Dag 20. Chili van Codpa naar Putre

11 mei 2023 - Putre, Chili

Al met al hebben we vannacht perfect geslapen. Het bed in onze kamer is gelukkig heel goed. We hebben ons ontbijt om 07:00 gevraagd en inderdaad we krijgen het ontbijt keurig voor de kamer geserveerd, zoals je in een goed hotel mag verwachten. Het ontbijt is goed zodat we om half acht kunnen vertrekken. Onze Hyundai heeft een beetje moeite met de onverharde weg omhoog terug naar de weg. We komen net boven. Wat is dat geping nou de hele tijd? Oh, misschien is het beter om de handrem er helemaal af te doen.

We rijden vandaag van Codpa naar Putre. Een rit van bijna 250km maar wel via Arica, waar we voor de zekerheid de tank weer vol gooien. Dat tanken is trouwens wel bijzonder hier. Allereerst vragen ze hier altijd voor hoeveel je wilt tanken. Fabienne zegt dan gewoon volgooien. Ook wijzen ze er even op dat de meter op 0 staat. Het bijzondere zit ‘m in de vraag die volgt als de slang is afgeslagen. Vol, of helemaal vol? Nee helemaal vol natuurlijk. De pompbediende weet er dan nog 12 liter bij te proppen. Je bent haast geneigd om onder de auto te kijken waar hij dat spul gelaten heeft.

Arica ligt aan de kust en daar komen we na twee dagen weer terug. We gaan vandaag over een pas van 3800 m om uiteindelijk in Putre aan te komen dat op 3400 m ligt. Na Argentinië en Bolivia merken we dat er in Chili toch wel meer armoede is. Rondom de stadjes zien we heel veel krakkemikkige huisjes die net overeind blijven staan. Ze zijn ook een beetje slonzig in elkaar getimmerd omdat het hier altijd goed weer is en het zelden regent. We vermoeden dat het vooral de gastarbeiders uit Peru en Bolivia zijn die zo wonen. Arica ligt namelijk maar 20 km van de grens met Peru. Het geeft wel een armoedige indruk. Overigens is dit deel waar we de laatste dagen doorheen rijden vanaf Iquique tot aan de grens eerst van Peru geweest. In de Salpeteroorlog zijn zowel Bolivia en Chili om dit gebied gaan vechten en Chili heeft de strijd gewonnen. Niet zo gek dat de mensen die hier wonen op Peruanen lijken.

Onderweg merken we dat de wegen prachtig zijn om te rijden en om van de natuur te genieten, maar er wordt héél veel vuil en afval gewoon langs de straat gedumpt.

Het klimmen naar 3800 m gaat gestaag en pittig. De weg is voor Chileense begrippen goed. We rijden op asfalt, maar je moet altijd ver vooruit kijken omdat er zo maar ineens diepe putten kunnen voorkomen. Ook moet je niet gek opkijken als er zo maar ineens een stuk onverhard  in de asfaltweg zit. En dat dan zonder aankondiging van een bord of zo. Na de pas van 3800 m dalen we fors en zien we ver beneden ons een nieuwe snelweg. Een snelweg die ook langs Putre komt. Zo dat is dan wel weer even lekker.

Na zo’n 250km zien we Putre beneden ons liggen. Het is een klein dorp dat vooral als uitvalsbasis dient voor de bezoeken aan een nationaal natuurpark dat we morgen gaan bezoeken. We zijn voorzichtig positief, hoewel ons onderkomen vandaag een lodge is en we gisteren een hotel hadden. Onze app op de iPhone brengt ons voor de deur. Ook dat valt ons op hier in Chili, dat alles achter slot en grendel zit. Alles is afgesloten met grote sloten. We bellen aan en er komt een vriendelijke vrouw die ons meteen wijst waar we de auto kunnen parkeren. Binnen worden we verrast met een mooie tuin en leuke huisjes. Het is vreemd om nu al drie dagen door droge woestijn te rijden en dan nu op 3400meter op het gras en tussen de bloemen en planten te zitten. Putre ligt mooi in een soort kom en op de achtergrond twee prachtige vulkanen van bijna 6000 m met sneeuw op de top.

