Laatste fietsetappe

19 januari 2018 - Negombo, Sri Lanka

Vandaag is onze laatste fietsetappe en fietsen we weer naar ons startpunt Ngombo.

Onze hotelboy doet erg zijn best om het ons naar de zin te maken en het is blijkbaar nogal bijzonder dat er westerse gasten zijn. Gisterenavond bij het diner werden we al vanaf alle kanten gefotografeerd met twee verschillende mobiels. Vanochtend bij het ontbijt worden weer vanaf drie kanten foto’s van ons gemaakt. Als we al helemaal bepakt en gezakt staan en klaar voor vertrek is het “Sorry wait a minute”. En gaan we nog een paar keer op de foto met onze hotelboy. Onze hotelboy is een nogal witte Sri Lankaan omdat zijn opa een Duitser is. Eigenlijk hadden we liever gehad dat onze ‘Heinrich’ wat meer tijd had besteed aan het ontbijt. Hoewel we vroegen om een ‘fried egg, baked on both sides’ krijgen we een een klein hoopje gelige blubber dat ons roerei of omelet moet zijn. Er zit wat ondefinieerbaars doorheen wat we niet thuis kunnen brengen. Aber Tee und Toast had er gut gemacht. We moeten allebei toegeven, hij doet wel heel goed zijn best om het zo goed mogelijk te doen, maar hij is wel steeds nerveus aan het rondlopen, terwijl wij de enige gasten zijn. Dat wordt nog wat straks als het hele hotel klaar is met 22 kamers.

Vandaag fietsen we de laatste 66 km van onze tour door Sri Lanka. We zitten nu weer een stuk in het binnenland en fietsen rondom de hoofdstad Colombo weer naar de kust terug. Morgen hebben we dan nog een luierdag en gaan we onze fietsen inpakken voor het vervolg van onze reis in Maleisië.

Het is toch nog wel leuk om even wat te schrijven over een stukje geschiedenis van Sri Lanka. Dat hebben jullie nog te goed van ons.

De beschaving begon hier al 500 jaar v.C. Een Indiase prins met de naam Vijana vertrok die tijd naar het eiland en stichtte de eerste Singalese dynastie. Hij is de stamvader van alle 180 Srilankaanse koningen. Zij hebben de steden Anaradhapura en Polonnaruwa gebouwd met prachtige tempels en gebouwen en ook ingenieuze watersystemen aangelegd.

Na alle Srilankaanse koningen van ver voor onze jaartelling tot aan de Middeleeuwen ontdekten de Portugezen in 1505 Sri Lanka. Zij noemden het eiland Cilao. De Portugezen waren op zoek naar nieuwe handelsbestemmingen. Al snel bloeide de handel in edelstenen en specerijen. Ze deden ook hun best om de inwoners te bekeren tot het katholieke geloof. Portugal vond dat zij de rechtmatige eigenaar was van het toenmalige Ceylon. Maar er waren ook kapers op de kust: de Hollanders waren namelijk heel geïnteresseerd in kaneel. De heerschappij van de Hollanders was bijna anderhalve eeuw (1658-1802). Vanuit Ceylon werden kaneel, peper en koffie verscheept. Het was na Java de belangrijkste VOC-vestiging in Azië. De Hollanders bouwden forten en lieten wegen en kanalen aanleggen. Ze bouwden ook een gereformeerde kerk. Uit India lieten ze Tamil-slaven overkomen voor het werk op de rijstvelden. Eind 18e eeuw veroverden de Engelsen Ceylon, dat toen een Britse kroonkolonie werd. Pas in 1948 werd Ceylon zelfstandig. In 1972 werd Ceylon uitgeroepen tot de onafhankelijke republiek Sri Lanka. In de jaren ‘80 begint een burgeroorlog tussen de Singalezen (de oorspronkelijke inwoners) en de Tamils. Een oorlog die aan beide zijden aan heel veel mensen het leven heeft gekost en 26 jaar heeft geduurd. De Tamils voelden zich onderdrukt, hadden een ander geloof (Hindoe) dan de Singalezen (Boeddhisten en Christenen). Pas in 2009 kwam er een einde aan de burgeroorlog en kwam ook het toerisme op gang.

De Engelsen hebben veel invloed gehad, ook op het normale dagelijkse leven. Alle vrachtwagens en bussen worden nog steeds mede door British Leyland gebouwd. Overal wordt cricket gespeeld, er zijn golfbanen en je ziet ook drafrenbanen. Ook wordt op school al vanaf jongsafaan Engelse les gegeven. Elke dag krijgen de kinderen 45 minuten Engelse les. Bijna iedereen spreekt dan ook wel wat woordjes Engels.

Sri Lanka is anderhalf keer zo groot als Nederland en heeft 22 miljoen inwoners, voornamelijk boeddhisten en ook hindoes, moslims en christenen. Tijdens deze fietsetappe zien we vandaag zowel enkele stoepa’s, een hindoetempel, een moskee en hoe dichter we bij Ngombo komen veel katholieke kerken. Om klokslag 12 uur fietsen we in een dorp waar de kerkklok wordt geluid en we horen uit de speakers langs de weg dat er een mis bezig is. Heel gek, ook al verstaan we niet het Srilankaans, op de manier waarop er wordt gebeden en gezongen denken we toch te horen dat het katholiek is. Dat klopt ook want we horen op een gegeven moment ‘amen’.

