Nóg een zware dag

21 oktober 2021 - Salamanca, Spanje

Na de zware dag van gisteren met 1150 hoogtemeters zijn we blij dat we vandaag een relatief easy day hebben. De rit van vandaag gaat van Béjar naar onze verste bestemming vanuit Sevilla. We gaan naar Salamanca. Béjar ligt trouwens vreemd tegen een berg aangeplakt en natuurlijk hadden wij een appartement dat ze een beetje hoog hadden geplakt. Om je de straten voor te stellen pak je vijf grote paperclips, leg ze boven elkaar en plak ze tegen een muur. Ons appartement zit dan in de vierde paperclip. De vierde van onderaf dus. De wegen lopen in haarspeld bochten naar boven.

Als we Béjar uitrijden heeft Fabienne toch ineens iets minder vertrouwen in mijn Garmin omdat ik precies de andere kant op ga van Salamanca. Ze ziet het al voor zich, al die paperclips straks weer omhoog. Dus vraagt ze het aan de eerste Spaanse die ze ziet. Een vrouw met een petje achterstevoren die het vuil aanveegt en het in een grote afvalemmer op wieltjes probeert te krijgen. Buenos días, la ruta a Salamanca? De vrouw die zich eerst verwonderlijk afvraagt wat haar nu overkomt, wijst natuurlijk de weg waar het bord ook naar toe wijst. Met haar bezem wijst ze resoluut naar de andere kant dan waar ik heen rijd. “Zie je wel Hans we moeten rechtdoor.” Na enig overleg besluit ze morrend haar lot in mijn handen te leggen. Ik heb namelijk een andere mooiere route uitgestippeld.
We dalen eerst heel erg veel af, dus ga ik me ook afvragen of dit wijs is. Als het straks toch verkeerd blijkt te zijn, krijg ik een paar moeilijke dagen en veranderen de blogs van toon. Maar gelukkig komt het prima uit en rijden we over heel rustige wegen door een prachtige natuur.

Maar…. na een dikke 20 km “sla rechts af". Huh? Nee hè weer een onverharde weg, die ook nog eens steil omhoog gaat. Daar komen we niet tegenop met onze fietsen met bagage. Oef wat nu? Als we dit willen vermijden moeten we een heel eind omrijden. Daar kiezen we dan maar voor. Ik zit voortdurend op mijn gps te turen of er niet toch een weg eerder naar rechts gaat. Gelukkig hebben we allebei zoiets van “het gaat zoals het gaat, de zon schijnt en het is hier prachtig”. Als onze omweg ook weer fors omhoog gaat, beseffen we dat deze easy day ineens niet meer zo easy wordt. We klimmen en klimmen en komen uiteindelijk in bet gehucht Navalmorel de Béjar. Wel een prachtig dorp. Een dorp van niets eigenlijk, maar juist daarom zo mooi. Midden in het dorpje staat nog een auto wat wij de SRV-wagen noemen. Je zal hier inderdaad boodschappen nodig hebben. Deze man rijdt met een vrachtauto met levensmiddelen langs alle kleine dorpen. We zullen hem nog een paar keer tegen komen.

Het is weer heerlijk weer maar er steekt een behoorlijk krachtige wind op. Nu hebben we een keer mazzel want de wind komt uit het zuiden. We hebben de wind mee. De wind is zo straf dat we beseffen dat als het noordenwind was geweest we het zeker niet hadden gered om in Salamanca aan te komen. Het zeker een wind met windkracht 5 of 6. We moeten ons stuur stevig vasthouden want we krijgen af en toe een rukwind van links.

We hebben een prachtige weg gereden vandaag, die toch weer heel anders is dan zoals anderen de route rijden. Als we even later weer een onverharde weg zouden moeten nemen accepteren we de volgende omweg ook maar weer gewoon. Even samen op de gps kijken en fietsen. We komen er nu achter dat we soms door Google Maps én door de Garmin over de Camino wandelpaden van Santiago worden geloodst. Dat is natuurlijk ook te fietsen met een mountainbike maar dat willen we toch eigenlijk niet. Het hoeft ook geen expeditie te worden. We rijden weer een stukje om over een mooie rustige asfaltweg.

Uiteindelijk komen we op de originele route zoals ik die had uitgezet. We klimmen weer fors en bereiken ons hoogste punt tot nu toe. We denken dat het ook het hoogste punt zal zijn van de hele reis. We zitten op 1108m. We hebben de meeste klimmen gehad voor vandaag. Dat is dan weer wel een voordeel dat je dat allemaal kan aflezen en dat je weet dat het nu alleen nog maar afdalen is tot Salamanca. We stoppen nog even om in de zon wat fruit te eten. Alle etenswaren zitten bij  mij in de voortassen. Kunnen we altijd eenvoudig bij en het stuurt eigenlijk wel lekker als er wat druk op het  voorwiel zit. Als we onze mandarijn op hebben stopt er een Spanjaard langs de weg en vraagt of het goed gaat met ons. Uitermate vriendelijk zijn ze allemaal. Of we wat tomaten willen? Nou ja ok zegt Fabienne. De man stopt uit de auto. Hij heeft net appels en tomaten geplukt in zijn eigen tuin of boomgaard. Fabienne krijgt een zakje vol en denkt bij zich zelf. Tjemig je zal dat allemaal weer mee moeten sjouwen op je fiets. Ze loopt terug en stopt het in mijn voortassen.

