De vlucht naar Hong Kong

18 februari 2017 - Kunming, China

Onze vlucht
Om 09:00 staan we voor de vertrekhal en laden we de fietsdozen op zo’n onhandig vliegveld karretje. We besluiten eerst de fietsdozen  binnen te zetten en daarna de auto naar ‘langparkeren’ te brengen. Ik (Hans) manoeuvreer het karretje met de dozen, die aan allebei de kanten bijna een meter uitsteken, richting vertrekhal. Op de oversteekplaats denkt een stereotype “boze witte man” net voor me langs te kunnen rijden. Ik trek mijn karretje teug en neem een snoekduik naar de fietsdozen om te behoeden dat ze hier al meteen op de straat liggen. Boze witte man groet mij met waarschijnlijk zijn standaard groet met één vinger. Aan het eind van het zebrapad hebben ze dit jaar voor het eerst paaltjes tussen de bloembakken geplaatst. Precies zo dat ik nergens meer naar binnen kan. Dozen een voor een naar binnen sjouwen, karretje naar binnen rijden, dozen weer op karretje. Pffff. Ik breng onze auto naar P3, lang parkeren. Wat een auto’s. Alles is hier lang. Lange rijen, lang teruglopen en lang wachten op de bus. Ik sta op rij 315. Maar even een foto gemaakt. Ik weet niet of ik dat na vier weken nog weet. Anders wordt het ook nog lang zoeken.
Het inchecken bij Cathay Pacific gaat goed. Er staat een lange rij, maar met twee dozen van formaat “kingsize”, heb je al snel de aandacht en mogen we voor. Nu nog even de fietsen afgeven bij big size luggage en via douane naar de gate.
De vlucht met Cathay gaat prima. We bestellen allebei iets te eten zonder rijst. Nu kan dat nog. Om 6:30 Chinese tijd lopen we op het vliegveld in Hongkong. Verrassend is het dat we op het vliegveld gewoon Google hebben en ik mijn Volkskrant gewoon kan downloaden. Zou China de blokkades dan toch eindelijk hebben opgeheven? We gaan het zien. We moeten vijf uur wachten voor onze aansluiting naar Kunming. Gelukkig hebben ze hier stoeltjes bij de gates zonder armleuningen wat betekent dat je languit op drie stoeltjes kunt slapen. Heerlijk! Om 10:30 schrik ik wakker. Tjemig, die slaappilletjes van onze huisarts werken wel erg goed zeg. Paar uur geleden in vliegtuig ingenomen en nu nog bewusteloos. Snel nog even naar toilet en op naar gate 508. Ja ja 508.
Om 12:00 vertrekken we naar Kunming.

1. Ed en Joke Barg:
    18 februari 2017
    Een hele onderneming. Samen een goede reis toegewenst met weinig tegenslag. Veel plezier. Tot de volgende keer!
  2. Ben van der Schaaf:
    18 februari 2017
    Goede reis! Ik zie uit naar het verhaal van jullie ervaringen. Voorlopig vermoedelijk weinig last van boze witte mannen.
  3. Yvonne:
    18 februari 2017
    aaahhhh schone slaapster, wat lief.
  4. Jacques:
    20 februari 2017
    Goede reis en veul plezier.