Het zit er op!

17 maart 2017 - Kunming, China

Vannacht konden we het allebei toch niet laten om even op onze telefoon te kijken naar de uitslagen van de verkiezingen. En ook hier een zucht van verlichting. Op CNN (staat ook hier in de lobby van het hotel de hele dag op) een keer geen Trump, maar breaking news  over de verkiezingen in Nederland.

Goh, het regent als we op staan. Vertel eens wat nieuws, zullen jullie zo onderhand denken. Ons fietstochtje dat we vandaag hadden willen doen (56 km naar een mooie oude pagoda) skippen we. We zijn de regen echt zat en onze fietsen zijn net een beetje schoon. We houden dan naar een extra relaxdagje vandaag. Een koffietje in een hip koffietentje, winkeltje in en winkeltje uit, we lopen nog eens naar het bekende Hoa Kiem meer en bezoeken daar een pagode, een laatste keer lunchen bij ons favoriete eettentje en eten daar Vietnamese pancake en een  varkensvleesspiesje rondom lemongras, nog een lekkere koffie bij een ander tentje, kletsen nog wat met de aardige dames van de receptie die elke keer vragen als je het hotel binnenkomt ‘how are you today en how was your day madame?” en zo hier en daar nog wat fotootjes maken en we verbazen ons nog een keer over het toenemende  selfiegedrag. Het maakt namelijk niet uit waar je een selfie maakt, maar hoe je er zelf opstaat.

We hebben nog de hele middag voor ons en besluiten een kaartje te kopen voor het  waterpoppentheater. Dat is natuurlijk echt “zo’n vreselijke toeristische attractie”, denken we, maar we zijn er nu toch. Het waterpoppentheater wordt gehouden in een heel klein theatertje. Het is een ienie mini theater, maar wel een heel schattig theater. In plaats van een podium staat er een grote waterbak. Je kunt het vergelijken met onze Nederlandse poppenkast, maar dan staan de spelers achter een gordijn van bamboematten en de waterpoppen zitten vast aan lange bamboestokken die door de spelers worden bewogen. Naast het waterpodium zitten aan  beide kanten muzikanten die de voorstelling begeleiden. Het is knap hoe de spelers de poppen laten bewegen. Bij een drakengevecht buitelen de draken over elkaar heen en je vraagt je af of daar achter de bamboestokken niet in de knoop raken. Na een uurtje is de voorstelling afgelopen en komen de spelers achter het gordijn vandaan. Het zijn er zelfs negen en ze staan zelf tot aan hun middel  in het water. Het waterpoppenspel komt alleen in Vietnam voor.  Sinds de elfde eeuw al worden waterpoppenspelen gehouden.  Toch wel heel leuk om dit een keer te zien.

We laten ons aan het  eind van de middag ook nog een keer ter afsluiting verwennen in de spa van het hotel met deze keer een massage van verschillende Aziatische technieken.

Morgenochtend gaan we de fietsen inpakken en om vier uur worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. Na een overstap in Hongkong komen we zaterdagmorgen aan op Schiphol.

Onze fietsreis van vier weken zit er dan op. We hebben totaal 1250 km gefietst, waarvan 11 dagen in China en 17 dagen in Vietnam. Beide landen waren nieuw voor ons. China vonden we heel bijzonder omdat we daar nauwelijks toeristen zijn tegengekomen en er ook bijna niemand Engels spreekt en dat vaak weer voor hilarische momenten zorgde. De steden zijn er superschoon, (daar buiten heel wat minder) en het eten was heerlijk. De Chinezen zijn in eerste instantie wat ingetogener, maar wel heel behulpzaam en aardig. Vietnam is veel  toeristischer en dat heeft ook zo zijn voordelen, want met Engels kun je er goed terecht. De Vietnamezen zijn heel vriendelijk, iedereen zegt ‘hello’, en ze vragen je de hemd van het lijf. Het eten is ook heerlijk, vooral in Hanoi, maar dat  getoeter…… daar word je echt gek van en is ook erger dan in andere Aziatische landen.

Tja, wat hebben we onderweg gezien? De hoogtepunten van onze reis - de rijstterrassen van Yuan Yuan in China en in Sapa in Vietnam, Halong Bay en het droge Halong Bay in Ninh Binh - door het slechte weer hebben we er weinig van gezien. Maar er waren ook culturele hoogtepunten zoals het stadje Jianshui in China, de steden Kunming en Hanoi en de Bin Dinh Tempel. En natuurlijk hebben we ondanks het weer genoten van de mooie ontmoetingen met mensen, de verbazing op de gezichten van de Chinezen als we langsfietsten, de lachende kinderen als we een frisbee weggaven, de kinderen die een stukje met je meefietsen en dan van alles aan je vragen, het ontiegelijk vaak ‘hello, hello’ horen en de mooie bergvolkeren met hun mooie bijzondere kleding, de conische rieten hoeden op de hoofden van de Vietnamezen die voorovergebukt in het rijstveld staan, het ontdekken van nieuwe gerechten. Daarvan hebben we enorm genoten. Ook was het leuk om Dick en Jeanette, een stel andere Nederlandse fietsers te ontmoeten en enkele dagen hetzelfde traject te fietsen zodat we elkaar vaak ‘s avonds tegen kwamen en elkaar konden beklagen over het rotweer onder het genot van een biertje of een gezellig etentje. Gedeelde smart is toch halve smart.

