Zwerfhonden in Udon Thani

20 december 2019 - Udon Thani, Thailand

Door de vermoeidheid konden we gisterenavond onze ogen rond 23:00 niet meer open houden. Niet zo vreemd zou je zeggen, maar wel als je je realiseert dat het voor ons dan pas 17:00 uur is. We vallen als een blok in slaap. Fabienne slaapt achter elkaar door terwijl ik om 01:30 al weer klaar wakker ben en maar ga lezen. Gelukkig heb ik een e-reader met back-light. Voor mijn gevoel val ik rond 04:00 pas weer in slaap.

We beginnen vandaag met een dagje rust. Het hotel is prima. Na het ontbijt zetten we de fietsen in elkaar. Zoals altijd met toeschouwers. Deze keer een paar agenten die voor het hotel stoppen. "From Holland?" vraagt de agent met de meeste strepen. "Yes, how do you know?" "Bicycles, only Dutch people cycle". En of ze even met ons op de foto mogen. "She, student", zegt de chief en wijst op een jonge vrouw, alsof hij zelf niet graag met ons op de foto wil  "Offcourse", alles voor het stageverslag van de studente.

Zo, wielen erin, ketting gesmeerd, banden opgepompt, spiegel aan de andere kant (in Thailand moeten we links fietsen) en hop de stad in. Udon Thani is echt een provinciaals Aziatisch stadje, met de herkenbare winkelstraten, brommertjes en gemotoriseerde tuktuks. Het is na een vliegreis met overstap altijd wel spannend of alles nog heel is en of alles het weer doet. Geen probleem, de fietsen lopen als een zonnetje. Als we een paar kilometer hebben gefietst komen we in een straatje waar vier zwerfhonden ontwaken en ons te kennen geven dat we beter de volgende straat hadden kunnen nemen. Nou wacht even dat wordt lachen. Hoewel ik thuis de herhaling van de rabiës vaccinatie gelukkig kon ontlopen (we waren volgens de dokter van de Travelclinic voldoende ingeënt), leek het me toch een stuk prettiger om gewoon een Dazer te bestellen bij AliExpress. "Een dazer?", hoor ik jullie de denken? Een ultrasoon apparaatje dat hele hoge tonen afgeeft (wij horen ze gelukkig niet) wat honden dus helemaal niet leuk vinden. En dat ding gaan we nu eens even uitproberen. Ik haal hem te voorschijn en rij als Julius Ceasar op de fiets met een onverstoorbare blik op de honden af. De honden laten alle vier grommend hun tanden zien, maar wat kan mij gebeuren. Ik richt de Dazer op de grootste. Er gebeurt helemaal niets. Deze honden  zijn doof of seniel, maar reageren niet op mijn Dazer. Ik rem snel en keer om en al vluchtend kijk ik verbaasd naar het apparaat in mijn hand. Oh shit, er zitten twee knopjes op. De ene is een zaklamp en de andere de Dazer-on. Ik keer weer om, nu met een iets minder overtuigende blik, en richt de Dazer opnieuw. Geinig zeg, het lijkt wel of ze alle vier de zorba aan het dansen zijn. Aan, uit, aan uit. Leuk speeltje zeg. Okay, okay ik zal thuis iets doneren aan de partij voor de dieren, maar het is hier wel fijn zo'n apparaatje te hebben.

De avond voor de eerste etappe is altijd een beetje rommelig. We moeten dan de tassen goed inpakken en het gewicht goed verdelen over de voor- en achtertassen. Deze indeling is een beetje voor de rest van de vakantie. Maar ook zo indelen dat je alles een beetje eenvoudig en snel terug kan vinden.

Oh nee, Fabienne haalt haar bolletje fietssokken uit elkaar en ziet één sok maatje 38 en een 44. We nemen altijd minimaal aan spullen mee om het gewicht een beetje te beperken. Dus ze heeft nu drie sokjes 38. Ik heb met de verdeling van mijn spullen altijd meer moeite dan Fabienne. Nou ja met het terugvinden dan.  Daar waar zij blindelings altijd het benodigde uit het eerste propzakje weet te halen heb ik al twee of drie tassen ondersteboven gekieperd. Op de een of andere manier pak ik altijd de verkeerde tas. We hebben uiteindelijk onze kleren ingepakt en de spullen verdeeld. We kunnen morgen op pad. Op de nightmarket voor Fabienne nog een paar sokken kunnen kopen, voor 60 cent.

