Bye bye Sri Lanka

20 januari 2018 - Negombo, Sri Lanka

Vandaag normale tijd opgestaan. Als je eenmaal in het ritme zit om half zeven op te staan verander je dat niet zomaar. “Half zeven??” Horen we jullie denken. “Het is vakantie hoor”. In deze warmte is het prettig om inspannende dingen in de ochtend te doen als het nog niet zo warm is. Het is ook leuk om de twee mannen (Bert en Frans) te zien vertrekken die we gisteren hebben ontmoet. Er zijn deze dagen nog een paar mensen uit Nederland aangekomen die ook de route gaan fietsen.

Wij hebben onze dozen terug gevonden en ook onze bagage die we drie weken geleden hebben afgegeven hebben we terug. Nu weer inpakken. Ook dat is zoiets. Als ik zie hoe anderen hun fiets inpakken en vertellen dat ze nooit problemen hebben gehad, vraag ik me af waarom ik zo veel moeite doe. Ik gebruik meer bubbeltjesplastic en piepschuim dat je de fiets bijna niet meer in de doos ziet zitten.

Na het inpakken nemen we een duik in het zwembad en gaan we nog even naar het strand om te lunchen. Als we op het strand slenteren vraagt een vriendelijke Srilankaanse die pareo’s verkoopt, waar we vandaan komen. Als ik Fabienne niet een beetje in toom hou sta ik straks op de herfstmarkt in Strijen achter een pareo kraampje. “Kom we gaan lunchen”. Maar deze vrouw houdt vol en is een ervaren verkoopster. “How are you Sir” “Oh you have a nice brown skin now.” “You like Sri Lanka?” Aan Fabienne vraagt ze of ze net is gearriveerd. Huh? “Your skin is so white”. Dat is de verdienste van goede zonnebrand en een gevoelige huid. We kopen dit keer geen pareo.

We lunchen nog een keer uitgebreid want ons geld moet op. Het is nog vroeg maar ik neem een biertje. Zo vroeg al. Ja zo meteen vier weken Maleisië geen bier. Maleisië is een moslimland dus is er nauwelijks  alcohol te krijgen. Wellicht in de hotels misschien wel. We gaan het zien, daarom er hier nog maar eentje genomen. We zitten op een fenomenaal mooie plek in de tuin van een restaurant, naast elkaar met de voetjes in het zand, met uitzicht op de zee. Vlak voor ons zitten vier vissers in het zand hun netten te repareren. We eten nog maar een keer allebei een heerlijk visgerecht. De verse tonijn hier is overheerlijk.

De manager van het restaurant is heel nieuwsgierig en wij ook. De dingen die we nog wilden weten over Sri Lanka vragen we, nu we er nog zijn. Het is ons opgevallen dat er weinig mensen roken en dat je sigaretten per stuk kunt kopen. Dus we vragen aan de manager de prijs van sigaretten. Dat is 50 rupee per sigaret. Voor een pakje sigaretten van 25 stuks betaal je dus 1250 rupee (= 6,75). Dat is toch wel heel veel geld in een land waar het gemiddelde salaris op 125 dollar per maand ligt. “It’s goverment policy because it is bad for your health”, zegt de manager. Dat is dus ook de reden dat drank bij speciale winkels verkocht wordt. Een vergunning om drank te verkopen is heel duur. We hebben dan ook gemerkt dat er in hotels en restaurantjes niet altijd bier is en dat ze dan vaak het bier ergens gaan halen. Het openbaar vervoer, zowel de bus als de trein, is heel goedkoop voor omgerekend 0,25 eurocent kun je naar een stad reizen die 50 km verderop ligt. Maar het reizen met de bus is niet plezierig ‘the drivers shout and treat you like animals’. De manager vraagt ook nog even en passant of het voor hem niet mogelijk zou zijn om in Nederland te komen werken. Dat willen ze allemaal in Azië, maar ook is het tot ze doorgedrongen dat het moeilijk is en dat Europa met heel veel vluchtelingen te kampen heeft.

Om twee uur zijn we weer terug in ons hotel en brengen we de middag een beetje saai aan het zwembad door. Boekje lezen, spotify op de koptelefoon, vers uitgeperst vruchtensapje erbij, even zwemmen. En dan, boekje lezen, spotify..........

We komen zo onze laatste dag wel door. Het is goed om ook even de benen rust te gunnen. Vanavond om half tien worden we naar het vliegveld gebracht. We vliegen om 01.00 naar Singapore. Het wordt dan een lange dag wachten, want we vliegen pas om 19.30 uur door naar het noorden van Maleisië waar deel 2 van onze reis begint.Deel 1 in Sri Lanka was een prachtige reis en een hele belevenis. Sri Lanka wordt ook wel ‘de parel van de Indische oceaan’ genoemd en dat is het zeker. Soms wordt ook wel gezegd ‘de traan van India’, maar dat heeft meer met de vorm van het eiland en de geografische ligging te maken. De natuur is prachtig, mooie stranden, jungle met nog heel veel wilde dieren, rijstvelden, palmbomen en een mooi binnenland met theeplantages en bergen tot 2500 m hoog. Het is bij uitstek het land van de tuk tuk’s en mooie zandstranden. Het is wel weer jammer dat het hier vaak te heet is om op het strand in de zon te liggen. Maar het is natuurlijk ook het land van de Ceylon thee. Wij hebben hier in ieder geval ervaren dat je heel veel gradaties hebt in kwaliteit thee en dat wij in Nederland meestal het afval van de thee in onze theezakjes drinken.

