Singapore

15 februari 2018 - Singapore, Singapore

Onze fietsen pakken we morgen pas in. Vandaag gebruiken we de fiets om Singapore te bekijken. Wel zo makkelijk. Niet zo vermoeiend als slenteren door de stad en je bent overal zo. We weten nu ongeveer wat de verkeersregels zijn, alhoewel het op sommige punten nog steeds erg onduidelijk is. Wanneer mag je nu wel op de weg fietsen en wanneer niet. We fietsen zoveel mogelijk over de fietspaden, die gewoon stoep zijn en waar dus mensen lopen. Hier in de City zijn ze wel breder, dus we slalommen gewoon tussen alle mensen door.

We gaan eerst naar de rivier waar de Merlion staat. Hét beeld van Singapore. Het is half leeuw en half vis. Het water spuit uit zijn bek. Het is een drukte van jewelste al zo vroeg in de ochtend en iedereen wil natuurlijk met Merlion op de foto. Het valt ons altijd op dat sommige Aziaten (we denken Korianen en Japanners) hysterisch kunnen doen als ze een belangrijke bezienswaardigheid zien en met de meest gekke poses vereeuwigd willen worden. Iedereen denkt dan even dat ze Marilyn Monroe zijn denken we altijd. Het  ziet er heel komisch uit maar meestal heel belachelijk. Ze gaan zo staan dat het net lijkt dat ze het water van de Merlion opvangen in hun hand of in hun mond. Wij doen maar gewoon en vereeuwigen onze fietsen voor de Merlion. Die zijn inmiddels in heel wat landen geweest.

Het is heerlijk fietsen zo langs het water. Rondom de Marina Bay is een fiets/wandelpad aangelegd van 3,8 km en je kunt dus helemaal rondfietsen. Net als in Kuala Lumpur staan hier heel veel hoge gebouwen. Maar hier in Singapore zijn er wat meer bijzondere gebouwen: een museum in de vorm van een lotusbloem, drie hoge torens met iets wat op de vorm van een boot lijkt erbovenop gelegd, twee gebouwen in de vorm van een doerian, en diverse bijzondere bruggen. De oude koloniale gebouwen die er ook nog zijn uit de tijd van de Engelse bezetting vallen er gewoon een beetje bij in het niet. We zien heel veel toeristen, maar ook heel veel westerse mensen die hier wonen. Tussen de middag komt iedereen de hoge kantoorgebouwen weer uit om te gaan lunchen. Alleen heb je bijna geen goedkope eettentjes, maar in de restaurantjes zitten toch heel veel mensen al chique te eten. Alles is duur. Hans spot de ene Ferrari na de andere. Ook Porsches zien we regelmatig. En er zijn zoveel shoppingmalls! We gaan na een tip van een goede vriend toch even langs het Raffles hotel. Moet je zien! Als we voor de deur staan zien we dat ze Raffles aan het renoveren zijn. We kunnen niet naar binnen en buiten staat alles in de steigers, jammer.

Vanaf een uur of drie zoeken de expats elkaar op in de verschillende barretjes. Ze zijn al vroeg klaar met werken, lijkt het of misschien zijn ze eerder vrij omdat het vanavond Chinees Oud en Nieuw is. Morgen schijnen de Chinese winkels en restaurants dicht te zijn.

Singapore is in het koloniale tijdperk niet bezet geweest door de Portugezen en de Nederlanders. Zij hadden de noordelijke provincies van Maleisië tot en met Malakka. Dat was een belangrijke haven van de Nederlanders. Er gebeurde die tijd niet zoveel in Singapore, er woonden slechts 1000 mensen.

In 1819 liet een Brit Stamford Raffles zijn oog op Singapore vallen als uitvalsbasis voor de Engelse handel. Singapore betekent eigenlijk stad van de leeuw. Het is het zuidelijkste puntje van het schiereiland Maleisië en het is eigenlijk een eiland van 700 km2 (ter vergelijking: de Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee bij elkaar).  Tijdens de tweede Wereldoorlog is het bezet geweest door de Japanners,  maar daarna is het weer in Britse handen gekomen. Pas in 1959 werd het een onafhankelijke staat. Het hoort dus ook niet bij Maleisië.

Morgen is onze laatste dag en gaan we onze fietsen inpakken. We vliegen pas om 01.30 uur in de nacht. Het wordt dus een lange dag met nog wat rondhangen en wachten in Singapore. Deze blog is dan ook onze laatste van deze fietsreis.

We hebben totaal bijna 2700 km gefietst op onze stoere Rose bikes en geen pech gehad. En weer geen lekke banden op onze Schwalbe Marathon. In het begin zakte het zadel van Hans, maar dat hebben we opgelost met tie-rips. Ik (Fabienne) had weer twee zadels bij me, want ik heb altijd zadelproblemen. Voor deze reis had ik een nieuw model Brooks zadel gekocht (leer met rubber er overheen) en deze bevalt goed.

