Terug in Sevilla

31 oktober 2021 - Sevilla, Spanje

We hoorden het vannacht stormen en regenen. Geruststellend dat we onze kaartjes voor de trein hebben en dat we de keuze hebben gemaakt vandaag met de trein naar Sevilla te gaan. Gisteravond hebben we binnen in een restaurant gegeten met ons donsjackje aan. Gelukkig zit iedereen met een donsjack, bodywarmer of winterjas aan. Wat een weersverandering zeg.
Onze trein naar Sevilla gaat om 16:17 en er gaat maar één trein. Het is dus zaak op tijd op het station te zijn. We kunnen tot 13:00 van de kamer gebruik maken en kiezen ervoor om dan een uitgebreide  maaltijd te gebruiken in het centrum van Zafra, en ons moed in te drinken voor een fietstochtje naar het station. Het is gek om te merken hoe vaak je niet op weeronline kijkt als het slecht weer is. Je hoopt telkens weer dat het is bijgesteld. Nog steeds vier druppels, windkracht 4. We hebben gelukkig weinig kans dat je huid verbrandt volgens weeronline. Dat is tenminste informatie die er toe doet.

Van onze Casa naar het Plaza waar we iets gaan eten is nog geen 500 meter. We gaan met de fiets en  bepakt en bezakt naar het restaurant en stallen de fietsen buiten onder een van de boogjes van dit mooie plaza. We eten lekker binnen bij de kachel. Hoe anders was dit drie weken geleden. Het voelt ongemakkelijk om rond 13:00 uur aan de cerveza en de rode wijn te zitten. Maar het smaakt best wel. Om half drie vertrekken we richting station om eerst nog even langs de grote supermarkt te gaan om iets lekkers in te slaan voor onze treinreis. We zitten nog maar net op de fiets of er breekt een gigantische hoosbui los. We zijn in een paar minuten net zo nat als gisteren de hele dag.

Om drie uur zijn we op het station. Er staat nog een fiets met heel veel spullen die met touwtjes en draadjes bij elkaar worden gehouden. Een beetje een rommeltje. Binnen zit een man, en wij ervaren fietsers, halen de andere fietsers er zo uit. Fabienne vraagt of dat zijn fiets is en of hij ook naar Sevilla gaat en waar hij gestart is. Hij zit duidelijk niet zo op een praatje te wachten. Antwoordt alleen dat hij ook naar Sevilla gaat en in Hamburg is begonnen. Het is een beetje een vreemd type met een oud glimmend trainingspak, model jaren negentig en met haar dat je zo in een feestartikelenwinkel kan kopen voor als je thuis een keer de lolbroek wil uithangen. We zijn gewaarschuwd dat de trein maar een minuut stopt en dat we tijdig klaar moeten staan. Zo’n tien minuten voordat de trein komt gaan we naar perron 1 waar onze trein komt. Perron 1 is hier het perron tussen 3 en 2. Aan de overkant dus zonder overkapping. Niets kan ons nu meer deren, want ook nu regent het. Onze Duitser trekt zijn trainingsjackje over zijn hoofd als een Quasimodo. Als de trein stopt weet onze Quasimodo voor ons de trein in te glippen en de plek voor de fietsen te bemachtigen. Wij plaatsen onze fietsen op de plek voor kinderwagens en rolstoelen, wat een betere plek blijkt te zijn, afgaand op het vele keren horen van “scheisse, scheisse". Zijn fiets glijdt telkens weer het gangpad op, terwijl de onze redelijk stabiel blijven staan. De trein doet er bijna drie uur over. We zijn blij dat we in de trein zitten en niet op de fiets met windkracht 5 en enorme plensbuien. Als we uit het raampje kijken zien we de regen zwiepen voor de ramen. Het is gewoon donker buiten. Tegen 7 uur komen we in Sevilla aan. Het regent uiteraard als we het station uitlopen. We kijken elkaar aan en zonder iets te zeggen staan allebei te dubben: gaan we of wachten we even. We gaan. We zijn nog geen minuut onderweg of het regent weer zo hard dat we echt genoodzaakt zijn even te schuilen. Als we tien minuten hebben gestaan, vertrekken we weer. “Het is droog” roepen we allebei ongelovig. In 15 minuten rijden we naar ons hotel. We worden een beetje vreemd aangekeken. We zien er niet uit. Er is net een groot feest of bruiloft in het hotel. Chique geklede dames en heren in kostuum. Ik durf niet te vragen of we nog op tijd zijn. Even later staan we heerlijk onder de warme douche.

