Van New naar Old Sukhothai

31 december 2019 - Sukhothai, Thailand

Vandaag hebben we toch een soort van een rustdag. Het is maar 14 km fietsen van New naar Old Sukhothai en deze oude stad is prachtig om te bekijken op de fiets. We hebben al een klein resort gereserveerd en mogen daar onze bagage droppen. We hebben een heerlijk uitgebreid ontbijt bij de Belg en we kunnen zelfs kiezen wat we willen. We maken nog een praatje met de Belgische eigenaar Luuk. We dachten dat hij Georges heette, maar hij heet dus Luuk. In het Thais wordt het het dan iets van Loeb of Leub. Maar je moet wel Belg zijn om je hotel Baan Georges Resort te noemen als je Luuk Janssens heet. Dat is Belgische logica. En als je het begrijpt is het zo logisch als wat. Wij gaan dat in dit blog niet uitleggen. Luuk is een aardige kerel die het dus hier goed voor elkaar heeft, maar hij vertelt ook dat het toerisme aan het inzakken is. De Bath is duurder geworden en dat wordt volgens hem toch wel  veroorzaakt door het beleid sinds de militairen de macht hebben overgenomen. De militairen hebben zo ongeveer twee jaar geleden, nadat de vorige koning was overleden, de macht gegrepen. De zoon van de koning is sinds dit jaar officieel tot koning gekroond. Er hangen overal foto’s van de nieuwe koning en deze man straalt nou niet uit dat hij het buskruit heeft uitgevonden. Is door pa stinkend rijk en woont in Zuid-Duitsland. In Zuid-Duitsland? Ja in Zuid-Duitsland. Deze flierefluiter heeft eerst twee jaar tussen de Bratwürsten und Mädchen gewikt en gewogen en uiteindelijk gezegd “ok, ok dan ben ik wel een tijdje jullie koning”. Je mag hier in Thailand geen kwaad spreken over de koning en omdat wij ook weer terug willen naar Nederland vinden wij hem ook echt een geweldig goede aristocraat met een intellectuele uitstraling en een toffe gast.😏

Na wat geld gewisseld te hebben bij de bank, rijden we op een mooi fietspad naar de oude stad. We rijden heerlijk langs een klein riviertje maar opeens ligt er een gigantisch grote berg zand, klei en aarde op het fietspad. Einde fietspad. We staan vertwijfeld te kijken en vragen ons af “en nu?” Terug maar en even een nieuwe weg zoeken. Gelukkig is dat met de gps geen punt. Het Orchid Guesthouse in Old Sukhothai hebben we zo gevonden en er is al een kamer voor ons schoongemaakt. En we hebben mazzel. Drie dagen is er hier van alles te doen door de jaarwisseling. Het oude historisch park is ‘s avonds mooi verlicht en de entree is daarom ook overal gratis. Overigens is de entree hier in Thailand bijna niks, een paar bahtjes. Maar toch leuk.

Na even een heerlijke verfrissing stappen we weer op de fiets om het historische park te bekijken. De stad Sukhothai was oorspronkelijk onderdeel van het Khmer of Angkor rijk. Dit rijk was tussen de 9e en 15e eeuw een beschaving in Zuidoost-Azië, met als centrum het westen van het huidige Cambodja. Tot de 13e eeuw was Angkor het machtigste en welvarendste rijk in Zuidoost-Azië, waarvan de kunst en architectuur ongeëvenaard was. Het Khmer-rijk heerste in bepaalde perioden over grote delen van Cambodja, Laos, Thailand en Vietnam en zelfs tot hedendaags Maleisië en Myanmar. De Khmers bouwden in deze periode waterreservoirs, kanalen, steden en tempels met afmetingen die ook tegenwoordig nog ontzag zouden wekken. De bekendste monumenten uit de tijd staan in Angkor Wat in Cambodja. De cultuur en religie in het Khmer rijk waren een mengeling van het uit India overgekomen hindoeïsme en boeddhisme. Ook Sukhothai hoorde tot dit Khmer rijk. In 1238 verklaarde de koning van Sukhothai zich echter onafhankelijk van het Khmer rijk. Je ziet in de bouwstijl duidelijk de invloed van de Khmer periode.

