Ayubowan Sri Lanka

31 december 2017 - Negombo, Sri Lanka

We zijn op tijd op Schiphol. De slagboom van ‘lang parkeren’ gaat automatisch open na herkenning van mijn nummerbord. Handig. Ik (Hans) maak voor de zekerheid een foto van het vak waar ik mijn auto parkeer. Even later staan we bij de incheckbalie van KLM. De dozen zijn te zwaar, maar omdat ik quasi nonchalant met een voet op de band sta en zo de doos een beetje oplicht blijft het tellertje van de weegschaal staan op 22 kilo. “De andere doos is het zelfde hoor” hoor ik mezelf zeggen terwijl ik vriendelijk lach naar de leuke steward. De andere doos moet er ook op. Te weinig charme bij mannen dus.
Na betaling van 100 euro geven we even later de fietsen af bij de speciale afgiftebalie voor bijzondere bagage. Na de douane begint het wachten en slenteren langs taxfree shops en drinken we een veel te dure koffie.
Bij de gate gaat alles netjes georganiseerd. Ik ben snel in het vliegtuig en prop onze handbagage (twee van onze fietstassen met alles wat belangrijk is en wat we zeker niet mogen kwijtraken boven in de bagageruimte. Het is altijd een nerveus gedoe als iedereen zijn plek zoekt.
Waarom is het eten in vliegtuigen toch altijd zo beroerd. Een fruithapje dat altijd zo hard is dat je niet proeft wat voor vrucht je eet. Een salade die smaakt naar …… we komen er even niet op. Een kipgerecht waar de smurrie altijd hetzelfde smaakt. En altijd een klein rond broodje. Als je je mes in het broodje zet om te snijden deukt het in. Van welke kant je het ook probeert. Snijden gaat niet. Wat ik ook probeer, ik krijg het broodje niet doorgesneden. Ik krijg alleen telkens andere modelletjes. Bij KLM krijg je er een vierkant geel blokje kaas bij. Dit rubberachtig ding doet mij altijd weer denken ‘sillieputtie’. Je moet het vooral niet laten vallen, want het stuitert zo drie rijen naar voren. De wijn is meestal goed.

Even voor middernacht landen we op de luchthaven van Colombo in Sri Lanka na een rustige vlucht van tien uur met de KLM. Deze keer zonder een overstap en dat is wel zo fijn. Iets minder risico dat de fietsen niet aankomen. Bij de immigratiedienst is het altijd even spannend of de meestal nors kijkende douanebeambte het wel goed vindt dat je het land binnenkomt. Ik kies dit keer een rij met een dame achter de balie. Van te voren moesten we een visum aanvragen. Heel modern deze keer, namelijk on-line. Ook meteen betalen met de Visa kaart. Binnen enkele dagen zouden we het visum dan per mail ontvangen. Dat is helaas nooit gebeurd. Het afschrijven trouwens wel. We hebben gemaild en gebeld naar Sri Lanka, maar helaas nooit meer een bevestiging ontvangen. Als we in de rij staan, zien we dat de andere vakantiegangers wel zo’n bevestiging hebben ontvangen. Maar net doen of onze neus bloed. We stappen samen naar de aardige mevrouw en lachen maar eens heel vriendelijk. Ze kijkt in haar computer en warempel we zijn gewoon aangemeld. Niks aan het handje.
Even later kunnen we gewoon doorlopen.

Onze fietsen komen als eerste van de bagageband afrollen. Dan op weg naar de uitgang. Eerst nog even geld wisselen. Dan met een karretje tussen schuifdeuren door proberen te komen waarvan de opening een meter smaller is dan onze dozen breed zijn. Nou dat duurt even en dat vinden heel veel mensen na tien uur vliegen om 00:30 uur niet leuk. We lopen langs wel honderd mannen die een naambordje omhoog houden. Gelukkig zijn wij met onze dozen heel herkenbaar voor onze chauffeur en hij komt enthousiast op ons aflopen. ‘Ayubowan Sir, welcome in Sri Lanka. Zijn vader staat al klaar met een klein busje, waar onze fietsen precies in kunnen. Pa gaat achterin zitten bij onze fietsen en wij zitten opgepropt naast de chauffeur. Een vriendelijke kerel die honderd uit praat en van alles van ons wil weten. Hij verontschuldigt zich dat het kouder is dan normaal. Huh, het is 25 graden midden in de nacht. Wij kijken hem heel verbaasd aan. “It’s the wind sir, that makes it so cold”.  We vinden het goed hoor zo. Even later rijden we de parking van ons hotel op. We worden verwelkomd en naar ons huisje gebracht. Om 02:00 uur stappen we in bed.

De volgende ochtend zet ik na het ontbijt  de fietsen in elkaar. Altijd wel weer spannend of alles het doet en heel is overgekomen. Net voor de lunch kunnen we vertrekken om Ngombo te ontdekken en te kijken of alles aan de fiets het doet en om alles af te stellen. Het is werkelijk bloedheet vandaag. Ngombo heeft een leuk centrum dat heel leuk is door alle tuktuk’s. Ze hebben hier geinige moderne karretjes die echter wel net zo pruttelen als elders in Azië. De visafslag in Ngombo is wel heel apart. Een grote open marktplaats met ernaast heel veel matten waar de vis vier dagen op wordt gedroogd. 12 uur werken per dag en ieder visje afzonderlijk twee keer per dag omkeren levert €4,00 per dag op. We hebben bijna 25km gefietst als we weer terug zijn om een duik in ons zwembad te nemen. Dit zijn de luxe dagen. De Spartaanse komen ongetwijfeld nog.
Om half zeven gaan we op zoek naar een restaurant. We gaan uiteraard bij een restaurant aan zee naar binnen. En we lopen meteen weer naar buiten om aan een tafeltje op het strand te gaan zitten. Alle leuke restaurantjes hebben tafeltjes op het strand staan. We kunnen zelf onze vis aanwijzen die even later in de pan ligt. Tonijn en grote garnalen. In Sri Lanka eten ze lekker spicy maar oef, Fabienne krijgt nu wel een heel rode kleur. De aardige Sri Lankaanse ober stelt een ander sausje uit de keuken voor met kokos. “And for you sir, also too spicy” “Oh no” zeg ik stoer maar ik bestel nog wel een extra cola.
Vanavond lekker vroeg naar bed en morgen onze eerste echte tocht.

