Naar Kunming

19 februari 2017 - Kunming, China

De planning om 12:00 uur te vertrekken van Hong Kong naar Kunming gaan we niet halen. Een leuke Chinese stewardess vertelt dat we 10 minuutjes later boarden. Dat wordt dus uiteindelijk twee uur. Ons vliegtuig heeft technische problemen. Zoals in alle Aziatische landen zijn er twee man aan het werk en staan er zes met de handen in de zakken te kijken of het goed gaat. Het schijnt een probleem met de elektronica te zijn. Na twee uur is de computer vervangen en kunnen we aan boord en vertrekken we snel. We zijn samen met nog een man de enige westerlingen aan boord. We vallen weer snel in slaap en worden wakker gemaakt voor een Chinese maaltijd. We hebben een vlucht met behoorlijk wat turbulentie dus we hopen dat de computer het blijft doen. Na bijna drie uur lopen we op het vliegveld van Kunming. Een gigantisch en prachtig gebouw. Bij de uitgang staat een Chinese vrouw met haar zoon met een blaadje te zwaaien waar onze namen op staan. We lopen naar de parkeerplaats en intussen typt zij op de vertaalapp op haar telefoon “een ogenblik, de taxi komt in een paar minuten”. Even later rijden we door Kunming naar ons hotel. Het Holiday Inn in Kunming is een geweldig mooi en luxe hotel. We hebben een fantastisch mooie kamer. Nu nog maar genieten want dat zal wel minder worden de komende weken. We zetten eerst de fietsen in elkaar. Het is bijna zes uur, de temperatuur is nog lekker en het is nog licht. Als we de fietsen in elkaar zetten hebben we veel bekijks van de Chinezen. Ze willen natuurlijk weten waar we vandaag komen, maar the Netherlands, Holland, ze begrijpen er niks van. Uiteindelijk valt het Yuannetje bij Europe. De fietsen staan binnen twee uur weer helemaal in elkaar en gereed voor vertrek. De dozen laten we achter in het hotel. Het kantoortje van de manager doet dienst als fietsenstalling. Na een douche besluiten we maar in een van de drie restaurants van het hotel te eten. We eten iets chinees met kip, rijst, groente en pepertjes. De thee wordt gratis de gehele maaltijd door bijgeschonken. Na de eerste hap begrijpen we meteen waarom je zo veel thee krijgt. Het is echt heel pittig! Ook met de knoflook doet een Chinees niet moeilijk. En het is weer even wennen om met stokjes te eten. Zowel Fabienne als ik hebben zeker 20 hele tenen in ons gerecht zitten. En verhip het smaakt nog lekker ook. Morgen gaan we de highlights sightseeing tour fietsen in en rond Kunming. Kan ik meteen mijn navigatie app uitproberen op mijn iPhone.

1. Ruud Peters:
    19 februari 2017
    Even tussen het poetsen & rommelen door lees ik jullie bericht. De kop is eraf en het feest kan beginnen. Zoveel knoflook in de body gaan jullie als een spier. Dat bekijks door de Chinezen en later de Vietnamezen zal jullie op deze fietstour zeker blijven vergezellen, maar geeft ongetwijfeld prachtige contacten en levert nieuw belevenissen op. Wij kunnen alleen mar zeggen: "Ontzettend fantastische, maar ook voorspoedige en veilige weken, genieten dat komt wel goed en is jullie toevertrouwd.
    Wij weten niet of wij regelmatig kunnen reageren, want met name in Bihar is er vaak geen verbinding mogelijk. Jullie zitten in het hoofd en ons hart, daarom zullen we jullie volgen en als het wel mogelijk is zullen we zeker reageren veel te stoer en top!
    Lieve grt'n van ons en het ga jullie goed!
  2. Rein:
    19 februari 2017
    Leuk hoor jullie verslagen en het Chinese internet blijft het nog toelaten ook! Heel veel fietsplezier! Ik ben vandaag (zondag) naar Augsburg gereden, nou als ik in het hoog seizoen naar de wintersport moest weet ik het wel, gewoon op zondag rijden, geen enkele file! Nu even eten in het Italiaanse restaurant van een ex-collega. Italiaans is toch meer favoriet dan Chinees maar ja je moet de keuze wel hebben natuurlijk. Van de sollicitaties nog niets gehoord. Hopelijk hoor ik komende week iets. Groeten, Karin en Rein
  3. Fabienne:
    20 februari 2017
    Ruud en Oda, we wensen jullie een goede vlucht en weer een prachtige India reis met mooie ontmoetingen met jullie India familie. We zullen aan jullie denken onderweg op de fiets!
  4. Jacques:
    20 februari 2017
    Aardig dat je de fietsen in het kantoortje mocht zetten.
    20 tenen = 4 voeten knoflook..... heftig. Daar moet Tony naar toe.