De stad is omringd door muren, waar omheen weer grachten liggen, om de stad te beschermen. Het is heerlijk om alles op de fiets te bekijken. Dit historische park is toeristischer dan Si Satchanalai, maar ook beter bijgehouden en gerestaureerd. Er zijn meer tempels bewaard gebleven. Tussen de enorme tempels staan grote prachtige boeddhabeelden, eentje is er zelfs ruim 11 m hoog.

Het valt ons deze week op dat veel Thaien zelf op vakantie zijn. Als we vragen waar ze vandaan komen is het bijna altijd Bangkok. We vermoeden dat de Thaien uit Bangkok het financieel beter hebben en het heerlijk vinden om de drukke stad te verlaten. Ook vinden zij het in het noorden koeler. Daar is het dan 33 graden ipv 35 graden. Ja, dat scheelt hoor.

We komen aan de praat met een Thai uit Bangkok. Het gaat natuurlijk eerst altijd over het fietsen. “Where are you going?”. Als we dan vertellen dat we helemaal naar Chiang Mai fietsen, valt hun mond altijd open. “To Chiang Mai? With the bicyle?” En vervolgens is de volgende vraag altijd hoe oud we zijn. “O, you vely stlong”.

Ook hij vertelt ons dat het met de economie in Thailand minder gaat dan de jaren hiervoor. Volgens hem komt het door de nieuwe regering. Het leger heeft de regering hier in Thailand overgenomen en daardoor is er veel veranderd en is het strenger geworden. Je moet als buitenlander die hier woont zelfs een soort van whereabouts opgeven als je van de ene stad naar de andere reist. Dat vertelde Luuk uit België ons. Als hij de provincie uitgaat om een paar dagen naar Chiang Mai te gaan dan moet hij dat melden.

Marijke vroeg ons of wij ook in Thailand zouden kunnen wonen? Nou nee hoor Marijke. Voor vakantie is Thailand een prima land om door te brengen voor maximaal 6 of 7 weken, maar dan willen we toch wel weer heel graag naar huis. Ook het warme weer gaat uiteindelijk vervelen. We moeten er niet aan denken om altijd maar in de warmte te moeten leven. Daar word je doodmoe van. En we realiseren ons altijd na zo’n reis hoe een geweldig gaaf land Nederland is (om het in het Ruttiaans te zeggen). Maar ook wat een fijn klimaat wij hebben, met onze winters en zomers.