Voordat we ‘s ochtends vertrekken slaan we weer wat te eten in. Deze keer een jam bunch (een soort appelflap met rode jam) en een ‘crocodile’. Dat is een langwerpig broodje met suiker (zie de foto bij het verslag van gisteren).  De verkoopster moet erom lachen dat wij de namen weten. We kopen ook wat spicy snacks want fietsen met hongerklop dat willen we niet.

Het is vandaag niet zo heel warm. Het is zelfs een beetje bewolkt, maar hoe meer we naar de kust rijden hoe blauwer de lucht wordt. Het is jammer dat de Srilankanen er zo’n troep van maken langs de kant van de weg. Er staan prachtige dure resorts aan de kust, maar als je 50 meter naar rechts of naar links rijdt, ligt het afval aan de kant van de weg. Onze route loopt net langs het centrum van Colombo. Maar ook hier is het heel druk met verkeer. Bij drukke punten blijft Fabienne tegenwoordig pal naast me rijden. Ik (Hans) heb niet zo veel moeite met oversteken. Al kijkend naar het verkeer, en vooral naar de chauffeur, steek ik gewoon mijn hand op als een bejaarde klaar-over en steek over. Je moet dan niet twijfelen, heb ik geleerd, want dan rijden ze de vouwen uit je broek. Het is onbegrijpelijk dat het verkeer zo’n chaos kan zijn en dat we drie weken lang geen botsinkje of aanrijding hebben gezien. Druk verkeer vinden we niet erg en zijn we wel gewend van de andere Aziatische landen, maar chaotisch verkeer is anders. Hier geldt, de grootste heeft voorrang. Het verschil in een doorgetrokken streep en een onderbroken witte lijn op het midden van de weg wordt hier uitgelegd dat de verf waarschijnlijk op was. We hebben het vandaag ook twee keer gehad dat we de berm ingeduwd zijn omdat de bus stopte waar wij reden.

Eenmaal in Ngombo vinden we snel weer ons hotel. De huisschildpad is er nog en ligt weer lekker te dobberen in het zwembad. Hij is zes jaar geleden hier in het resort komen aanlopen en nooit meer weggegaan en is sindsdien de huisschildpad. De eigenaar voert hem steeds banaan. Hij is waarschijnlijk de meest gefotografeerde schildpad want elke hotelgast wil natuurlijk met Amigo (want zo heet hij of zij) op de foto. Vandaag zijn er weer nieuwe gasten vanuit Nederland aangekomen in het resort die ook onze route gaan fietsen. Er is er niet een die de steile en lange route gaat fietsen naar Nuwara Eliya. Jammer, jammer, jammer.

Morgen ochtend dus de fiets inpakken in de dozen die ze voor ons hebben bewaard. Hopen we. En dan nog een luiermiddag. Zoals zo vaak wordt gezegd gaat in Sri Lanka  zelfs de fanatiekste koffie drinker over op thee drinken. Ik kan dat bevestigen. Dat is dan omdat de koffie niet te drinken is. Dat zeggen ze er niet bij. Maar het moet gezegd worden, de Ceylon thee is goed weg te drinken. Zeker met die warmte die wij de afgelopen drie weken hebben gehad.

1. Yvonne:
    20 januari 2018
    Wat een leuk verslag weer en de dozen waren ze nog aanwezig, even lekker genieten van jullie luierdag en dan op naar maleise
  2. Fabienne:
    20 januari 2018
    Ja hoor Von de dozen waren netjes bewaard en de fietsen staan al weer klaar voor vertrek.
  3. Singa:
    20 januari 2018
    We hebben genoten van jullie verslagen vanuit Sri Lanka en we kijken weer uit naar de verslagen vanuit Maleisie.Goeie en veilige reis naar Maleisie gewenst en ook voor daar weer heel veel fietsplezier.
  4. Jeannette:
    20 januari 2018
    Goede reis naar Maleisië en we kijken alweer uit naar de nieuwe reisverslagen!!!
  5. Theo van der Hoeven:
    20 januari 2018
    Pak je rust en veel plezier in Maleisië
  6. Ed en Joke Barg:
    20 januari 2018
    Beste Hans en Fabienne, Ik heb jullie reisverhalen steeds gelezen doch niet steeds gereageerd. Nu wel en ik vind dat jullie beiden heel leuk en met veel gevoel voor humor de reisverhalen hebben geschreven. Ook de foto's zijn prachtig.Wij wensen jullie een goede tijd in Maleisië.

groetjes van Joke en mij
  7. Rineke:
    20 januari 2018
    Goede reis naar Maleisië.
    Op naar nieuwe reis- en geschiedenisverhalen .
  8. Liesbeth:
    20 januari 2018
    Superleuk om jullie verhalen te lezen! Goede reis naar Maleisië, veel plezier daar!
  9. Fabienne:
    20 januari 2018
    Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties op onze verhalen. Het is voor ons heel leuk om jullie reacties te lezen en zo een beetje contact te hebben met het koude Nederland. We gaan zo naar het vliegveld voor de vlucht naar Singapore. Even afhankelijk van de WiFi vannacht of het laatste verslag op tijd kan worden geplaatst. Hihi
    We gaan zeker door in Maleisië.
    Groet
    Hans & Fabienne