We hebben de afgelopen weken een geweldige periode gehad in de provincie Extremadura in Spanje. Het weer was over de gehele periode toch heerlijk. De laatste dagen regen is gewoon pech. Is anders nooit hoor, zeggen ze hier. De route naar Salamanca en terug hebben we zelf uitgezet en is prachtig. We hebben bijna nergens hetzelfde gefietst. Wel hebben we twee keer in een zelfde plaats overnacht. In Merida en in Zafra. De route kenmerkt zich door rustige wegen, mooie landschappen, mooie plaatsen en een vriendelijke bevolking. Het Spaanse eten onderweg is goed maar niet culinair. De Spanjaarden eten wat tapas met vrienden met een drankje erbij. Sommige tapas zijn heerlijk, maar het is wel vaak wat vettig eten. De lunch is pas  vanaf 13.30 uur en ’s-avonds kun je pas om 20:30 eten en we hebben gemerkt dat je dan binnen het uur weer buiten staat. In de middag eten is een veel betere optie. Dan is er vaak een menu del dia. Dat is veelal een feestje. Alleen jammer dat wij dan meestal op de fiets zaten.
We hebben bij elkaar 1105km gefietst. Dat is gemiddeld 74 km per dag. We hebben 11.460 hoogtemeters gemaakt, gemiddeld per dag 764 hoogtemeters. Het is een heuvelachtig gebied, maar dat maakt het landschap ook heel mooi. In totaal hebben we netto 72 uur op de fiets gegeten. Dat is bijna 5 uur per dag. We hebben 15 fietsdagen gehad.

Het is de tweede keer dat we een fietstocht in Spanje hebben gemaakt. Twee jaar geleden waren we in Andalusië en nu in Extremadura. We vonden het een prachtige route met mooie natuur, maar ook veel cultuur. We hadden geen idee dat er nog zoveel moois te zien was uit de Romeinse tijd. De geschiedenis van de conquistadores in de prachtige plaatsen Cáceres, Plasencia en Trujillo was voor ons nieuw. Geen idee dat deze streek zoveel van die conquistadores heeft voortgebracht.
Prettig om te melden is ook dat we weer geen lekke banden hebben gehad en geen trammelant met de fietsen. We vonden het weer hartstikke leuk dat zoveel mensen ons hebben gevolgd en ook dat we zoveel leuke reacties hebben gehad. Bedankt daarvoor. Daarom vinden wij het  bijhouden van een reisblog ook erg leuk. Waar onze volgende reis naartoe gaat? Natuurlijk hebben we wel wat ideeën en wensen, maar in deze tijd kun je niet te lang vooruit plannen. We melden ons vanzelf weer. We gaan nog twee dagen wat dingen bezoeken in een druilerig Sevilla. Twee jaar geleden stonden voor alle bezienswaardigheden rijen met Koreanen en Chinezen en waren alle kaartjes uitverkocht. Nu zal er vast nog wel wat te koop zijn.
Adios.