Het is altijd leuk om in twee verschillende landen te fietsen. Sri Lanka was heel bijzonder. Een prachtig eiland met heel veel oude bezienswaardigheden zowel van het boeddhisme als het koloniale verleden, mooie natuurparken, veel wilde dieren gespot zomaar langs de weg (apen, olifanten, leguanen, varanen), mooie stranden en heerlijk eten. Qua cultuur vinden wij het een beetje tussen India/Nepal en de rest van Zuid-Oost Azië inzitten. Wij vonden de spontaniteit van de Sri Lankanen hartverwarmend en ook het eten was heerlijk en net weer even wat anders dan de andere landen.

Van Maleisië hadden we gedacht dat het een soort Thailand zou zijn, maar dan nog wat luxer. Eigenlijk is Maleisië één grote jungle. Daar waar het geen jungle is, (het is meestal gekapt), zijn plantages ontwikkeld. Vooral oliepalmplantages. Het is een multiculti samenleving. Vooral in de noordelijke provincies leven zoveel Chinezen (soms wel 45 %) dat je soms denkt dat je in China bent. Veel hotels, bedrijven, handelshuizen zijn Chinees. Het eten was afwisselend. Overdag hebben we vaak Maleisisch gegeten en ‘s avonds vaak Chinees en in de grotere plaatsen was er altijd wel een Little India waar we heerlijk Indiaas konden eten. Ook was het interessant om meer van de koloniale geschiedenis van Maleisië te weten. Maleisië heeft overwegend een moslimbevolking. Veel moskeeën dus in plaats van boeddhistische of hindoetempels wat we op andere reizen in Azië gewend waren.

Al met al was het weer een hele bijzondere ervaring om zeven weken met de fiets twee landen te ontdekken. Wij vonden het leuk om onze ervaringen op te schrijven en te delen. We vonden het daarom ook geweldig leuk dat zoveel mensen ons al die tijd hebben gevolgd. Ook de reacties hebben we hartstikke leuk gevonden. Het is hartverwarmend als je zo maar een berichtje ontvangt als je zo ver weg bent van huis. Ons weblog is ruim 2000 keer bezocht. Wij bedanken iedereen voor het meereizen en voor de spontane en leuke reacties. Bedankt allemaal, het was TOP!

We nemen jullie graag weer mee met een volgende fietsreis.

1. Jeannette en Dick Hartink:
    16 februari 2018
    Hans en Fabienne, we hebben enorm genoten van jullie reisverhalen en de achtergrond informatie over de vele plekken die jullie de afgelopen 7 weken hebben bezocht en ons soms heel bekend en soms wat minder bekend voor kwamen. Hartelijk dank daarvoor en we wensen jullie een heel goede en voorspoedige terugreis. Wij hebben nog een week te gaan en vliegen volgende week vrijdag vanuit Ho Chi Minh City weer terug naar Nederland.
  2. Harry en Patricia:
    16 februari 2018
    Dankjulliewel voor de mooie verhalen! Goede reis terug en tot volgende week!!😘
  3. Astrid:
    16 februari 2018
    Elke ochtend genoten van jullie verhaal! Ik ga het nog missen geloof ik ;)
    Goeie reis en tot gauw
    Liefs de Buykies
  4. Singa:
    16 februari 2018
    Bedankt dat we weer een beetje met jullie mee mochten genieten we keken er iedere ochtend weer naar uit.We wensen jullie een goede en veilige terugreis toe.
  5. Ben van der Schaaf:
    Beste Fabienne en Hans,
    Bedankt voor alle mooie en leerzame reisverhalen. Het was in de afgelopen weken steeds een leuk begin van de dag. We zullen het missen.
    Goed dat jullie de reis gezond en wel hebben kunnen afmaken. Wij wensen jullie een veilige thuisreis en graag tot ziens, bij gelegenheid.
    Hartelijke groet,
    Aty & Ben van der Schaaf
  6. Eeke en Henk:
    16 februari 2018
    Lieve Hans en Fabienne, het was een heerlijk begin van de dag , al die verhalen.
    Wij wensen jullie een goede vlucht. en kijken uit naar de vervolg serie.
    Hartelijke groeten van Eeke en Henk
  7. Theo van der Hoeven:
    16 februari 2018
    Was weer leuk om te lezen. Goede reis en thuis wasje draaien,spullen pakken en dan gaan we denk ik weer.. groeten en een x voor Fabienne 👊
  8. Brigitta:
    16 februari 2018
    Dank voor het mogen "meereizen"! Goede terugreis en tot ziens. Hans:Mogelijk zien we elkaar in mei weer als ik in Nederland ben. Groetjes uit Portugal
  9. Jan Dukel:
    16 februari 2018
    We hebben genoten van jullie reisverhalen👍. Een goede reis naar huis!
  10. Ed en Joke Barg:
    17 februari 2018
    Hans en Fabienne,
    Dank jullie wel voor de mooie reisverhalen. Wij hebben bewondering voor deze prestatie. In totaal ca. 2700 km gefietst. En dan 's avonds nog verslag doen! Super. En welkom thuis! Jullie verslagen hebben wel veel weg van het tv-programma "Door het hart van China" (VPRO) van Ruben Terlou.
    Dank Ed en Joke Barg.
  11. Ton en Francis:
    21 februari 2018
    Beste Hans en Fabienne, ook wij hebben genoten van de mooie verhalen, en fietavonturen. Leuk om dit zo uitgebreid te kunnen volgen . Goede thuisreis en graag tot een nader contact.