En als je geïnteresseerd bent in het boeddhisme en de geschiedenis daarvan is Sri Lanka echt een aanrader. Qua cultuur vinden wij Sri Lanka een beetje tussen India/Nepal en de andere landen in Zuid-Oost Azië inzitten. De mensen zijn ontzettend vriendelijke en altijd krijg je van iedereen een stralende lach. Als je zegt dat je Sri Lanka prachtig vindt, dan staan ze helemaal te stralen. We hebben hier een paar keer gehoord “Thank you for visiting my country”. Wat ons betreft aan Sri Lanka en de Sri Lankanen: “your welcome”.

We hebben 1279 km gefietst en we zijn precies drie weken onderweg geweest. We hebben geen lekke banden gehad en gelukkig geen pech.

1. Harry en Patricia:
    21 januari 2018
    Wouw wat een fantastisch avontuur was dit land. Goede reis verder!
  2. Magda:
    21 januari 2018
    Wat een prachtig land, ik zou er zo graag ook zijn. Veel sukses met jullie volgende trip Magda
  3. Yvonne:
    21 januari 2018
    War kunnen julliealles zo mooi omschrijven goede reis verder en kijk nu al uit naarjullie verhalen over Cambodja
  4. Joost:
    21 januari 2018
    Geen kattenpis om zoveel kilometers te fietsen. Maar het land met zo'n mooie cultuur en vriendelijke bewoners maken het een topvakantie voor jullie.
    Genieten In jullie tweede deel Hans/Fabienne...
  5. Ben van der Schaaf:
    21 januari 2018
    Bedankt voor jullie mooie en leerzame verhalen tot nu toe. Erg leuk om ze iedere dag te lezen. Goede reis naar Maleisie. Wij zien uit naar jullie belevenissen daar.
    Hartelijke groet
  6. Jan Dukel:
    21 januari 2018
    Ik heb jullie verhalen gevolgd en ook de foto’s waren leuk om te zien. Zoals jullie het omschrijven hebben wij het destijds ook ervaren. Een grote diversiteit aan landschap, vriendelijke mensen. Inderdaad een aanrader voor een mooie rondreis. Op naar een nieuw avontuur in Maleisie!
  7. Pieter:
    21 januari 2018
    Hoi Hans en Fabienne, wat een discipline om elke dag na jullie fietsinspanning nog zo'n verhaal te schrijven. Ik herken daarin wel de drive, die ik voorheen op het werk bij Hans tegenkwam. Wel erg leuk en heel herkenbaar wat jullie over Sri Lanka schreven, al overbrugden wij indertijd de verschillende trajecten in het land op een stuk luxere minder inspannende wijze! Wij zijn net in oktober in Maleisië geweest en hebben daar met een gehuurde auto zelf door het land gereden. Overigens weinig fietsers gezien, dus ook daar zullen jullie een bezienswaardigheid zijn. Omdat er in Maleisië tegenwoordig veel toeristen komen, valt het niet zo op dat het een moslimland is, ook doordat de bevolking een mengelmoes is (Maleiers, Indonesiërs, Chinezen, Indiërs en inwoners met Portugese, Engelse of Nederlandse roots). We hebben naast vrouwen met hoofddoek, heel veel vrouwen in westerse kleding en zelfs heel veel jonge vrouwen in hotpants gezien. Dus maak je niet ongerust , bijna overal kun je wel een biertje of een wijntje scoren! Veel plezier in Maleisië. Hartelijke groet
  8. Astrid:
    Was geweldig om de verhalen over Sri Lanka te lezen..benieuwd naar Maleisië
    Leuk de ochtend zo te beginnen ...bakje havermout en het verslag van jullie erbij :)
    Wens jullie een goede reis en veel plezier in Maleisië!
    Liefs van ons
  9. Fabienne:
    21 januari 2018
    Hoi Yvonne, we zijn vandaag aangekomen in Maleisië 😳. Lief dat je weer reageert. Het zal wel druk zijn geweest afglopen week op je werk. Het is echt geweldig leuk dat zo veel mensen af en toe reageren. We blijven schrijven 😂🚲💋
  10. Fabienne:
    21 januari 2018
    Hoi Pieter, we zijn net aangekomen in Langkawi. En inderdaad daar is het heel toeristisch. Het was weliswaar donker maar het was goed te zien dat het een modern vakantie oord is. We hadden net tijdens het eten een korte hevige regenbui. We fietsen 1400 km terug van Langkawi naar Singapore.
    Het verslag schrijven is ook leuk voor onszelf omdat we zo veel indrukken opdoen en zo veel meemaken dat we het anders ook allemaal vergeten. En we schrijven het samen hoor. Leuk dat je reageert.