1. Gerdie:
    31 oktober 2021
    Bedankt dat jullie je ervaringen hebben gedeeld. Ik heb er 's ochtends naar uit gekeken om ze te lezen. Leuk, beeldend geschreven. Goede reis terug naar huis en we zien ons.
  2. Oda:
    31 oktober 2021
    Mooi dat jullie weer veilig in Sevilla zijn aangekomen. Veel plezier daar nog .
    Dank voor de mooie reisverhalen.
    En krijg de route met de accomodaties onderweg graag nog van jullie,leuk om misschien een keer met huurauto te doen😇
    Moet het wel droog zijn🤣
  3. Singa:
    31 oktober 2021
    Jammer dat jullie de laatste dagen niet per fiets hebben kunnen afmaken,maar zo kunnen jullie wel vast weer wennen aan het weer in ons kikkerlandje.Geniet nog maar lekker van de paar daagjes Sevilla met hopenlijk wat droge periodes.
  4. Marleen:
    31 oktober 2021
    Leuk om.jullie op deze manier te volgen, geniet nog even in hopelijk zonnig Sevilla ! groetjes Wim en Marleen
  5. Kee kooistra:
    31 oktober 2021
    Dank voor de verhalen, gaf mij hier toch ook een vakantie gevoel en dat is mooi mee genomen.
  6. Yvonne:
    31 oktober 2021
    Lieverds, wat was het weer leuk om jullie op te voet te volgen. Jullie hebben weer mooie herinneringen gemaakt. Ook weer een reis om nooit te vergeten met al die regen. Tot gauw en doe nog even voorzichtig en een goede en veilige terug reis 💋🍀❤
  7. Eeke en Henk:
    31 oktober 2021
    Ik dacht wel dat er nog wat te vertellen was door jullie. Het was weer een speciale reis ,ook weer voor ons om met jullie mee te reizen. Dank daarvoor. We hopen dat jullie nog wat kunnen genieten van deze dagen. En nu de fietsen weer inpakken! Hoop dat alles lukt. Nog een beetje zon , en wat na genieten voor jullie. Een héél goede reis terug naar huis. Groeten en succes!!!
  8. Dick Hartink:
    31 oktober 2021
    Het was weer leuk om jullie op deze manier te volgen. Leuke verhalen en mooie foto's. Jammer dat het zo moest eindigen........maar je vergeet dit nooit meer. Nog fijne dagen in Sevilla en voor dinsdag een goede terugreis. We zien jullie snel.
  9. Anja:
    31 oktober 2021
    Leuk om zo met jullie mee te reizen, ik heb ontzettend gelachen, weer veel nuttige info gelezen. Geniet nog even in Sevilla, een hele leuke stad. we zien jullie wel weer voorbij wandelen.
  10. Danielle Bergwerff:
    31 oktober 2021
    Jullie kijken weer terug op een mooie reis en prachtige herinneringen. Geweldig! Goede en veilige reis naar huis. Liefs
  11. Koert:
    31 oktober 2021
    Queridos Hans y Fabienne.
    Muchas gracias por tus hermosas historias y los calambres de risa en mi estómago.
    Buen viaje de regreso a los Países Bajos.
  12. Yvonne van B:
    31 oktober 2021
    Hollands weertje in Spanje, het moet niet gekker worden. Dank voor het meereizen, en geniet nog van de laatste dagen daar, goede terugreis alvast!
  13. Ton en Francis:
    31 oktober 2021
    Hans en Fabiënne bedankt voor alle dagen leesplezier, jullie hebben een prachtige en pittige tocht gemaakt. Klasse. Een paar laatste dagen regen gerekend over 3 mooie weken is ook niet zo erg. Bedankt nogmaals en hopen gauw weer van jullie te horen of te lezen. Volgens jaar hopelijk weer naar Nepal..?. Goede reis naar huis ..
  14. Harry en Patricia:
    31 oktober 2021
    Wat was het weer leuk om met jullie mee te mogen reizen! Echt leuk! En we kijken alweer uit naar jullie volgende reis. Maar eerst thuis weer eens lekker met jullie eten en bijkletsen!
  15. Rineke:
    31 oktober 2021
    Heerlijk weer om elke dag jullie verhalen te lezen. Je zag alles gewoon voor je. Jammer van de laatste dagen met echte plensbuien.
    Nog even in Sevilla en alvast een goede reis terug naar huis.😘
  16. Liesbeth:
    31 oktober 2021
    Dankjulliewel voor jullie leuke verhalen! Nog heel veel plezier in Sevilla en voor straks een goede reis terug!
  17. Jacquelijne:
    1 november 2021
    Weer heelhuids thuis! Ik heb enorm genoten van jullie verhalen. Alleen erg jammer dat jullie op het laatst zo zijn verregend...
  18. Arja Grooteman:
    1 november 2021
    Wat een bijzondere reis toch weer. Ja Spanje is ons favoriete land maar dat heeft een andere reden dan die van jullie ha ha. Wij hebben ook weer genoten van alle verhalen die jullie zo smakelijk kunnen vertellen. Inderdaad jammer van de regen maar dan zie je maar weer. Jullie zijn echt geen opgevers! Geniet nog even van de laatste dagen en een goede terugreis. Zien jullie over een paar weekjes. Liefs en groetjes van ons
  19. Theo van der Hoeven:
    1 november 2021
    Was weer leuk om te volgen jammer van de regen maar daar kan niemand iets aan doen. Geniet nog even van Sevilla en goede reis naar huis.
  20. Sonja:
    2 november 2021
    Doordat alle reisverhalen in mijn spambox kwamen, ben ik vandaag pas gaan lezen. Ik lees gewoon vanaf de regen terug naar de zon. Dank voor de samenvatting, nu heb ik al meteen een beeld. En die Duitser in de trein, daar heb ik ook een duidelijk beeld bij haha.
    Leuk dat jullie zo weer alles delen, klinkt weer avontuurlijk. Tot gauw!