Vanavond hebben we echt mazzel. Een leuk cadeautje. In het park van Old Sukothai zijn de laatste drie dagen van het jaar allerlei festiviteiten met als hoogtepunt de jaarwisseling om 24:00 op 31 december. Maar vanavond is het hele park al uitgelicht, zijn er optredens op een immens podium en zijn er overal kraampjes met van alles en nog wat. Dat van alles en nog wat is vooral eten. De Thaien houden van vaak en lekker eten. Dit durven we wel aan. We bestellen bij een van de kraampjes patthai (dunne bami met kip, groenten en pinda’s) en als de patthai op is halen we bij een ander kraampje een Brusselse wafel met amandel en chocolade en vers geperste mandarijnensap. We zitten heerlijk op een bankje op een heel groot grasveld schuin voor het podium, waar iedereen lekker van zijn eigen bakje met eten aan het genieten is en naar de muziek luistert. Maar dan wat opvalt. Mensen zitten op het gras, op een bankje of staan gezellig bij elkaar. Men drinkt wat en men eet wat. Rond negen uur gaan de eersten weer naar huis, ook wij. Er blijft geen koffiebekertje, geen chopstick, geen bakje nog geen tandenstoker op het gras achter. Helemaal niets. Wat een geweldige discipline. Iedereen gooit zijn eigen afval even in de afvalbak. Echt iedereen. Komt vast omdat het een Unesco Werelderfgoed park is, maar toch. Chapeau. Wij vonden het mooi om te zien.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Ruud Peters:
    31 december 2019
    Dat is hetzelfde als hier op Bonaire. Als hier ook maar enigszins
    wat van seizoenen was in echte frisse koude en warmte dan was het hier wat mij betreft helemaal oké. Zo ben ik dan in ieder geval wel redelijk ingeburgerd met werk op school, de sport en de activiteiten in en rondom het huis.
    Na Aruba met de afgelopen Kerstdagen, ergens het volgend jaar eiland hoppen met de eilanden, die ik nog niet heb mogen beleven. Ruud uiteraard voor het werk wel.
    Goede jaarwisseling 2019-2020 🧚‍♀️🔔🕛🧚‍♀️op de plek waar jullie dan vertoeven.
  2. Astrid:
    31 december 2019
    Mooi verhaal weer, vely stlong , geweldig. En helemaal waar !
    Wens jullie een mooie jaarwisseling
    😘
  3. Rineke:
    31 december 2019
    Een mooie jaarwisseling voor jullie 😘
    Op naar een nieuwe jaar vol mooie verhalen!
  4. Yvonne:
    31 december 2019
    Schitterend hè dat iedereen zijn eigen rotzooi opruimt. Zouden ze hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Moet je eens kijken na een concert hier in Ahoy. Een hele mooie jaarwisseling en een prachtig en gezond 2020 💋💋💋💋💋
  5. Anja:
    31 december 2019
    Geniet van de mooie tijd. Fijne jaarwisseling,
  6. Kee kooistra:
    31 december 2019
    Een gezellig oud en nieuw toegewenst en nog veel mooie fietsdagen. Gister voor het hele dorp oliebollen gebakken een heel gezellig gebeuren hier. Het telt 137 inwoners.
  7. Jacquelijne van den berg:
    31 december 2019
    lijkt wel Japan! Alles schoon achterlaten. Jullie vallen wel met je neus in de boter zeg met al die festiviteiten en wat een schitterende foto's hebben jullie gemaakt ! Fijne jaarwisseling en een gezond en goed (reis)jaar gewenst!
  8. Koert:
    Hans en Fabienne,
    Wat een discipline om elke dag weer met een grappig verhaal te verslaan. Voor ons is dat smullen en anders dan met oliebollen krijg je er geen genoeg van.
    Een heel gezellige jaarwisseling en nog vele fietskilometers in het nieuwe jaar gewenst.
  9. Singa:
    31 december 2019
    Een fijne jaarwisseling en een gezond 2020 toegewenst met weer heel mooie reizen in het vooruitzicht.
  10. Joost:
    31 december 2019
    Weer volop belevenissen als ik zo jullie verhalen lees. Ondanks de vele kilometers die jullie in het prachtige land afleggen komen jullie qua caloriën niets tekort .Ha,ha. Fijne jaarwisseling.😘😘 👊
  11. Eeke en Henk:
    31 december 2019
    Heerlijk om te zien dat de boel zo schoon achter blijft. kunnen wij een puntje aan zuigen!
    Ze zijn hier al weer 3 dagen aan het knallen, en als je om je heen kijkt, wat een troep.
    Maar o.k. het is oudejaars avond, dus a la. Een fijne jaarwisseling. En geniet ervan.
    tot morgen, alvast bedankt voor jullie verhalen, en ben benieuwd wat er morgen weer staat te lezen. Knuffel van ons beide.
  12. Ton en Francis:
    31 december 2019
    Weer een prachtig verhaal en mooie belevenis op 31-12.
    Goede jaarwisseling daarginds. Hier is het erg mistig en gaan het meeste vuurwerk in de mist verloren.
    Volgens jaar vertrekken wij op 16-1 voor een Awol fietsreis naar de Filipijnen en zullen dan jullie via een blog op de hoogte houden. Plezier nog daar.
  13. Paul Grooteman:
    31 december 2019
    Was te merken dat jullie een korte fietsdag hadden, hoop energie over om een heerlijk lang verhaal te schrijven. Wij wensen jullie, met een heerlijke oliebol in de ene hand en een glas champagne in de andere een hele goede jaarwisseling. Veel geluk, gezondheid en goede vriendschap voor 2020 van ons. Dikke knuffels en veel liefs.
  14. Yvonne van B:
    1 januari 2020
    Ik ga morgen mijn buren eens vertellen dat opruimen ook een optie is, als je zooi maakt met het afsteken van vuurwerk! Op dat idee zijn ze zelf nog niet gekomen. Enne.. HAPPY NEW YEAL daar! 🥂