Badajoz (Spanje)

21 oktober 2023 - Badajoz, Spanje

Vandaag een dagje Badajoz. Badajoz is een leuke stad in de provincie Extremadura, waar we sowieso twee dagen zouden blijven. Met een beetje geluk hebben we vandaag redelijk weer. Onze dag begint met een keer lekker wat langer in bed blijven. En dan uitgebreid ontbijt. Rond half elf gaan we op de fiets naar het centrum van Badajoz. Het is fris of misschien wel gewoon koud. We hebben lange broek, fleece en windjack aan en fietsen op ons gemak naar een van de eerste highlights van Badajoz. Even later lopen we in het Alcazaba, een fort uit 12e eeuw uit de Moorse tijd, en aansluitend in het daarbij horende museum. We zien in het museum veel muziekinstrumenten liggen uit die periode. Een alleraardigste museummedewerkster vertelt ons dat er straks een optreden wordt georganiseerd voor studenten van het conservatorium. Daarbij wordt veel verteld over de muziekinstrumenten en uiteraard wordt er op gespeeld. Als we willen mogen we daar wel bij aanwezig zijn. Nou graag natuurlijk. Eerst nog even koffie op een terrasje op het prachtige Plaza Alta waar we ons een beetje kunnen opwarmen in de zon en dan terug naar het museum.

Concert

Het concert staat op punt van beginnen. Een man en vrouw spelen op ieder instrument een nummer. Het is alleraardigst te zien hoe geïnteresseerd de studenten zijn en vragen stellen. Tijdens de muziekstukken zijn ze doodstil en kijken ze geconcentreerd. Het is zeker de moeite waard hierbij aanwezig te mogen zijn. Fabienne fluistert telkens de vertaling van wat de Spaanse muzikant over de instrumenten vertelt. Ze kan me natuurlijk van alles wijs maken, maar ik heb het idee dat het een waarheidsgetrouwe vertaling is.

Badajoz

Na het leuke concert crossen we door Badajoz om zoveel mogelijk te zien maar ook om een beetje warmte blijven.

Badajoz is de hoofdstad van de provincie Badajoz in de regio Extremadura. De stad ligt aan de rivier Guadiana en heeft 150.000 inwoners. Het ligt maar zes kilometer van de Portugese grens. De stad is gesticht in 875 door Ibn Marwan tijdens de Moorse overheersing nadat hij uit Merida was verbannen. De stad was destijds meer een autonome rebellenstaat. Tijdens de reconquista werd de stad in 1230 veroverd door Alfonso IX van de provincie Leon. Daarna was er een roerige periode door verschillende oorlogen tussen Spanje en Portugal. Je ziet die stormachtige geschiedenis terug in de architectuur van Badajoz. Veel gebouwen lijken op een fort met enorme muren. Een bloedige bladzijde uit de geschiedenis is ook de Spaanse Burgeroorlog. In 1936 vond een massale slachtpartij plaats toen de stad werd ingenomen door nationalisten en duizenden inwoners willekeurig werden afgeslacht.

Waarom een poncho?

Hoewel we alle regenspullen bij ons hebben blijft het vandaag allemaal in de rugzak. Door onze ervaring gisteren en de reacties op ons blog toch nog even over de poncho’s. Eigenlijk hebben we de poncho bij ons voor het (nood)geval dat het echt met bakken uit de hemel komt en we van het station naar het hotel moeten fietsen of in een stadje lopen. Een echte Goretex regenbroek en regenjas vinden we te zwaar en te zweterig. En wie rekent er nu op zoveel regen in deze periode? Dit is derde keer dat we in oktober op het Iberisch schiereiland fietsen en we hebben nog nooit zoveel regen gehad. Dus gebruiken we een fiets-regenjackje, beenstukken en overschoenen. De fietsbroeken en beenstukken drogen altijd heel snel weer op, op het lichaam. Een poncho van dik boterhamzakjes plastic (Action) houdt dan voor korte stukken even het ergste tegen. Het wapperen voorkomt trouwens wel dat je gaat zweten. Bij windkracht 6 heb je dan weer andere kwaliteiten nodig om alles onder controle te hebben. Die kwaliteiten hebben we nog niet helemaal onder de knie. Dus ze zijn voor nood, en blijven vaak in de tas omdat we bijna altijd lekker weer hebben. 😳

Menu del dia

Hier in Spanje passen we ons weer snel aan aan de gastronomische gewoonten.  Dat betekent een uitgebreide warme lunch en dat kan pas na half twee. We eten een menu del dia in een ouderwets café waar de grote hammen boven de bar hangen. Speciaal omdat het slecht weer is, hebben ze een soort dikke bonensoep gemaakt. “Daar word je lekker warm van”, zegt de ober, die volgens ons ook zelf heel vaak de dikke bonensoep eet. Als hoofdgerecht eten we calamaris, daarna een machtig toetje toe, wijn en brood erbij en een koffie na. En dat voor 15 euro per persoon. Hoe kunnen ze het ervoor doen.

Natuurlijk staat in dit café de televisie aan en kijken we naar het weer. In Granada is gisteren sneeuw gevallen. Het moet niet gekker worden.

Wind

Morgen gaan we fietsen naar Merida. Nou is het de hele week windkracht 4 en 5 en komt de wind uit het westen. Lekker. Morgen naar Merida gaan we recht naar het oosten. Komt verdikkeme de wind, met windkracht 3, één dag uit het oosten. De dag erna weer uit het westen. Dat wordt dus lekker stoempen tegen de wind in. We hopen dat de regen ons een beetje goed gezind is en dat de heftige buien het laten afweten.

1. Yvonne:
    21 oktober 2023
    Wat een prachtig verhaal en mooie foto's. En ik zie het zo voor me dat je ruzie heb met een poncho op de fiets met windkracht 6. Veel plezier en tot gauw 💋
  2. Rob Michilsen:
    21 oktober 2023
    Mooi verhaal weer. Goed weekend!
  3. Francis:
    21 oktober 2023
    Wat fijn! Een dagje mooi ! Wat een mooie stad is Badajos! En een bijzonder concert.
    Maakt een hoop goed. Hoop dat de regen weg blijft. Mooie reis verder.
  4. Eeke en Henk:
    21 oktober 2023
    Jullie hebben een leuke dag gehad, begrijp ik. Een concert en dan een lunch om op te warmen, bonen soep, was de ober zelf een beetje gezet, of liet hij bij elke stap een wind? ha ha .weer wat cultuur op gestoken, leuk is dat Fabienne, want ik denk dat jij dat schrijft. En de regen is denk ik naar ons land gekomen, want we hebben 2 dagen alleen maar regen gezien. bbbrrr... veel plezier ,succes en tot morgen.
  5. WimcoDanja:
    Das een eind naar Merida. Die naam doet mij denken aan Mexico 😉