Dag 0: we gaan op reis en nemen mee!

20 april 2023 - Strijen, Nederland

Dit jaar een héél andere reis. We gaan dus naar Zuid-Amerika en we gaan niet fietsen. Dus het wordt iets minder actief dan we gewend zijn. We vliegen vandaag in bijna 14 uur met de KLM naar Buenos Aires waar onze reis dan echt zal beginnen.

Afgelopen weken alles klaar gelegd, ingepakt, uitgepakt, nakijken, controleren, toch maar niet of juist nog iets er bij, en weer ingepakt. We hebben spullen nodig tegen de kou, maar het kan ook gewoon warm worden. We beginnen in Buenos Aires op 25 meter hoogte en op loopafstand van de kust en kan het lekker najaarsweer zijn (20gr), maar in Bolivia gaan we in Uyuni naar 4000 meter en kan het steenkoud zijn. Toch willen we zo weinig mogelijk meenemen. Fabienne neemt nog een jurkje mee voor het geval we misschien toch op tangoles gaan. Het wordt vooral veel reizen en veel bekijken. Maar het blijft raar, dik donsjack in de tas naast de zwembroek.

We hebben afgelopen week enigszins gespannen, samen gebogen over de kaart de route bestudeerd en ingekleurd. We hebben de route gehad via Google-maps kaartjes. Ik heb de routes toch ook nog maar in GPX omgezet voor de navigatie app op onze telefoons. Ook de hotels waar we slapen hebben we even opgezocht in Google maps en als waypoint in de app op de telefoon gezet. Ik heb ook nog zo’n handig zuignap telefoonhoudertje gekocht waarmee de telefoon heel handig op de voorruit van onze huurauto kan worden geplakt. Waarschijnlijk zo’n ding dat bij iedere drempel naar beneden dondert.

We reizen met Better Places, een klein reisbureau met agenten en contactpersonen in de landen waar we doorheen reizen. Spannend is wel dat alles voor ons geregeld wordt en we zelf helemaal niets aan tickets of formulieren hebben. De binnenlandse vluchten zijn geregeld, inchecken wordt voor ons gedaan, hotels onderweg worden voor ons geboekt, auto’s worden bij ons hotel gebracht, we worden overal opgehaald en we worden weggebracht. Tja, het is niet zo mijn ding dat ik alles uit handen heb moeten geven en zelf de controle niet meer heb. Dat zou een heel rustgevend en relaxed gevoel moeten geven hoor ik van iedereen. Nou bij mij werkt dat dus niet.

Omdat bij Voorschoten nog steeds niet alle stukken treinstellen zijn geruimd, moeten we overstappen op Leiden en dan verder naar Schiphol. We hebben zelfs 2 minuten overstaptijd. Zal wel goed komen. Volgens de site van Schiphol moet het deze week nog niet druk zijn, dus oh wee, oh wee als we straks dames in Schiphol-tenue met dozen stroopwafels in de vertrekhal zien. Op naar Schiphol.

We zijn goed voorbereid voor een lange vlucht: de e-readers volgetankt, telefoons opgeladen,  muziek gedownload, films op de I-pad en een lekkernij voor straks bij de koffie.

We hebben op advies van een lieve collega van Fabienne gister nog even het spannende  programma Race across the world teruggekeken op RTL4. “Moeten jullie zien!” zei ze nog. Gaat over Argentinië en Bolivia. Vier stellen reizen via Bolivia naar Salta in het noorden van Argentinië. Het voorproefje van de prachtige landschappen en karakteristieke mensen geeft ons het gevoel dat we een mooie reis gaan maken. Als twee deelnemers vertellen over hun ervaring van een gewapende overval verslik ik me bijna in mijn koffie en krijg ik het ineens een stuk warmer. Mwah, was al wel weer een poosje geleden, dus….