Als we Salamanca inrijden is het toch wel een grote en drukke stad. Maar oefening  baart kunst. We rijden in één keer kris kras door het verkeer, rode verkeerslichten negerend, zo naar het appartement. Dat we diagonaal dwars over het Plaza Mayor fietsen wordt niet door iedereen in dank afgenomen. We rijden ook op het majestueuze plein voordat we er erg in hebben. We doen net of we buitenlanders zijn en geen woord Spaans spreken. Voor mij niet zo heel ingewikkeld.
Uiteindelijk staat de teller op 90km en weer bijna 1000mtr geklommen.
Als we in Salamanca bij het appartement zijn aangekomen komt onze host er net aan.  Onze fietsen willen we wel binnen parkeren, want sinds de Spanjaarden tijdens de coronaperiode het fietsen hebben ontdekt zijn we wat voorzichtiger met onze fietsen.  We mogen de fietsen binnen zetten. Dat hadden we vooraf gevraagd. Onze host gaat ons voor naar de derde etage en laat ons het appartement zien. De fietsen mogen op de derde worden geplaatst. Het appartement is meer dan ruim genoeg, maar hoe krijg ik ze hier. De lift is heel klein. Ik ga het toch maar proberen. Ik zet de fiets rechtop en prop me zelf tussen de deur en de fiets. Oei, er sluit eerst ook nog een hydraulische binnendeur. Ik kan me nu niet meer bewegen. Als nu mijn broek tussen de deur blijft zitten heb ik een onvergetelijke aankomst op de derde etage. Gelukkig gaat het helemaal goed. Fietsen staan safe in het appartement.

Morgen een dagje lummelen in Salamanca.

1. Jacquelijne:
    21 oktober 2021
    nou, dat dagje lummelen hebben jullie onderhand wel verdiend. Weer zeer vermakelijk geschreven, dat met die tomaten is natuurlijk wel weer slim van Fabienne ! :-)
  2. Dick Hartink:
    21 oktober 2021
    Prachtige, jaloersmakende verhalen iedere dag. En Hans .....GPS is natuurlijk prachtig, maar de route helemaal uitschrijven heeft ook zo zijn voordelen :-)
    Veel plezier vandaag in Salamanca!!
  3. Theo van der Hoeven:
    21 oktober 2021
    Weer een mooi verhaal. Een dagje rust kan geen kwaad lijkt mij. Geniet er van 🍻🥂
  4. Rineke:
    21 oktober 2021
    Het waren pittige dagen, voor ons wel heel leuk om te lezen. Geniet van je lummeldag. Deze hebben jullie wel verdiend.
  5. Gerdie:
    21 oktober 2021
    Geniet van je lummelen. Na wat ik heb gelezen wat jullie gepresteerd hebben, dik verdiend. Weer mooie verhalen.
  6. Eeke en Henk:
    21 oktober 2021
    Weer genoten van jullie verhalen, en wat een mooie omgeving , Henk gaat via google naar jullie trip, en zien dan waar jullie fietsen . Leuk om mee te fietsen met jullie. Wat ons wel opvalt, dat het overal zo schoon is langs de weg, en in de dorpen. Dat is hier wel anders! Maar goed, het was een pittig daagje voor jullie, dus vandaag maar een beetje relaxen. En ik zag dat jullie weer aan de wijn zitten, dus dat is daar weer te drinken , neem ik aan. Wat is Fabienne toch bij de hand! (tomaten!!) Geniet vandaag , groetjes, succes en tot morgen.
  7. Yvonne van B:
    21 oktober 2021
    Si, si, routesoftware die denkt dat je makkelijk met volle tassen over een willekeurig geitenpad kunt fietsen. Wij hadden dat in Friesland en Zeeland. Minder spectaculair dan bij jullie, maar wel herkenbaar. Toch komt het altijd weer wonderbaarlijk goed. Geniet van jullie rustdagje!
  8. Oda:
    21 oktober 2021
    Ik heb met jullie mee geklommen. De wind in de rug gevoeld, die wij voelden bij onze strandwandeling soms knarsetandend met door zandstralen in het gezicht bij tegenwind. Wind mee is altijd heel prettig en heerlijk bij het fietsen, alleen een wind van links kan minder prettig zijn zeker als je de kant opvliegt van de diepte in. Gelukkig zijn jullie geen watjes en liep het allemaal weer goed af met extra fruit in de pocket en een lummeldag in Salamanca. Is verdiend, zeg het nu zelf. Lieve grt’n van ons.
  9. Harry en Patricia:
    21 oktober 2021
    Wat een zware dag weer. Leuk geschreven ook. Het lijkt soms wel of we het zelf allemaal meemaken. Nu lekker een dagje rustig aan. Ook niet verkeerd toch!
  10. Rein:
    22 oktober 2021
    Ja leuk verhaal weer! Het is wat iedereen schrijft je maakt het bijna zelf ook mee. Waarschijnlijk omdat we er heel mooi weer bij bedenken en hier is het herfst! Veel plezier weer!
  11. Ton en Francis:
    23 oktober 2021
    Elke dag weer even genieten van jullie verhaal en foto’s.
    Wat een mooie trip!
    Zit ook regelmatig te lachen.
    Regenjackje, handschoentjes en nu weer fiets in de lift.
    Leuk!