1. Koert:
    20 december 2019
    Rijdt Hns nu rond met 3 sokken maat 44 en 1 sok maat 33 ?
  2. Fabienne:
    20 december 2019
    Gelukkig niet Koert. Ik heb allemaal goede maat sokjes bij me. Wel jammer trouwens. Het had mijn onderhandelingspositie een stuk sterker gemaakt. 🤣
  3. Fabienne:
    20 december 2019
    Oh staat verkeerd bij afzender. Is reactie van Hans hoor.
  4. Paul Grooteman:
    20 december 2019
    Ondanks dat jullie je altijd zo goed voorbereiden op een reis blijven jullie ons verbazen. Bij een volgende nieuwe aankoop eerst thuis testen Hans, kom je niet voor verrassingen te staan.
    Misschien een optie volgende keer thuis te gaan oefenen met het blindelings vinden van je spullen uit je propzak 🤔. Succes met de eerste etappe.
  5. Rineke:
    20 december 2019
    Hans eigenlijk wel heel stoer om richting 4 " onvriendelijke" honden te rijden met een nog onbekend apparaat 🙃 had ook weer anders af kunnen lopen. 😱
  6. Anja:
    20 december 2019
    Hoe lekker smaakt mijn ontbijt weer, met de verhalen van jullie.
  7. Kee kooistra:
    20 december 2019
    Mooi de verhalen weer. Makkelijk dat apparaatje om de honden van je lijf te houden, in Mongolië altijd stenen bij de hand om te gooien. Niet dier vriendelijk doch een beetje liefde naar ons is er ook niet bij. Dat vrouwen beter met in en uit pakken zijn heel herkenbaar. Met kamperen is het wachten op de mannen voor vertrek en leuk om te zien. Groet Kee
  8. Joost:
    20 december 2019
    Die hondjes moeten geen probleem zijn voor jou Hans.. Je weet met een kat tussen je wielen bij 40 km/uur ook op de been te blijven..!!😎
  9. Eeke en Henk:
    20 december 2019
    hallo Hans en Fabienne', Heerlijk om jullie verhalen weer te kunnen lezen.
    Ik ben wat later met mijn reactie, want we zijn een paar dagen naar een resort in
    Winterswijk geweest. We hadden iets te vieren, 50 jaar getrouwd! Aan gezien de
    familie en vrienden wat uit gedund is, dat heb je op deze leeftijd,zijn we samen maar
    lekker weg gegaan. Het was heel erg leuk, en we hebben echt 3 dagen zon gehad.
    Voor herhaling vatbaar. Prachtig gebied daar in Gelderland.
    We wensen jullie alle goeds , en natuurlijk veel plezier. Kijk al weer uit naar het volgende
    akkefietje! Groeten van ons beide.
  10. Jacquelijne:
    20 december 2019
    Heerlijk die Dazer. Als het werkt wil ik er ook een. 8 jr geleden in Leh (Ladakh (N India Himalaya). Zaten we alles bij elkaar 5 dagen in n hotel buiten centrum. Kwartiertje lopen maar ohhhhhh die grommende honden in die donkere stegen . Ik had alleen maar een zaklampje. En dan in het donker langs die honden😩
  11. Yvonne van B:
    21 december 2019
    Tip voor thuis: zo'n ultrasoon geluidje schijnt ook te werken om hangjongeren te ontmoedigen op plaatsen waar ze in de weg staan. Hangouderen dan weer niet. Die horen het niet. 🤣
  12. Marijke:
    21 december 2019
    Dag Hans en Fabienne, Het is weer een leuk begin. Ik heb ook goede ervaring gehad met de Dazer, ik meen o.a. in Italië. Ik wens jullie alle goeds voor het nieuwe jaar en vooral een reis zonder zorgen.