PS: Terwijl ik in bed stap om mijn eerste verhaal door Fabienne nog even te laten checken hoor ik een keiharde knal. Nee geen vuurwerk, dit komt van onder het bed. Oh nee hè, een van de planken ter hoogte van mijn billen is gebroken. Nou ben ik tijdens vakanties net een soort McGyver, dus met alle  overige planken een mooie latten bodem gemaakt. En nu hebben ze nog twee leuke boekenplankjes ook. Pffff we gaan weer naar bed. Dat wordt en heel rustige nacht met heel weinig bewegen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dick Hartink:
    31 december 2017
    Hallo Hans en Fabienne, fijn dat jullie reis in Sri Lanka is begonnen. We verheugen ons op jullie reisverhalen en hopen dat jullie in Sri Lanka net zo'n geweldige tijd zullen hebben als wij daar hebben gehad. Heel veel plezier en geniet van het moois dat Sri Lanka te bieden heeft.

nb
    We wensen jullie naast een geweldige vakantie, ook een gezond en geweldig 2018
  2. Theo van der Hoeven:
    Hans. Dat plankje komt door je gewicht😂😂😂. Veel plezier.👊
  3. Joke B:
    31 december 2017
    Wat een verrassing dat ik weer mee op reis mag :0). De dingen die dringend moeten heb ik maar even laten liggen en eerst jullie verslag gelezen met een kopje koffie erbij. Gezellig begin van de dag. Het stort hier en ik moet de honden uit gaan laten en ik ga net zo nat worden als alle vorige dagen van deze week. Mooie reis!!
  4. Rineke:
    31 december 2017
    Hans en Fabienne, geniet van de vakantie.
    Veel veilige kilometers en nu hopelijk ook mooi weer .
    Wij gaan zeker weer genieten van jullie mooie en leuke verhalen.
    Een goed en gezond 2018 .
    Xx
  5. Singa:
    31 december 2017
    Veel fietsplezier en veel veilige kilometers.Wij lezen jullie belevenissen wel weer met veel plezier en reizen zo toch een beetje met jullie mee.
  6. Danielle Bergwerff:
    31 december 2017
    Lieve Fabienne en Hans, in ieder geval is jullie reis rustig begonnen. Hoop dat het zo blijft en jullie weer een geweldig mooie tijd zullen hebben. Voor zover mogelijk ga ik op afstand in jullie verhalen toch een beetje mee op reis. Geniet ervan en alvast een gezond en voorspoedig 2018 gewenst! 😘
  7. Yvonne:
    31 december 2017
    Lieve broer en schoonzusje een hele fijne vakantie en een fijne jaarwisseling daar. Nu alweer leuk om zo bij jullie te zijn en jullie avontuur te volgen ❤️ Liefs Von
  8. Magda:
    31 december 2017
    Hans veel fietsen en de kilo's vallen er wel af zodat je niet meer door uw bed zakt.
    Fabienne en Hans geniet van jullie reis het zal een avontuur worden daar ben ik zeker van.
  9. Brigitta:
    31 december 2017
    Ik wens jullie een hele fijne reis toe! Leuk dat ik weer mag meegenieten met jullie.
  10. Rein:
    31 december 2017
    Net als alle anderen kijken ook wij weer uit naar jullie avonturen/verhalen. Dat met die sillyputtie zal niet iedereen meer weten maar we hebben er wel smakelijk om gelachen. O ja en geld wisselen dat is ook echt vakantie.
  11. Ben van der Schaaf:
    31 december 2017
    Bedankt voor jullie eerste reisverhalen. Wij zien uit naar ieder vervolg. Wensen jullie een mooie en veilige reis en alle goeds voor het nieuwe jaar.
  12. Jan Dukel:
    31 december 2017
    Leuk verslag om te lezen! Dat belooft wat voor de verdere reis.😜 Een hele mooie en avontuurlijke reis gewenst van ons!
  13. Tineke Brongers:
    2 januari 2018
    Lieve Fabienne en Hans, een heel fijn nieuw jaar!!! Heerlijk om weer mee te reizen met jullie, veel plezier
  14. Esther:
    2 januari 2018
    Heerlijk om te lezen; ik ben ook weer even terug in Sri Lanka. Kijk uit naar de vervolgverhalen. Geniet!
  15. Harry en Patricia:
    2 januari 2018
    Leuk om alles weer te kunnen volgen van jullie reis! Goede, veilige reis nog verder en alle goeds voor 2018 voor jullie!
  16. Jacques:
    6 januari 2018
    Net begonnen, nu al leuk. Fijn dat de fietsen heel overgekomen zijn. Al teveel pakketmishandelaars op social media gezien. Fijne vakantie.