We willen jullie allemaal heel erg bedanken voor het volgen van onze belevenissen. Wij beleven er allebei erg veel plezier aan om onze belevenissen op te schrijven. En het maakt het voor ons alleen maar leuker als jullie daar weer van kunnen genieten. Bedankt ook voor de vele reacties (147) en bij elkaar hadden we op ons blog precies 7.900 pagina-weergaven. Dus het is goed door jullie gelezen.

Tot een volgende blog!

1. Singa:
    17 maart 2017
    We wensen jullie een goede en veilige thuisreis en we hebben genoten van jullie verslagen.
  2. Rein:
    Ja en wie is de Mol?
    Ik verdenk toch heel sterk het weer! :)
    Goede reis!
  3. Anita:
    17 maart 2017
    Hans en Fabienne, ik heb zeker genoten van jullie reisverslagen, steeds een leuk begin van de dag. Johan en ik wensen jullie een veilige terugreis en willen zeker nog een keer live jullie belevenissen horen. Liefs Johan en Anita
  4. Tineke Brongers:
    17 maart 2017
    Ha, tijdje Facebookloos geweest, dus stukje gemist! Maar wat een leuke reis hebben jullie weer gedaan. Prachtige foto's! Veilige terugreis gewenst door Bob en mij
  5. Joost:
    Wat een belevenissen Hans/Fabienne,
    Allereerst een goede en veilige reis toegewenst. Die massage technieken moet je maar meenemen naar Ivonne. Die kan er misschien wat mee. En dan hebben wij er ook nog wat profijt van misschien.
    Het eten wat jullie daar genuttigd hebben is wel heel divers. Denk niet dat ik dat prettig zou vinden. Hoor jullie bevindingen wel. Groetjes Jo
  6. Ben van der Schaaf:
    Dag Hans & Fabienne,
    Bedankt voor jullie mooie reisverhalen. Het was de laatste weken weer een aangenaam baken aan het begin van elke dag. Ik zal het nog missen. Ik wens jullie een goede en veilige thuisreis - en mogelijk tot ziens in Strijen!
  7. Paul Grooteman:
    17 maart 2017
    Hoi vrienden. We hebben weer enorm genoten van jullie reisverslag. Weer een schat aan ervaringen rijker keren jullie terug naar het regenachtige Nederland. Foto's gaven een mooi beeld van de reis en hoe jullie ondanks het tegenvallende weer toch enorm genoten hebben. Wensen jullie een rustige en goede reis terug en zien elkaar hopelijk gauw weer. Liefs Paul en Arja
  8. Pieter:
    17 maart 2017
    Hoi Hans en Fabiënne, ik heb genoten van jullie reisverslagen en had af en toe wel medelijden met jullie vanwege de vele regen. Veel herkenning vanuit reizen, die wij door China en Vietnam gemaakt hebben, behalve het weer want dat was m.u.v. Sapa, want daar regent het volgens mij altijd, op onze reizen prima. Ook een kwestie van geluk hebben. Wij reisden indertijd in etappes van Ho Chi Min-stad naar het noorden met prachtig weer en ontmoetten indertijd halverwege een Belgisch stel dat uit Hanoi kwam op weg naar de Mekong-delta en alleen maar regen had gehad. Toen wij verder trokken sloeg het weer in het Noorden om en werd daar mooi en de Belgen namen de regen mee naar het Zuiden. We waren dus in dezelfde tijd in Vietnam, waar wij mooi weer hadden en zij alleen maar regen. Het kan dus mee of tegenzitten. Maar leuk zijn toch vooral de contacten met de locale bevolking en daar hebben jullie er genoeg van gehad. Goede terugreis. Hopelijk voor jullie breekt de lente hier dan ook een beetje door. Groetjes, Pieter Bots
  9. Jacques:
    17 maart 2017
    Geweldige reisverslagen, wat een belevenis! Vind het zo mooi van jullie dat je altijd spulletje/speelgoed meenemen voor de kinderen. Met beperkte bagagemogelijlheden toch daar nog een plekke voor vinden. Respect!
    Goeie reis terug!
  10. Joke B:
    20 maart 2017
    Intussen vast thuis. Hoop dat het droog is. Hebben jullie wel verdiend. Eigen bed is vast een weldaad.