet in dezelfde kleur 🤣
  13. Fred:
    28 april 2023
    Wat een prullaria bieden ze aan in “the middle of nowhere”. Ach koop gewoon wat voor die paar centen en geef het weer weg in een volgend dorp. Over bejaarden gesproken met dezelfde kleding aan. Zo kwam ik op een camping in Frankrijk een gepensioneerd stel tegen met beiden dezelfde Specialized fietsen en dan ook het type fiets 🚴‍♂️ waar de profs in de Tour de France mee rijden. Beiden dus wit, strak design en goed afgemonteerd. Gemiddelde snelheid zou min 40 km per uur moeten zijn. Op een volgende camping kwam ik ze weer tegen en je raadt het al….samen een stukje fietsen. Steile helling op het laatst en ja hoor daar ging de gesoigneerde man. Volle bak naar boven. Ik rustig in zijn wiel en op de laatste 200 meter met 2 vingers in de neus voorbij. Niet alleen zijn fiets was top maar ook zijn fietskleding. Je zult het niet geloven maar die man had voor iedere dag een ander tenue aan. De meest vrolijke kleuren en alles goed afgestemd op elkaar. Zijn vrouw minder opvallend gekleed maar een taaie op de racefiets. Ze had net zo’n roze shirtje aan als Fabienne op één van de foto’s zie ik net. De mannelijke wielrenner 🚴‍♂️, nou je het zegt, had wel wat weg van Hans. Het zijn toch niet …….🤔