1. Ton en Francis:
    20 april 2023
    Gaaf, heel veel plezier. Gewoon achterover leunen en wachten tot het goed komt Hans. En natuurlijk gaat er vast iets niet goed, maar jullie hebben veel ervaring. Geniet ervan.
  2. Anja:
    20 april 2023
    Heerlijk, gewoon genieten. Fijne en veilige reis!
  3. Rein:
    20 april 2023
    Ja een goede en mooie reis weer! We kijken al weer uit naar de verhalen over jullie ervaringen.
  4. Kee kooistra:
    20 april 2023
    Mooie avontuurlijke reis toegewenst. Alles voor je geregeld, dat is voor mij altijd een feest, gewoon mee hobbelen.
  5. Eeke en Henk:
    20 april 2023
    o o wat word het weer spannend ! Wij wensen jullie een veilige en goede reis. Geniet ervan.
  6. WimcoDanja:
    20 april 2023
    Jullie gaan heel veel mooie dingen zien. Veel plezier en geniet ervan!
  7. Pancra Pieterse:
    20 april 2023
    Heel er veel plezier met deze mooie reis die jullie gaan maken. Vooral veel genieten van al het moois dat jullie gaan zien
  8. Yvonne van B:
    20 april 2023
    Ik zou ook mijn bedenkingen hebben bij "alles is geregeld". Ben al benieuwd naar de bloopers, haha! Veel succes en plezier sowieso!
  9. Anita Meijs:
    20 april 2023
    Goede reis en geniet van Zuid-Amerika. Herkenbare voorbereiding van de reis.
  10. Jacquelijne van den berg:
    20 april 2023
    heerlijk, ik ben meestal ook al weken tevoren bezig met inpakken, maar dat lukte dit jaar niet echt op een of andere manier. Ik heb ook zo'n telefoonzuignap van de action van nog geen 2 euro. werkt perfect en valt er niet af. Enige nadeel is dat als de zon hard schijnt je telefoon soms oververhit raakt. Die moet je dan weer voor de airco in de auto houden of zo'n nog simpeler houder erbij zien op te scharrelen die je in het rooster van de airco steekt. Dan blijft je telefoon geheid koud, maar als je met zijn tweeen rijdt kan er altijd een de telefoon weer afkoelen. Het is wat he, reizen? Ik heb hier eerst in onze hotelkamer in een fort (ruim, wel sfeervol, maar sanitair was niet schoon, getver overal pislucht en pis op de bril). Die moesten ze schoonmaken, maar ging dan met wat water erover heen klaar. Ik heb net was shirtjes gewassen en de emmer sop er maar over uit gekieperd, en met van die anti-septische doekjes de bril verder afgedaan en ook de lichtknopjes die plakten en de afstandbediening van de airco. Niet met hetzelfde doekje natuurlijk. Maar nu nog wat lezen en slapen, morgen komt mijn verslag van vandaag wel. zat er even niet in. Ik hoop dat jullie een goede reis hebben en niet al te gebroken aankomen, maar ik zal het allemaal wel weer kunnen volgen!!! Veel plezier samen
  11. Rineke:
    20 april 2023
    Hans en Fabienne een goede vlucht. Geniet van jullie bijzondere reis. Wij gaan weer elke dag genieten van jullie verhalen.
  12. Jacques:
    20 april 2023
    Tsss, niks voor jou: al dat geregel uit handen geven.😉 Hef vun!
  13. Ton en Francis:
    21 april 2023
    Hans, geef je er maar aan over! Als er toch iets mis gaat redden jullie je wel.
    Geniet van de reis en we kunnen gelukkig weer meegenieten van jullie avontuur.
    Goede (geregelde) reis.
  14. Jos:
    21 april 2023
    Heel veel plezier met deze nieuwe reis ervaring. Het eerste stuk ging goed; veilig aangekomen in Argentinië 😎
  15. Marleen:
    21 april 2023
    Veel plezier en het wordt vast een mooie reis met nieuwe, andere ervaringen,
    groetjes Marleen en Wim
  16. WimcoDanja:
    21 april 2023
    Heel veel plezier. Gaat vast goedkomen. Aan de landen die jullie bezoeken gaat 't niet liggen. Die zijn fantastisch vinden wij.
  17. Marco van't Noordende:
    22 april 2023
    Ik wens jullie een hele goeie reis, wat zeker goed ga komme.