Als we hebben geluncht gaan we het dorp verkennen. De winkeltjes zijn van het soort ‘ieniemienie’, en ze hebben allemaal hetzelfde. Ook hier in het dorp zien we dat de economische groei in Chili, zoals Google wil doen geloven, dit dorp nog even niet heeft aangedaan. Wat ook vreemd is, is dat alles hier heel duur is. Ondanks de armoede zijn de prijzen Europees, of soms nog wel meer en dat is gek voor bv. een avocado of een mango die hier toch vandaan komen.

Wel hebben we drie restaurants gevonden waar we vanavond en morgen kunnen eten. Volgens de eigenaresse zijn La Paloma (de duif) en El Rey (de koning) het beste. Die gaan we dan deze twee dagen allebei uitproberen.

Morgen gaan we naar het nationaal park El Lauca en gaan we weer flink stijgen.

Lekker is dat. Reisschema zo gepland dat we zaterdag op tijd in Santiago de Chili te zijn om in de cocktailbar via de satelliet van ons hotel naar hét evenement van dit jaar te kijken. Lees ik dat Mia Nicolai en Dion Cooper de finale niet hebben gehaald. Is de stemming wel helemaal eerlijk gegaan? Ik zeg: stemfraude, steekpenningen. Morgen mijn hoedjes en toeters terugbrengen😂.

1. Gerdie:
    11 mei 2023
    Goed om weer van jullie te horen. Wat een tegenstelling van onderkomen. Schrik je wel van. Waar zijn we nu terecht gekomen maar jullie maken er altijd het beste van. Veel plezier nog.
  2. Eeke en Henk:
    11 mei 2023
    O , o. wat een verhaal weer.En wat een armoe is daar nog. En wij maar zeuren, en klagen. Weer prachtige foto's. Dan zie je pas hoe groot het allemaal is. Ben benieuwd hoe jullie morgen ervaren hoe het nationale park is. Dus op naar morgen en succes met alles. En natuurlijk, eet smakelijk in de 2 restaurants waar jullie heen gaan. En géén Lama vlees bestellen hoor.
  3. Kee kooistra:
    11 mei 2023
    Zo weer bij gelezen, eenvoudig onderkomen maar een goed bed en ontbijt, ach een avond op brood en water hoort er toch ook bij, je bent op avontuur of niet. Mooie plaatjes van die verlaten fabriek, ook goed dat zo iets bewaart wordt uit de geschiedenis.
  4. Rineke:
    11 mei 2023
    Voor jullie ook steeds spannend waar jullie slapen, nu jullie het niet zelf geregeld hebben.
    Nog fijne dagen
  5. Fred:
    11 mei 2023
    Inderdaad een enorme deceptie dat Mia en Dion niet naar de finale gaan 😭😭.Wat een armoede trouwens zo’n songfestival maar er zijn hele volksstammen die het geweldig vinden. Ook prima. Dan gaan we maar voor AZ tegen West Ham United waar AZ net voor de rust in de 41e minuut op voorsprong is gekomen. Knap werk van de Alkmaarders. Kregen jullie niet de kriebels om één van de vulkanen 🌋 te gaan beklimmen. Vraag mij af of dat überhaupt mogelijk is. Mooie hoogte 6000 m met sneeuw op de top. Jammer om te lezen dat er zoveel rotzooi langs de weg ligt. Dat stoort mij altijd mateloos maar daar doe je weinig aan. Chileens eten kan ik mij ook geen voorstelling van maken en ben benieuwd wat jullie voorgeschoteld krijgen. Hier gaan gelukkig de temperaturen mooi omhoog en voor zaterdag staat er een fietstochtje van 120-150km op de planning door Twente en de Achterhoek. Ook maar weer eens gaan zwemmen 🏊‍♂️ in het mooiste en grootste openluchtzwembad van Nederland. Het Boschbad is aangelegd in 1934 en heeft o.a.een geweldig 50m bad gelegen midden in het bos. Een paradijsje waar ik dan een kilometertje zwem. Hans en Fabienne maak je niet echt blij met water tenzij er een spectaculaire glijbaan is zoals op Laborde. Na 5x snoeihard naar beneden te zijn gegaan waarbij je dan fors in aanraking komt met het water, heb je toch een aantal dagen last van je spieren, botten en …….maar dat mag de pret niet drukken. Nog even genieten daar en dan richting Santiago de Chil.